Правило номер 1 – Не прегръщай дракона! Изглежда елементарно, предвид факта, че облогът е да влезеш в пещерата, да грабнеш най-близкия блестящ предмет и да излезеш неизяден, но ще се изненадаш колко професионални крадци и обирджии допускат тази елементарна грешка.
Правило номер 2 – „Приятелите“ ти могат да бъдат билетът ти към повърхността, ако си по-тих от тях. Вдигането на какъвто и да е шум е тотално безопасно… ако не си най-шумният в пещерата! Не случайно ловкостта е най-важната характеристика, когато създаваш персонаж крадец… опа, грешна игра! Минавай нататък!
Правило номер 3 – Има два начина да се провалиш: да те изядат или по-лошо – да се върнеш на повърхността беден! Животът ти не струва нищо, ако не измъкнеш от похода си достатъчно мангизи, за да живееш добре след това. С други думи – ако ще мъкнеш нещо ценно, гледай поне да вземеш най-голямото и лъскаво!
След тематичното интро е време за другото – онова, в което говоря за скучни неща като механики, дизайнери и издатели и само бавя интересната част. Е, започвам – обичам декбилдъри. Казвал съм го преди, казвам го и всеки път, в който говоря или пиша за такава игра. Рационалната механика, произлизаща от Доминион на Доналд Вакарино е в разцвет, защото е лесно разбираема и носеща усещане за мигновен прогрес. Започваш със слабо тесте карти, от което създаваш силно тесте карти, а по време на този процес ползваш всички ефекти в него. I LOVE IT! Обикновеният декбилдинг обаче бързо загуби вида си, защото беше толкова лесен за пресъздаване, че пазарът се напълни с всякакви варианти на класическия хит-създател на жанра. Именно тук идват хибридите и модифицираните декбилдъри. Като Clank! A Deck-building Adventure на Renegade Game Studios и Пол Деннен.
Първият абзац загатва за сетинга на играта – ти си един от няколко крадци, които влизат в обитавана от дракон (а и не само) пещера, пълна със съкровища. Целта ви се определя от облог – искате да видите кой може да насили късмета си най-много, без да стане вечеря на кралицата на змейовете на име Ники (адашката). Планът е лесен – влизаш, не се мотаеш много, грабваш нещо ценно и, ако чуеш чудовищен рев, бягаш както не си бягал досега. Всичко това се случва чрез карти – в началото започваш с десет и те представляват умението ти да се движиш, да придобиваш нови карти (предмети, съюзници, умения), да се сражаваш и… да се спъваш в най-неподходящия момент. Спокойно, случва се на всеки. Наред с до голяма степен стандартния декбилдинг, Clank! притежава игрално табло – карта на замъка и подземието на дракона, в която има различни стаи и коридори. Самия змей пък е представен от торба с кубчета, изглеждаща не особено заплашителна, но както ще се увериш след малко – доста брутална.
Поставянето на Clank! на масата отнема пет минути повече от очакваното, защото има доста жетони и маркери, които трябва да се поставят на различни места, но като цяло е последователно и лесно. На картите в началното ти тесте, както и на тези, които ще придобиеш впоследствие пък има няколко символа, които движат играта. Сините (умение) са нещо като валута за придобиване на нови карти. Червените (мечове) ти позволяват да мачкаш чудовищата, които срещаш в пещерата – нали не мислеше, че само един дракон обитава всички тези стаи?