Спортовете винаги са били болна тема за нас, гийковете. Дайте ни теми като мечове и магии или пътувания в космоса и можем да говорим с часове, но предполагам, че повечето от вас ще признаят, че никога не са се интересували от „конвенционалните“ спортове. Именно затова фентъзи футболът е толкова интересен феномен! Обикновеният футбол е скучноват спорт, в който има прекалено малко възможности за насилие и прекалено много манекени, за да заинтересува за дълго някой, който редовно се пренася в магически светове. Точно тук влиза идеята за фентъзи футбола – игра, само бегло наподобяваща първоизточника си и в пъти по-интересна. В рамките на няколко ревюта ще ви разкажа за един от видните представители на този жанр – Guild Ball.
Guild Ball е тактическа игра с миниатюри, в която двама участници поемат контрол над два отбора, борещи се за победата в спорт, наречен „mob football“. Играта се развива в уникална вселена и макар да попада във фентъзи жанра, тя е по-скоро средновековен сетинг с лек намек за нещо магическо – представете си първия сезон на Game of Thrones. Историята на Guild Ball разказва за могъщи гилдии, обикновено обединили се около сходен занаят, които се борят за влияние в земя, познаваща мира едва от скоро. Съревнованието на гилдиите поглъща всеки аспект от живота на жителите на Империята на свободните градове – включително и развлеченията им.
Всяка от гилдиите в Guild Ball разполага със свой собствен отбор, който използва за постигане на политическите си цели, но не тази част ни интересува в момента (повече за историята на гилдиите можете да намерите тук). Самата игра представлява подобно на познатия ни скучен футбол състезание, със съществената разлика, че играчите са въоръжени и точки се печелят и за отстранени членове на противниковия отбор.
Guild Ball се играе на поле с размери 3 на 3 фута (приблизително 90 на 90 cm) и с отбори от шест миниатюрни фигурки (модели). Отборите целят достигане на резултат от дванадесет точки, като всеки гол носи по четири, а всеки елиминиран играч – по две точки. Guild Ball разполага с кратки правила и интрудукционен вариант, който изправя едни срещу други само по три модела и има за цел да ви хвърли в екшъна веднага, като по този начин да се научите да играете по-бързо, но лично аз считам, че той е доста непълен и ще ви е трудно да се ориентирате, особено ако нямате много опит с тактическите игри с миниатюри.
Преди да се задълбоча в интересната част от правилата на играта и страхотно изглеждащите модели, следва да уточня нещо.
Guild Ball е напълно безплатна за принтиране!
Пълните правила и история, както и хартиени „кукли“, които можете да сглобите сами, са налични на сайта на създателите на играта – Steamforged Games. Така че ако ви хареса идеята, можете да пробвате играта тук.
След като изяснихме това, е ред да се впуснем в правилата на Guild Ball – нали не очаквахте, че можете да минете без тях? На теория книжката с правила на Guild Ball е над сто страници, но на практика в нея са поместени и историята на вселената и преглед на осемте гилдии, участващи в сезон 1 на играта. Всъщност в около тридесет страници от странната, вертикално ориентирана книга, са поместени правилата на играта. Макар да не са много обемни (особено като се има предвид, че на някои страници има по три реда текст и няколко картинки), правилата не са от най-лесните за схващане и ще ви отнеме поне няколко сесии, за да не забравяте по нещо.
Едно от първите неща, които ще трябва да научите за играта е начинът на разчитане на картите на отделните модели. Якото в Guild Ball e, че абсолютно всяка фигурка притежава уникална комбинация от умения – край на скучните безкрайни орди от еднакви модели! С други думи отборът ви в Guild Ball представлява смесица от човечета с разнообразни способности, всяко от които е специализирано в определена роля – едни са по-добри в ритането на топката, а други – в ритането на глави. Играта притежава две уникални системи – тази на активните умения на моделите, наречени „plays“, и тази на един от основните ресурси в Guild Ball – „momentum“-a.
Активациите в Guild Ball стават посредством точки влияние (influence), които генерират самите модели, но интересното е, че можете да ги разпределите според собствените си планове. Това означава, че можете да ползвате определени модели като генератори на точки и да фокусирате влиянието си върху фигурките, които искате да действат повече. Освен да тичат и да ритат, можете да накарате моделите си да използват атаките си, за да активират уменията си, наречени „plays“. Резултатите от така наречения „playbook“ предлагат на миниатюрните ви човечета много повече от различни нива болка, които да нанесат на противника. Ще имате възможност да се възползвате от действия като допълнително движение, изместване на вражеските фигурки или отнемане на топката, които често се оказват в пъти по-полезни от елементарното пердашене.