При модерните настолни игри има едно явление, на което не се обръща достатъчно внимание. Това е еволюцията на компонентите и според мен тя играе важна роля в повишаване на цялостното качество и популярността на настолните заглавия. Това е така, защото игрите на маса ни дават нещо повече от техните дигитални конкуренти – нещо, което можем да пипнем, нещо, с което на практика си играем.
Развитието на компонентите можем много лесно да проследим чрез сравнението на хартиените пари от Монополи с миниатюрите на игри като Conan или Journey например. Все пак не можем да пренебрегнем и темата, която е дори по-важна за успеха на една настолна игра и това доказва и тенденцията новите заглавия да разчитат все повече на дълбока тематичност, независимо от жанра.
Темата на днешното ревю е една игра, която е в жанр, известен с това, че не разчита много нито на тематичност, нито на кой знае колко качествени компоненти. Говоря за Euphoria: Build a Better Dystopia на Stonemaier Games, която е една доста нестандартна игра от worker placement жанра. В нея ще поставяте работници (и то какви!), но не там се крие уникалността ѝ. Тя разчита на много интересна тема и невероятни компоненти, и според мен поставя нов стандарт за игрите в жанра не само по тези два показателя.

По принцип винаги започвам ревютата си с описание на компонентите, но в случая на Euphoria съвсем целенасочено ще оставя това за после. Не мога обаче да не ви въведа в уникалната тема на играта – тя се развива в свят постапокалиптичен свят, който много се различава от представите на всеки от нас за това. Четирите нации в Euphoria живеят в една идилична утопия, където градовете са от злато, реколтите са обилни и в небето блажено се носят огромни цепелини, на които живее цял народ.
ВСИЧКО ТОВА Е ЛЪЖА!
Според предисторията на Euphoria вие поемате ролята на един от осъзналите се граждани на фантастичния свят, който разбира, че живее в една добре прикрита анти-утопия. Изборът за това, какъв път ще поемете в опита си да станете господар на този свят, е пред вас – можете да опитате да промените реалността и да се борите с наложения режим, или пък просто да завземете властта над нищо неподозиращите жители, като ги оставите в неведение.
Целта ви в Euphoria е чрез своите работници да превземете света (мухахахахаха!), като това става чрез поставяне на маркери за влияние в различните територии и откриване на пазари в тях. Самите работници са представени като зарчета и всеки път, когато ги прибирате след добре свършена работа от таблото или се сдобивате с нов работник, ще трябва да ги хвърлите, за да определите сбора на тяхното познание.

Сигурно се досещате, че за да задържите РОБотниците си, трябва да ги поддържате доволно тъпи, в противен случай най-умните от тях могат да избягат и да се наложи да минете през досадното „събуждане” на нови жертви. Това в Euphoria става чрез електрошок или изваждане от казан с вода на прясно промити мозъци, които да изпълняват заповедите ви (поне докато не им дойде акъла). Тук е и мястото да отбележа, че играта притежава наистина уникална тема – комбинацията от приветливите илюстрации на игралното табло и трагикомичните текстове на някои от картите създава усещане за нещо средно между „1984” на Оруел и мотивационните постери от Fallout 3.
По време на хода си играчите могат да изберат дали да поставят работник в някоя от зоните на игралното табло, или да си върнат един или повече такива от масата. Основната механика на Euphoria не е особено различна от стандартните за жанра – слагането на работник задейства определени действия като събиране на ресурси, построяване на пазар и дори упражняване на власт над дадена зона чрез поставяне на маркер за влияние.

Както споменах по-горе, в Euphoria има четири „народа”, над които трябва да упражните своята власт, ако искате да спечелите. Първият такъв са Еуфорийците, на които е кръстена играта. Те живеят в своя златен град и произвеждат така необходимата енергия. В земята под тях се намират подземните тунели на Subterra, където се добива водата. Останали зад златните стени на Еуфория са Wastelander-ите, които са фермерско общество и съответно произвеждат храна.
Между всяка от тези три нации съществува известна вражда, защото всяка от трите се опитва да прокопае тунел към някоя от останалите, с който да получи достъп до тяхната основна стока. В резултат на цялото това копане обаче, можете да се сдобиете и с доста интересни ресурси, като злато или глина например. Те влизат в игра при строежа на пазарите и могат да се окажат доста ценни, ако се насочите към този начин на победа.