Когато един от фаворитите ми сред дизайнерите на настолни игри – Тим Фауърс, издава игра, той не пропуска да благодари на тези преди него, които имат особени заслуги в съответния жанр. Именно затова на последната страница на книжката с правилата на Burgle Bros. той е поместил специалните си признания на Мат Лийкок – може би най-известното име при кооперативните игри. След като изпробвах играта, не мога да не си представя дебелата и мазна усмивка, с която Тим вероятно е включил това посвещение. Причината? Burgle Bros. изравнява със земята традиционните семейни кооперативни хитове на Лийкок Forbidden Island и Forbidden Desert!
Спомняте ли си бума на филми, в които банда специалисти в различни области обединяват усилията си, за да реализират най-невероятния обир на света? Онези, за които е необходим невероятен екип от най-добрите, включващ поне един миниатюрен азиатски акробат, който да се побере в кутия? Burgle Bros. е играта, поставяща си за цел да пресъздаде перфектния (или не, ако не струвате) heist, като черпи доста сериозно вдъхновение от гореспоменатото течение в киното от края на миналия век. Съберете отбора и се пригответе за комбинация от „Бандата на Оушън“, „Мисията невъзможна“ и „Жега“, пристигаща в миниатюрна кутия.
Дуото Тим Фауръс и Райън Голдсбъри, отговорно за нестандартната игра на думи Paperback, за пореден път си партнира за Burgle Bros., за което можем само да се радваме. Играта отново пристига в компактна кутия, която заблуждава за количеството забавление, съдържащо се вътре. Не мисля, че някой би оспорил мнението ми, че Burgle Bros. грабва окото с арт дизайн и илюстрации. Играта изглежда като рекламен постер на филм за обир, който веднага ще поискате да изгледате. Още по-якото е, че можете – смея да твърдя, че желаният от дизайнера ефект е постигнат и Burgle Bros. пресъздава доста успешно деветдесетарска лента както чрез илюстрациите, така и с геймплея си.
Това, което ви трябва за забъркването на успешна рецепта за обир, е звезден екип. Всички сме гледали филмите, всички знаем, че подготовката е половината работа и поне до средата на лентата главният герой убеждава ключови персонажи да помогнат за осъществяване на невъзможното. Е, в Burgle Bros. поне тази част ви е спестена. За жалост те не са единадесет (може би Тим готви разширение?), а девет, но за сметка на това всеки е точно толкова уникален, колкото е необходимо за начинанието ви. Наред със задължителните хакер, бомбаджия и организатор, имате на разположение по-нестандартни личности, като медиум и дресьор на птици.
Окей, събрали сте екипа. Какво следва? Локацията, която желаете да ошушкате, разбира се. В кутията на Burgle Bros. са поместени три „мисии“ – обучителна, основна и супер-мега-трудна, но това не бива да ви кара да мислите, че играта не предлага много съдържание. При поставяне на масата на всеки план на сграда, която предстои да ограбите, стаите се избират на случаен принцип, което води до доста различни ситуации. Наред с това играта разполага с генератор на планове, а можете и сами да си измислите устройството на сградата (контролирайки по този начин трудността на сесията).
Сградата играе ролята на табло в Burgle Bros. и обикновено се състои от три етажа. Целта ви е да намерите сейфа на всеки от тях, да разбиете защитата му и да изнесете съдържанието до площадката на покрива, където ви чака хеликоптер. За да бъде един подобен обир епичен обаче са нужни спънки, които да направят задачата ви максимално трудна – нямаше да сте толкова готини, ако крадяхте бонбони от деца, нали? Първият ви враг в дейността по опразване на сейфове са самите помещения. Всеки етаж се състои от плочки със стаи и стени (дървените пръчици), които почти винаги активно се опитват да ви прецакат.

Едно от действията, които можете да извършвате в Burgle Bros. е да се движите. Трябва бързичко да го овладеете, защото това е и нещото, което ще правите през повечето време в играта. Тъй като гореспоменатите стаи включват няколко вида аларми, камери и заключващи се механизми, на които не искате да се натъкнете случайно, можете и да надзъртате зад ъгъла, за да добиете малко информация относно това какво ви чака там. Понеже имате органичен брой действия (четири), не винаги имате лукса да изследвате съвсем на воля, но от друга страна малко планиране може да ви спаси живота.
Причината за това са пазачите. Всеки етаж в Burgle Bros. разполага с един такъв индивид, който небрежно си патрулира и не очаква неприятности… докато не активирате някоя аларма. В този случай хапващият понички дежурен ще дотича, за да види какво не е наред. Много ми допадна системата на движение на неигровите персонажи. Пазачите разполагат със скорост на движение и тесте карти, от което се определя дестинацията им. Това ги прави заплашителни не само когато има активирана аларма, защото в повечето случаи коридорите са тесни и се налага да ги избягвате постоянно.
Което от своя страна прави Burgle Bros. много динамична и една идея по-трудна, дори без да сте разкрили присъствието си в сградата. Може да не ви се наложи да активирате нито една аларма, но все пак пазачите да ви пречат постоянно, просто защото патрулират в зона, в която трябва да влезете. Интересът ми към играта се увеличи значително при сблъсъка с различните ситуации, които могат да се получат и възможностите, с които разполагат участниците при преодоляването им. Тъй като пазачите се движат след хода на всеки отделен играч пък, ви се налага да действате в унисон с останалите, за да избегнете той да „сгащи“ някой от екипа ви. А не искате това да се случва – всеки от вас има само по три точки „стелт“, с изчерпването на които губите играта.
В интерес на истината стаите в Burgle Bros. не са само с лоши ефекти, което прави изследването на сградата и възнаграждаващо изпитание. Ако сте късметлии, ще намерите стая с инструменти или компютър, контролиращ алармите. Едно от възможните действия е точно хакването, което позволява да контролирате определени аларми. Предметите, които можете да намерите из сградата са доста тематични – от класическите понички за примамка на пазача, през клиширания статоскоп, с който да „преслушате“ сейфа, до динамита, нужен за всеки драматичен изход през стена, всички допълват темата на играта, докато същевременно ви дават интересни възможности.
