Неведнъж съм казвал, че изисквам много повече от лицензираните заглавия. В последно време, като че ли стана модерно успешните (че и някои не дотам успешни) видео игри да получават настолен вариант, като последните доста варират по качество. Именно затова подхождам скептично към такива продукти – с времето разбрах, че повечето от тях са насочени изцяло към феновете на съответната видео игра и като такива не залагат на нищо повече от името. Заглавието, за което ще ви разкажа днес, на пръв поглед изглежда именно като поредния spin-off. Защо връзката с огромната онлайн-игра пречи на иначе интересната World of Tanks: Rush, предстои да разберете в следващите редове.
Как си представяте настолна игра по World of Tanks? Преди да разбера с какво си имам работа, определено щях да заложа на военна игра, може би с миниатюри. Като се замисля, повечето игри на тема Втора световна война са именно такива – тематиката е доминирана от заглавия като Memoir ’44 и други подобни. Точно заради това общоприето възприятие не очаквах World of Tanks: Rush да дойде в малка кутия, която съдържа само карти. Още по-голяма беше изненадата ми когато разбрах, че тя не е стандартна картова игра за двама, а използва deckbuilding механика и може да се играе с до петима играчи.

Въпреки че World of Tanks: Rush излиза в не дотам далечната 2013-та, около нея съвсем незаслужено не се вдига много шум и тя като че ли остава на заден план. Само преди няколко месеца обаче нашите приятели от Фантасмагория решиха, че играта е достатъчно добра и ни представиха българската версия. Както споменах по-горе, в основата на играта е т.нар. deckbuilding механика или с други думи – създаването на тесте. Самата механика е позната от известно време и е много успешно имплементирана в заглавия като Dominion и Legendary. В игрите от този тип обикновено започвате с малко тесте от няколко карти и целта ви е да го допълните с нови и по-силни такива, като през цялото време се състезавате с останалите както за самите карти, така и за точки или определена цел.
В World of Tanks: Rush ще трябва да сглобите тесте от танкове, с които да увеличите ресурсите в тестето си, да печелите медали и завоевания и накрая – да унищожите базите на противниците си. Всеки от играчите започва с шест карти, които са идентични за всички, и представляват началната ви войска от механици, инженери и т.н. Те ви предоставят началните ресурси и умения, които ще са ви нужни, за да започнете разрастването на тестето си. Самото „декбилдване“ представлява закупуването на нови карти от общо пространство, наречено „резерв“ (няма какво да се лъжем – много по-лесно е да го наричаме „пазар“). По време на ходовете си чрез една или повече от картите в ръката си можете да закупите нова машина, като както картите, използвани за покупката, така и самата покупка отиват във вашето депо. Когато тестето ви, наречено тематично „гараж“’ свърши (а в началото това ще става доста често), вие просто размесвате депото, където са и новите ви придобивки, и правите от него нов гараж.

Самите карти са единствените компоненти на играта и качеството им прави много добро впечатление. По-голямата част от тях са с машини, като в играта има точно сто уникални бойни машини – всяка със собствена илюстрация, която е дело на художниците зад онлайн версията на World of Tanks. Танковете са разделени на четири фракции – френски, немски, американски и СССР-ски… СССР-ови… абе, от Съветския съюз. Освен машини, сред картите ще намерите стартовите бойци, медалите (които са всъщност точки), завоеванията, както и няколко спомагателни карти. Те също са добре оформени и доста точно съответстват на темата за Втората световна война.
Преди да се отплесна обаче, говорех за това как се играе World of Tanks: Rush. Началните карти представляват тестето ви и ще трябва да изтеглите ръка от три карти от него. Интересна особеност е, че за разлика от други декбилдъри, разполагате с ръка само от три карти. Първата ми мисъл при прочитането на това правило беше, че това много ще опрости играта и ще я направи ограничаваща, но за щастие само първото се оказа вярно. По време на хода си всеки от играчите трябва да постави на масата ръката си и да обяви как ще използва всяка от картите в нея. Повечето войски предоставят ресурси, които могат да бъдат използвани за закупуване на нови карти, което означава, че вашите танкове не служат само за битки, а и помагат да развиете тестето си.