Всичко това е много хубаво, но тъй като започнах от главата за краката, е редно да ви обясня и как се играе Viticulture. Целта ви в нея е да бъдете винаря с най-много репутация в края на сесията, като репутацията се измерва в точки. Те могат да се набавят чрез изпълняване на поръчки за вино, но като всяка добра игра с работници, във Viticulture има и други начини за печеленето им.

viticulture 4
Шатото ви.

Първото нещо, на което трябва да обърнете внимание, е вашето собствено табло. На него ще намерите малка изба, няколко корита за мачкане на грозде и най-важнотополетата, на които да посадите лозята си. Всеки от играчите започва Viticulture с малко пари, една карта със семена и трима работници (единият от които е „голям”). С течение на времето ще можете, а и ще ви се налага, да строите различни приспособления към таблото си, които да ви позволят по-напреднали методи на продукция.

Самите действия ще извършвате на голямото, общо игрално табло на Viticulture. Един ход в играта представлява една година, която е разделена на сезони. Това е интересна идея, защото подхожда тематично на играта, но има много сериозна геймплейна функция – работниците ви за двата сезона са общи и ще трябва да прецените в кой от тях искате да сте по-активни.

Съвсем в духа на класическите игри с работници, по игралното табло на Viticulture ще намерите няколко локации. Поставянето на някоe от човечетата ви на тези места активира определен ефект. Разделението на сезони играе огромна роля тук – през лятото можете да посадите нови лозя, да построите подобрения по шатото си или пък да направите обиколка на избата си, докато зимата е време за бране и мачкане на гроздето, както и за изпълнение на поръчки.

Започвате Viticulture с малка изба, няколко корита за мачкане на грозде и най-важното – полетата, на които да посадите лозята си!

Позициите по картата са доста и не е задължително да използвате всяка от тях, за да спечелите, но все пак някои са доста по-важни от други. Бързо ще разберете, че парите и поръчките играят сериозна роля във Viticulture и ще трябва да посещавате съответните локации доста често. След като изиграх Viticulture няколко пъти, мога да кажа, че тя предлага доста разнообразни стратегии за победа – от вас зависи дали ще успеете да ги реализирате.

Един от основните елементи при игрите с работници е борбата за локации. Във Viticulture тя е оставена на заден план, защото броят на свободните места на всяка локация се увеличава при повече играчи. Заедно с това гореспоменатите „големи” работници могат да стъпват дори на заети места. Това от една страна е положително, защото играта е много балансирана с всякакъв брой участници, но пък ще разочарова по-конфликтните като мен, които обичат да блокират изцяло опонентите си.

Интересна е и идеята за започване на ходовете. По-горе споменах като основни сезони лятото и зимата, но пролетта е тази, която започва ходовете във Viticulture. През този сезон играчите ще имат възможността да определят реда си през идната година. Stonemaier Games наричат това „събуждане” или по-ранно започване на работа. Тъй като всяка позиция по скалата на събуждане има различен бонус, стратегическите ви избори започват още преди началото на хода.

viticulture 13
Редът на “събуждане”.

Ако искате да действате преди всички останали, ще трябва да се задоволите с по-скромните от тях, но трябва да имате предвид, че колкото по-назад по скалата отивате, толкова по-ценни са наградите. Така например последното място ви дава един цял допълнителен работник за годината (познат още като Хорхе Общия), който може да бъде ключов в по-ранните етапи на играта.

Няма да ви запознавам с всички действия, които можете да възложите на работниците си, но по-голямата част от тях се въртят около процеса на създаване на вино (каква изненада!). Първото нещо, което ще ви трябва, за да започнете своят бизнес, са семената. Гроздето във Viticulture е разделено на сортове и цветове, имената на които не мога да произнеса правилно, но изглеждат достатъчно “на френски”, за да вярвам, че са истинските наименования.