Любовта между мен и Swords and Bagpipes пламна преди няколко месеца, когато имах честта да тествам ранна версия на играта малко преди Kickstarter кампанията ѝ. Без да съм особен фен на историческите заглавия и темата за англо-шотландските войни, тази нестандартна малка игра с карти и предателство ме заплени доста. Не темата обаче беше причината да харесам това не толкова известно заглавие – Swords and Bagpipes не остава по назад от тежките кутии с миниатюри и лъскави заглавия на известни компании, тъй като пресъздава предателството и лъжите на Игра на тронове, без да отнема повече от тридесет минути!
Ако това, което знаете за борбата за независимост на Шотландия се изчерпа с филма „Смело сърце“, то не се притеснявайте – това е едно добро начало, което Swords and Bagpipes неимоверно ще надгради! Дори да не сте особени фенове на темата, играта просто изобилства от нея и няма как да не прихванете поне малко. Swords and Bagpipes прави първо впечатление на силно тематична игра с цялото съдържание на кутията си – от нестандартните илюстрации до книжката с правила, пълна с интересни исторически факти, които едва ли знаете.
Под интересната визия се крие игра за двама до шестима участници, изпълнена с предателство и интриги, която използва интересни концепции, за да ви накара да се изпокарате с приятелите си, докато решавате съдбата на Шотландия. Влизайки в ролята на владетели на шотландски кланове, трябва да се преборите с останалите за най-голямото богатство на края на играта, докато балансирате количеството предателство, в което сте склонни да вземете участие.
В същината си Swords and Bagpipes притежава много семпла комбинация от механики, която я прави едновременно лесна за научаване и предразполагаща към социална интеракция. Ходовете в нея се състоят от няколко фази, като играчите имат възможността да предприемат различни действия по подсилване на войските и клана си (представени чрез замък и палатка), събиране на такси и разпределяне на бойците. Всеки ход приключва с битка между Шотландия и Англия, а победителите са богато възнаградени.
Всичко това се предопределя от един много добре реализиран елемент на геймплея на Swords and Bagpipes – тестето на английската армия. То представлява предварително сформирана на случаен принцип купчина карти, която определя ситуацията във всеки от ходовете на играта. Това, което ви казва картата за хода, са силата на армията на короната, изходите от предстоящата битка и какво ще получите, в зависимост от това на коя страна сте. Заедно с това е възможно да има допълнителни условия, за които трябва да внимавате, защото често променят цялата концепция на съответния ход.
Началото на ходовете и определянето на военната ситуация за рунда в Swords and Bagpipes ми хареса много поради две причини. На първо място картите, от които изграждате тестето си са уникални и не само че няма да имате два еднакви рунда, но и отделните сесии ще имат разнообразно усещане, поне докато не изиграете Swords and Bagpipes десетина пъти. На второ място промяната на ситуацията между рундовете прави решенията ви доста по-интересни – изиграването на определени карти в правилния момент може да ви спечели много.
Не бива да пропускаме и факта, че повечето от картите отговарят на реално съществуващи исторически събития – в това отношение дизайнерът на играта Ян Егоров се е постарал много! След определянето на условията за хода, играчите трябва да предприемат по едно от четири действия, като те носят пари или нови армии под формата на малки жетони с грозде на тях – защо грозде, само г-н Егоров знае! Най-интересно е действието „Raise Militia“, защото за разлика от останалите три, то облагодетелства всички играчи по равно, но и подсилва лагера на Шотландия. Използвано правилно, то може да ви спечели доверието на останалите, а това е най-добрата основа на успешно реализираното предателство!
Както споменах, всеки от участниците в Swords and Bagpipes получава замък и палатка, които представляват неговия собствен шотландски клан. Мини игралните дъски имат за цел да разграничат вашите войски, като тези, които оставите в замъка представляват запаса ви, а тези в палатката ще участват пряко в следващата битка. Преди да изберете на коя страна ще се биете обаче, никой от останалите играчи не знае дали ще подкрепите родината си, или ще се продадете на Англия.
В основата на Swords and Bagpipes стои концепция, наречена Prisoner’s dilemma, която звучи доста просто, но в комбинация с останалите елементи на играта, я превръща в доста динамично и изпълнено с избори заглавие. Именно това ще трябва да направите в следващата ѝ фаза – да застанете на една от двете страни на конфликта между Англия и Шотландия. Следвайки логиката на горната концепция, и виждайки изцяло наградите, които ще получите на военната карта на таблото пред вас, трябва да решите дали да предадете Шотландия.