7. Правилата могат да бъдат научени от маймуна!
Добре де, може би не от маймуна, но поне от малко по-схватлив шестокласник. В света на настолни игри с миниатюри като Warhammer, които имат стотици страници правила, Malifaux e като микро игра в сравнение с останалите. Но това съвсем не е за сметка на дълбочината.
Правилата на играта са скромните 100 странички малък формат, което може да ви се стори много, но истината е, че минимумът, който ви трябва за да започнете е нула! Ако намерите някой, който да ви покаже играта (повече за това след малко), можете да играете след 10 до 30 минути обяснения, в зависимост от опита ви с подобни игри.
Причината за това на първо място се крие във вече споменатите тематични механики на фигурките. С други думи повечето неща в Malifaux просто имат смисъл и не ви трябват няколко страници обяснения, за да разберете на базово ниво защо стрелбата в мелето може да уцели както противниковите модели, така и вашите.
За лесното навлизане в играта ще помогне и предстоящият Starter set, който ще включва два малки отряда и пет мисии, които да ви съпроводят през правилата на играта. Това ви позволява да започнете да играете веднага, без да обръщате внимание на рядко срещани правила и такива, които няма да ви трябват поне за началото.

Това е може би най-сериозната причина, поради която смятам Malifaux за толкова универсална игра. Докато при другите заглавия от този тип ще ви трябват месеци четене и проучване за да започнете, то тук можете да скочите в екшъна доста по-бързо. Последното не е за сметка на история и материал за четене, така че ако предпочитате да се зарибите по играта чрез литературната ѝ част, можете да поемете и по този път.
6. Една игра ще ви отнеме по-малко време, отколкото да прочетете тази статия!
Тук може би малко прекалих с преувеличението, но Malifaux е игра, която доказва, че може да бъде задълбочена и интересна без задължително да отнема значителна част от цял един ден. Това може да не е голям плюс за част от вас, защото много играчи нямат против да прекарат повече време за любимата си игра, но времето за изиграване е голям фактор, особено за хора, които никога не са играли подобно заглавие.
Първата ми сесия беше игра с петдесет точки (стандартна за Malifaux игра, каквато се играе и по турнирите) и продължи по-малко от два часа. През това време успях да науча голяма част от правилата и да изпробвам особените умения на повечето си модели. Само за сравнение ще споделя, че първата ми сесия на Star Wars Imperial Assault отне около два пъти повече, така че считам, че сравнението на Malifaux с някоя от по-тежките настолни игри е доста уместно.

Гореспоменатите точки позволяват да регулирате дължината на игрите си. Нямате време за голяма битка с 50 точки? Няма проблем, можете да ползвате любимия си henchman за лидер на малка група от модели и да разиграете една бърза престрелка с точки (съответно време за изиграване) по ваш избор.
След като добиете повече опит пък, сесиите ви с 50 точки рядко ще отнемат повече от час и половина, което значи, че лекотата, с която Malifaux ще ви посрещне няма да изчезне с постепенното ви навлизане в играта.
5. Играта е лесна за научаване, но трудна за овладяване!
Malifaux е стратегическа игра, в това няма спор. Свободното движение на моделите посредством ролетката може би е най-фрапиращото нещо, с което ще се сблъскате ако нямате опит с подобни игри. Движението на моделите е в основата на всяка стратегия и ако искате да печелите (а кой не иска?), ще трябва да се научите да позиционирате фигурките си добре.
Това всъщност е първата точка, в която искам да посоча нещо негативно в Malifaux – ако не сте готови да се гмурнете изцяло в нея, играта може да не ви хареса много. За да я играете на високо ниво се изисква доста познание и опит, които са резултат на много игри и време за разучаване на стотиците модели и възможните комбинации. Може би да започнете играта с приятел е най-благоприятният начин, защото иначе ще бъдете хвърлени в среда от играчи, всеки от които е доста по-опитен от вас.
Стратегическата страна на играта обаче крие една голяма и страхотна изненада. Така наречените strategies & schemes (стратегии и интриги… примерно) са това, което променя играта и прави всяка сесия разнообразна. Ако не знаете нищо за Malifaux, то сигурно до тук сте предполагали, че в нея целта е да унищожите всички модели на противника.
Това може да ви спечели играта, но само в определени ситуации, защото целта на всяка сесия е различна и се определя на случаен принцип в началото ѝ. Което значи, че освен не особено приятелски настроените модели на противника в съседния край на масата, ще трябва да се притеснявате и за отбелязването на точки чрез гореспоменатите стратегии и интриги.
Системата им е уникална – стратегията е обща за двамата играчи и обикновено изисква от тях доста директна или не интеракция с вражеските модели. Тук ще срещнете концепции като контрол над определена територия или унищожаване на повече модели. Интригите (schemes) са по-малки, но също толкова важни задачи, които също носят точки при изпълнение.
Тази система е от голямо значение за уникалността на Malifaux, защото не само разнообразява играта много, но прави победата постижима по много различни начини. Това означава, че повечето модели в Malifaux имат приложение и ви насърчава да пробвате различни комбинации в зависимост от целта на съответната сесия. Което води и до следващата точка…