Като любител на настолните игри, често ми се налага да давам мнение за заглавия като класическия Скрабъл, например. И макар да не считам, че тя е от калибъра на абоминации тип Монополи, все пак не мога да сложа играта до което и да е модерно заглавие. Въпреки известността си, на най-разпространената игра на думи в света като че ли ѝ липсва нещо, за да се хареса на феновете на хобито. Именно към това се е насочил дизайнерът Тим Фауърс (който горещо препоръчвам да следите – чака го светло бъдеще!). Той попада в полезрението на феновете с print ‘n’ play версията на Paperback – игра на думи, таргетираща (ах, език свещен на моите деди) именно геймърите, колкото и невероятно да звучи това.
Едва ли има нужда да казвам, че Paperback не е стандартна игра на думи. Да, тя споделя едно основно качество с останалите заглавия от този жанр, а именно създаването на съчетания от букви, които да формират думи, но за да привлече точно нашето внимание – това на по-сериозните настолни геймъри, играта ползва една доста популярна механика за своята основа. Става дума за декбилдинга, или създаването на тесте, който е особено разпространен през последните години. Макар да има доста съществени разлики от класически игри в жанра, като първоизточника Доминион и производните му, Paperback все пак стъпва доста стабилно върху механиката.
Първото издание за продажба на Paperback изгледжда доста по-добре от версията за принтиране и помества всичките 204 карти в симпатична и нестандартна цветна мини-кутия. Скромната тема на играта поставя участниците в нея в ролите на група писатели, състезаващи се в писането на романи с надеждата да натрупат достатъчно слава и да пробият на пазара. Това е само тематично обяснение, обаче. На практика Paperback си е по-скоро абстрактна и прекрасните илюстрации са за заблуда на противника, така де, играча.
Запомнете името на Тим Фауърс – той е дизайнер с прекрасни идеи!
Типично за декбилдър, започвате Paperback с тесте от десет карти – пет от най-популярните съгласни и пет жокер карти, които можете да ползвате като всяка буква от азбуката. Само те обаче не биха били достатъчни за създаването на славопечелещи романи от една дума, така че ще трябва да се възползвате от картите на масата, тематично наречени the offer. Подобно на повечето игри в жанра, и Paperback поставя повечето от картите си на масата за закупуване от участниците, с цел разширяване и подобряване на собственото им тесте. Освен цветно мазало от различни букви и дори комбинации от букви, пред вас има така желаните карти със слава (fame cards), които носят точките в играта и са крайната ви цел (и могат да се ползват като всяка буква от азбуката).
Тестетата на играчите може да са идентични в началото, но целта ви е те да се развият и променят в подходяща за вас посока. По време на ходовете си в Paperback основната ви дейност ще бъде да създавате думи с изтеглените от тестето си карти. Самото нареждане на думите е просто – използвате предимно буквите в ръката си и жокерите (като произволна буква), за да направите дума. Тъй като в началото имате ограничен речник (а може и по принцип да сте си така, илитерати такива!), на помощ идва купчината с общите букви. Тя удобно съдържда няколко гласни, най-горната от които може да се ползва от всеки от играчите, но без да я взимате в тестето си. Последното става само ако успеете да направите дума с определена дължина, което обикновено е нелека задача в началото, но след малко развитие на тестетата, става доста лесно, съответно оспорвано.
С привършването на картите от тестето с общи букви, играта също свършва, така че трябва да внимавате, когато се насочвате към тях – ако нямате достатъчно точки, може и да не е оправдано да ги взимате. Създаването на думи обаче не е самоцелно – чрез него се сдобивате с нови карти с букви, като по този начин обогатявате възможностите си за създаване на нови думи. Всяка от думите, които образувате по време на хода си има определени от буквите в нея точки, наречени от играта пари. Последните служат за придобиването на нови карти от масата – колкото по-сложна дума направите, с толкова повече пари разполагате, съответно можете да „закупите“ букви с по-голяма стойност, или пък да вземете по-силна fame карта (не забравяйте деца – само те носят точки!).
Декбилдинг елементът на Paperback не се изчерпва само със закупуването на нови букви, обаче (и щеше да е доста скучен, ако беше така). Има сериозна причина буквите в играта да са разделени на седем категории, съответно на седем постепенно увеличаващи се цени – „по-яките“ карти имат и по-силни умения. Точно така, досущ като в стандартен декбилдър, част от картите с букви не само могат да се шмугнат в някоя от думите, които създавате, но и носят допълнителен бонус. Ефектите варират доста – от теглене на повече карти през следващия ход (основополагащо, ако имате амбиции да спечелбите), до такива, които позволяват закупуването на допълнителни карти, или пък носят повече пари, ако изпълните определено условие.