Spartacus

Ако трябва да бъда съвсем честен, когато видях настолната игра по сериала „Спартак“, бях изключително скептично настроен. Едно на ръка, че тогава още не бях почитател на филма, но и понеже лицензираните заглавия винаги са обект на по-сериозна критика от моя страна. Към края на първата ми сесия разбрах, че всичките предварителни съмнения, които съм имал, са абсолютно неосновани. Spartacus: A Game of Blood and Treachery ми хареса толкова много и дори започнах да гледам сериала, а именно след това осъзнах, че Gale Force 9 са уловили изключително прецизно атмосферата му.

Играта дебютира на GenCon Indy 2012, където не успява да привлече голямо количество почитатели, но малкото, които се спират да я разгледат, не остават разочаровани. Не след дълго започват да се носят слухове за нея и съвсем заслужено Spartacus започва да бъде наричана „The hidden gem at GenCon”. Скоро след това играта набира популярност и успява да спечели по-голяма аудитория, като само една малка част от тях се дължат на сериала.

20103-20121023073803

В настолната игра Spartacus всеки от трима или четирима играчи поема ролята на Dominus – господар на ludus (училище за гладиатори), а действието се развива в римския град Капуа. Целта ви е да съберете дванадесет точки влияние и да ги задържите до края на съответната фаза, а за да постигнете това, ще трябва да надхитрите своите опоненти и да избегнете техните интриги. Ще можете да избирате от четири фамилии, добре познати ни от сериала – това са Batiatus, Glaber, Solonius и Tullius. Между тях няма някакви фундаментални разлики, но трябва да се отбележи, че всеки дом има по две уникални умения, едното от които му набавя влияние. Освен това, всяка фамилия има различни начални показатели като брой на гладиатори и роби, с които започва играта.

Действието протича на ходове, като всеки от тях е разделен на три фази. Те са Intrigue, Market и Arena и това, което прави играта много лесна за научаване е, че всеки от етапите е изцяло самостоятелен – трябва да знаете само какво да правите в тях и можете да разберете правилата постепенно. Важно е да се отбележи, че имате възможност да избирате дължината на една сесия, като започнете играта от една, четири или седем точки влияние, съответно за дълга, средна и къса игра.

През Intrigue фазата всеки от играчите тегли по три карти от общо тесте. Целта тук е да увеличите състоянието си или да прецакате опонентите си (досущ като в сериала) чрез т.нар. Scheme карти. Част от тях предоставят на вас или вашите съюзници допълнително влияние, пари или други благоприятни ефекти, а други правят точно обратното – нанасят щети на неприятелите ви. Разбира се, ако вие сте обект на някой увреждащ scheme, не сте съвсем беззащитни. В Intrigue тестето ще намерите още два вида карти, които ще ви помогнат да се справите с недоброжелателите си. Reaction картите могат да се играят не само през Intrigue фазата, но и по всяко друго време, освен ако самите те не ви указват кога могат да бъдат ползвани. Голяма част от тях ще контрират действията на опонентите ви. Като последна защита срещу интригите на неприятелите ви се явяват Guard-овете – те могат да ви защитят от scheme, който е насочен срещу вас, но имат само 50% шанс да успеят. Тези карти можете да държите в ръката си, за да скриете от останалите възможността да се защитите, или да ги сложите на масата, за да покажете силата си.

Spartacus-011

За да играете scheme и reaction карти, не е нужно да плащате каквото и да е, но трябва да имате съответното влияние, което се изисква от тях. Това означава, че при дълга игра (която започва от една точка влияние) няма да можете да играете голяма част от тях свободно. Тъй като влиянието ви определя и броя на картите, които можете да имате в ръката си, понякога ще ви се налага да изхвърляте карти, които не са ви полезни. Самите карти имат означение, което показва колко денарий (пари) ще получите ако ги изхвърлите, така че не винаги е лоша идея да се откажете от някоя карта. Ако пък нямате достатъчно влияние, за да изиграете дадена карта, но много искате да го направите, можете да поискате помощта на някой от останалите играчи.

За целта трябва да убедите един (или двама, ако искате много да накажете последния играч) от останалите да ви „заеме“ неговото влияние. Разбира се, няма реално разместване на точки, а просто трябва общият брой на влиянието ви да е достатъчно, за да играете картата. Може би най-интересното правило, което веднага ме спечели като играч, е това, че след като сте получили подкрепата на някой, нищо не ви пречи да насочите scheme картата си срещу него или пък да не спазите някакво обещание, ако сте дали такова в замяна на подкрепа. Нищо, освен това, че може би ще спечелите враг до края на играта (а може и след това).

Фазата продължава, докато всеки от играчите подред има възможност да изиграе колкото иска или може от картите в ръката си. Това означава, че последният участник ще има най-добра позиция да играе интригите си, тъй като никой няма да може да му отговори. Тъй като ходът, в който участниците действат, се променя всеки ход, това не значи, че един играч ще има тази привилегия през цялото време. След като всеки играч е изиграл картите си, а останалите в ръцете им не надвишава лимита, играта продължава в Market фазата. Нейната първа част представлява отворен пазар, в който играчите могат да купуват и продават всичко, което искат от останалите, като дори не е нужно да се следва някакъв ред, а може просто да викате един през друг и да се пазарите, за да може да пресъздадете обстановката на истинско тържище.