viticulture 1Настолните игри с работници (worker placement) са един от най-разпространените жанрове въобще. Основната механика, която те споделят обаче, до голяма степен не позволява кой знае какво разнообразие – с малки изключения повечето такива игри ви дават да активирате различни ефекти според това, къде сложите работниците си.

Може би, затова е трудно да си наистина иновативен в рамките на жанра. Една част от издателите се опитват да създадат нови и уникални варианти, които до някъде да разнообразят поставянето на работници, но това в повечето случаи не е много успешно. Причината за това  се корени в това, че worker placement-ът е солидна механика, която през годините е полирана почти до съвършенство.

Друга част от издателите обаче, се насочват към измисляне на разнообразни и интересни теми за своите проекти в жанра. В тези игри темата е нещо, което предразполага към изобретателност и е възможно да варира в голяма степен. След като наскоро ви разказах за може би най-успешната игра на Stonemaier Games – Euphoria, днес ще ви запозная с другата тяхна игра, която се казва Viticulture.

Viticulture може да се преведе като „изкуството да правиш вино” и определено се класира високо в списъка на игри с нестандартна тема. Играта (подобно на Euphoria) е успешно реализиран Kickstarter проект и освен с интересната тема, впечатлява с качество на компонентите и дизайна. Какво точно ще намерите в кутията на една такава игра, предстои да разберете.

Като повечето неща във Viticulture, дори кутията ѝ не е стандартна – веднага се забелязват интересните ѝ пропорции. Най-забележителното нещо в нея обаче са игралното табло и бордовете на играчите. Те са двустранни, като от едната ще намерите основните им версии – с картинки и надписи, както и кратки обяснения на различните локации. От другата страна обаче, те имат само илюстрации и можете да ги ползвате, когато се запознаете по-добре с играта и не искате текстът да ви пречи.

Това е страхотна идея, защото илюстрациите на играта са красиви – по картата ще намерите различните общи локации, а на вашето табло – шатото ви, заедно с лозята около него, както и различните приспособления, които си построите. Viticulture съдържа още една купчина малки карти, сред които има различни сортове грозде, поръчки за вино, както и посетители, които да разгледат бизнеса ви.

viticulture 3Не на последно място сред компонентите на Viticulture са работниците, сградите и останалите дървени нещица, с който ще измервате разните показатели в играта. И този път Stonemaier Games не разочароват с качеството им – във Viticulture всяка пионка е във формата на сградата или предмета, на който съответства. Така ще имате възможността да се порадвате на миниатюрни шишета вино, лозя, вятърни мелници и дори изби.

Viticulture успява да ви грабне единствено и само с различната си тема!

Но за да се върна рязко към темата на играта – нямам никаква идея как се прави вино. Ако трябва да отговоря на този въпрос, за да спася живота си, бих заложил на „бутилките просто растат по витрините на Кауфланд” или нещо от сорта. В тази връзка вярвам изцяло на Viticulture за това, какъв точно е процесът на създаване на ферментиралия гроздов сок. С други думи играта много лесно успя да ме спечели, въпреки странно-уникалната си тема.

Това е и основният плюс на играта – въпреки че няма да намерите иновативни или уникални механики, Viticulture успява да ви грабне единствено и само с различната си тема. Както казах, за това спомага донякъде реалистичният процес, през който преминавате, за да създадете виното си. От друга страна, принос има и изчистеният геймплей – играта е класическо заглавие с поставяне на работници и бих казал, че в нея няма нищо излишно.

viticulture 12
Стандартът ‘Stonemaier“