Съмнявам се, че сред вас има такива, които да не са чували за Версайския дворец. Сградата е сред най-известните архитектурни чудеса в Европа. Построен по поръчка на Луи XIV, известен още като Кралят Слънце (както и с абсурдната си прическа и вкус за дрехи), строежът отнема над двадесет години. Защо започвам статията с урок по история? Защото в следващите редове ще ви представя най-новата игра на приятелите ни от NSKN Games, които са избрали за нейна тема именно изграждането на Версай. Дизайнерът на Versailles – Андрей Новак, се е нагърбил с нелеката задача да имплементира уникалната тема в една обещаваща territory building настолна игра.
Versailles излезе на пазара преди малко повече от месец и успя да привлече доста внимание върху себе си, въпреки леко странната тема. Както казах, играта е доста стандартна за жанра territory building – в него трябва оптимално да използвате своите ресурси и работници за постигането на определени цели, най-често строеж. Versailles има за цел именно изграждането на Версайския дворец, като в този процес могат да се включат от двама до петима играчи. За самия строеж ще поговоря по-подробно след малко, но трябва да знаете, че целта на играта е да съберете най-много точки и това може да стане по няколко начина.
Първо ще започна с кутията на Versailles. Играта идва в доста голяма кутия, въпреки че откъм компоненти не е толкова обемна. Най-голямото нещо естествено е нейната игрална карта, която представлява зоната за строеж на двореца и околните работилници и мини. Илюстрациите са доста семпли, но добре изглеждащи, и след кратко свикване на очите ви със зеления цвят ще започнете дори да различавате отделните зони. Стандартно за жанра на картата има обяснения на различните сгради в картинки, които влизат доста често в употреба и ви спестяват ровенето в книжката с правилата. Самата тя е четири страници и е ясно написана – нямах нужда от повече от един прочит, което винаги е добър знак.

Другите основни компоненти са работниците, които са представени от дървени пионки в пет цвята, а с тях вървят и маркери в съответния цвят за всеки играч. Във Versailles имате на разположение три вида ресурси – дърво, мрамор и злато, които ще отмервате с дървени кубчета в три цвята, като впечатление правят малките и големите кубчета – първите представят една бройка от даден ресурс, а вторите – пет. Съвсем малък проблем може да бъде различаването им в процеса на игра, защото не са лесно отличими (особено ако не сте подредени играчи и трупате всичко на едно място). Сред останалите компоненти са плочките със стаи и градини, които реално ще строите в центъра на картата, както и различните декорации, с които ще ги украсявате. Като цяло съм доволен от компонентите на играта – картонените плочки са качествени, а всички пионки и маркери са дървени.
Естествено, най-важната фигура е тази на Луи XIV, който има уникална дървена пионка. Кралят Слънце ще започне своя път към двореца в началото на играта и на практика ще измерва времето до края ѝ. Скоростта му се определя от играчите, тъй като той ще се мести всеки път, когато някой от вашите работници преминава или използва първата локация на картата – King’s Favor, където можете да вербувате нови работници или да увеличавате ефективността на старите.

Но нека започна отначало. Всеки от участниците във Versailles получава определен брой работници при започването на играта, които са поместени в различните локации на картата.
По време на хода си можете да преместите един от работниците си от един от обектите на картата на следващия, свързан с него. Тук идва една от основните особености на Versailles – движението по полето е предопределено от пътищата между различните сгради. При повечето от тях можете да движите работниците си само напред към следващата и по този начин се образува нещо като кръг. По-голяма част от сградите имат и връзка с работната площадка на средата на картата, откъдето можете както да строите, така и да върнете работниците си в началото, без да е необходимо да обикаляте целия кръг. В по-важни случаи можете да местите и двама работници заедно или един работник с две полета, но тази възможност е ограничена.