
Той може да трансформира начина, по който използваме VR
В началото на 90-те години, най-голямата пречка за постигане на виртуална реалност от висок клас беше фактът, че изображенията бяха твърде размити и бавни. Днес сме преодолели тези предизвикателства. С впечатляващи визуални ефекти и триизмерен звук, VR няма проблем да създава завладяващи изживявания от аудио-визуална гледна точка.
Но виртуалните светове все още не са толкова убедителни, колкото биха могли да бъдат. Липсата на други сетива, предимно докосване, е голяма част от това. Усещанията за допир са ключова част от начина, по който взаимодействаме с физическия свят. Очите ни могат да разкажат част от историята, но взаимодействието с обектите около нас прави преживяването пълноценно.
Германският VR екзотичен проект, наречен Holotron може би е измислил решение, което да задоволи тази част от виртуалното преживяване. Това е робот представляващ долната част на тялото, който може да бъде носен от потребителите. Той е в състояние да симулира някои от усещанията необходими за убедително движение през виртуалните светове и взаимодействията с обекти в тях.
Перфектен интерфейс човек-машина
Интерфейсът за обратна връзка на екзоскелета на Холотрон работи, като измерва силите, които упражнява потребителят. След това ги изпраща на компютър, където аватарът във виртуалния свят ги пресъздава, използвайки виртуални мускули. В зависимост от физическите ограничения на виртуалната среда, това ще позволи на аватара да се движи или не. Например, ако кракът на аватара бутне малка топка с известна сила, топката ще се раздвижи. Ако опита подобно движение върху тежък камък, последният няма да отскочи.
Може би само най-големия футболен ентусиаст би изпълнявал дузпи за роботи, за да можем да ритаме топка във виртуалната реалност. Голямо предизвикателство по отношение на движението във VR остава ходенето на потребителите. То изисква да не бъдат спирани от реалната физическа среда, в която се намират. Други изследователи са намирали решения, вариращи от бягащи пътеки до странен трик, който заблуждава мозъка, че се движите по права линия, когато всъщност вървите в кръг.
Иновативни методи
При подхода на Холотрон се използва по-голям робот, наречен симулатор на движение, който спира и премества екзоскелета в наличното пространство. Потребителят остава неподвижен, но настройката на Holotron осигурява необходимото движение, за да му позволи да чувства движение.
Потребителят не ходи върху реален под и вместо това усеща виртуалния само през стъпалата на екзоскелета или други части на тялото. Дори не е необходимо да регулира баланса на собственото си тяло. С Holotron може напълно да се концентрира върху контрола на тялото на аватара.
За какво ще послужи
Възможните приложения за тази по-завладяваща настройка на VR могат да варират от игри до обучение за работа. Докато редовното ходене е непосредствен фокус, техниката може да се използва за други видове движения като пълзене, скачане, катерене, езда, плуване, базови скокове, сърф или дори прекарване на време в микрогравитацията на космоса.
Хардуерна настройка се превръща в полезен инструмент за управление на роботи с телеприсъствие. Това е концепция, която вече започва да се прилага включително в животоспасяващата хирургия.
Приложенията за хуманоидни роботи с дистанционно управление включват опасна среда, отдалечени промишлени ремонти, медицински услуги или просто отдалечена работа като цяло. Много пътувания до работното място могат да бъдат намалени с помощта на телеоперативни хуманоидни роботи.
Истински рецептори
Подробности от взаимодействието с виртуалната среда, като текстурата на грубо парче дърво или неравностите на авокадо, не могат да бъдат усетени реалистично от потребителя. Но може би добавянето на тактилни дисплеи по цялото тяло с висока разделителна способност, биха възпроизвели детайлите на всеки обект, който докосвате. Бъдещо усъвършенстване и добавки ще включват дори термични рецептори и дори такива за мирис и вкус.
Твърде рано е да мислим за комерсиализацията на Холонтрон. Но все пак добиваме идея, как може да изглежда бъдещето на виртуалната реалност.