Höyük 2Гръцкият издател MAGE Company навлезе сериозно на пазара на настолни игри през последните няколко години. Известни предимно с огромната си кооперативна игра 12 Realms, миналата година гърците пуснаха другия си голям проект – настолната игра Höyük. Макар и базирана на print and play вариант от далечната 2006-та, от пръв поглед на новото ѝ издание става ясно, че играта не е нещо, което можете да принтирате сами.

Наименованието Höyük според издателите ѝ идва от турската дума за “хълм”, която се използва и за праисторическите селища, които приличат на хълмчета, защото са съставени от няколко, надградени една върху друга къщи. Определено знаете за какво говоря, ако наум ви идва „Ааа, като къщата на баба.”. Името на играта е и първата ви среща с нейната особеност. Макар и да не е единствената с праисторическа тематика (веднага се сещам за Stone Age), Höyük е уникална по-скоро в комбинацията на механики с уникална тема.

При първия ми досег с кутията на играта обаче, тези въпроси бяха на заден план. Почти двекилограмовото чудовище Höyük, освен със странното си име, веднага събужда любопитството ви за това, какво има в кутията. Изненадващо, след като я отворих, нямах желание да я изсипя и да се повъргалям в компонентите както обикновено (бел. ред. само по долни гащи), защото бях твърде зает да търся в мрежата дали става въпрос за същата тази игра, която преди години е била print and play.

С други думи – компонентите на Höyük са внушителни както като количество, така и като качество. Игралното табло е добре изработено и, макар по-голямата част от него да няма кой знае каква функционалност, е окрасено с прекрасна илюстрация на праисторическата долина, в която ще се заселите. Огромната купчина дървени компоненти пък са изненадващо детайлни – дори селяните ви не са превърналите се в стандарт класически мийпъли, а са малки оранжеви групи от три човечета.

Заедно с тях в Höyük ще получите по двадесет и пет къщи от пет различни цвята, които съответстват на различни племена, участващи в заселването на долината. Именно това е и основната ви цел в играта – да станете най-успешното племе. Тъй като Höyük определено е игра, която спада в категорията на европейските, няма да постигнете това със завоевания или битки, а чрез събирането на най-много точки.

Höyük 10
Таблото в процес на игра.

Не само, че директната конфронтация не е голяма, в Höyük дори сте насърчавани да си сътрудничите (донякъде, разбира се) с останалите, защото ако поемете пътя на отшелници, няма как да спечелите гореспоменатите точки. Преди малко споменах, че в играта заедно с праисторическата тема са комбинирани необичайни механики. И наистина, след като свършите с ровенето из кутията и възхищаването на фигурките с праисторически добитък, ще разберете, че не става въпрос за стандартната worker placement игра в каменната ера.

Höyük е по-скоро игра с контролиране на територия и това означава, че самото строене на къщичките (или хоючета), не е основното в нея. Именно затова първата фаза на играта – строителството, може да ви се стори като малко недомислена през първите ви няколко хода. Строенето става посредством няколко плочки, които всеки тегли на случаен принцип. На всяка от тях са изобразени елементите, които можете да изградите през този ход. Освен двете къщи, които присъстват на всички плочки, ще можете да построите и един допълнителен елемент като храм, фурна или кошара, както и да сложите праисторически човечета или пък добитък.

Къщурките пък можете да трупате една върху друга за създаване на двуетажни жилища, които по-късно могат да ви спечелят различните ситуации на равенство. Няма да влизам в подробности относно различните ограничения и правила за строителството на къщи и елементи – те са достатъчно изчерпателно обяснени в правилата на Höyük.

Höyük 6
Плочките, чрез които строите сгради.