
Производителите на смартфони искат да превърнат сгъваемите устройства в хит
Всеки голям производител на смартфони (с изключение на Apple) смята, че сгъваемите джаджи ще помогнат за съживяването на един лишен от блясък мобилен пазар. Въпреки това устройствата все още не успяват да привлекат основните потребители.
Сгъваемите устройства с екран, който се отваря като книга или компактно огледало, едва надхвърлят 1% пазарен дял от всички смартфони. Така е според анализите в световен мащаб. Това се случва почти пет години след първото им представяне.
Samsung удвои продукцията, като инвестира сериозно в маркетинга тази година. През юли 2023 корейската фирма пусна своята серия 5G Galaxy Z.
Най-големият производител на смартфони в света потвърждава прогнозите, че сгъваемите устройства може да надминат една трета от всички смартфони, струващи над $600 до 2027 г.
Отговор от конкуренцията
Други производители на телефони като Motorola, китайската Huawei и отделената от нея Honor също възлагат надеждите си на това, че продуктът ще помогне за съживяването на пазара. Той претърпя най-лошата си година от повече от десетилетие.
Apple все още не проявява интерес към категорията, въпреки че заявките за патенти показват, че един ден може и да представи iPad, който се сгъва наполовина. Всеки друг голям производител на смартфони следва Samsung на пазара, включително Pixel Fold на Google и китайските алтернативи от Huawei, Oppo и Xiaomi.
Кога ще станат масови?
Пазарните данни показват, че сгъваемите устройства все още са далеч от масовите. Прогнозите сочат, че тази година ще бъдат продадени около 16 милиона сгъваеми телефона. Това е само 1,3% от общия пазар на смартфони. Анализаторите казват, че потребителите се възпират от притеснения относно цената, надеждността и полезността. Мнозина се притесняват за издръжливостта на новите гъвкави екрани и механични панти.
Въпреки че числата са малки в контекста на общия пазар на смартфони, сгъваемите устройства започват да печелят по-значителен дял от премиум сегмента на определени пазари, включително САЩ и Китай. Високата ценова точка на сгъваемите телефони се вписва в по-широк модел на поляризация на пазара на първокласни устройства, където за момента доминира Apple.
Високите цени на сгъваемите телефони помагат на производителите да компенсират по-ниските продажби на техните по-евтини устройства. В САЩ Z Fold 5 на Samsung струва над $1800, докато Magic VS2 на Honor започва от $979 в Китай.
Струва ли си риска?
Нивата на възвръщаемост на сгъваемите устройства е 5-10%. Те са много по-високи от традиционните смартфони и възпират повторни покупки. Въпреки това, китайски производители като Honor и Huawei откриха, че вътрешният им пазар е по-отворен за сгъваеми устройства, отколкото другаде. Продажбите на устройствата през третото тримесечие на 2023 г. са се увеличили повече от два пъти спрямо същия период на миналата година.
Samsung доминира на световния пазар със 73% дял на сгъваеми устройства през последното тримесечие на изминалата година. Иновативните устройства се превърнаха в начин за малко повече разнообразие сред смартфоните. На вас оставяме да прецените, доколко сте развълнувани от този факт.