“Първите слънчеви лъчи бавно си пробиваха път през гъстата мъгла и сплетените клони в горите около Дол Блатана. Безжизненото туловище лежеше в изкривена поза там, където бе срещнало фаталният удар от острието на вещера. Гералт внимателно почисти сребърния си меч и го прибра в ножницата. След това изкара кинжал и се насочи към трупа на чудовището. Минути по-късно главата на лешена висеше на бедрото му и той беше готов за път. Имаше среща с Ярпен и Лютичето във Визима, а времето го притискаше. Гералт бавно закрачи по пътя…”

WAG 2
Обикновена масичка за кафе определено няма да ви стигне…

Пригответе се за епично приключение с The Witcher Adventure Game – потопете се за пореден път в мрачната атмосфера и суровия живот в света на Вещера. Войната с Нилфгард е в разгара си, чудовища и бандити всяват хаос и паника по пътищата, а болести и зарази се разпространяват с невероятен темп. Насред целия този хаос четирима смели герои следват своя път. Влезте в ролята на Гералт, Лютичето, Трис или Ярпен и нека приключението да започне.

Както сами се досещате от думата “adventure”, в играта става дума основно за приключения. Ще обикаляте по картата, ще събирате “leads”(следи или улики), ще се биете с чудовища и ще се опитвате първи да изпълните взетите куестове. На пръв поглед The Witcher Adventure Game изглежда огромна и изключително сложна с толкова много жетони, карти, места и маркери по картата. Първите няколко сесии може да ви отнемат повечко време, докато уточните всички правила, но за щастие от Fantasy Flight Games са осигурили две ръководства – за начинаещи и за напреднали играчи, които наистина са полезни.

Картата на героя с прилежащите й тоукени и карти.
Картата на героя с прилежащите й тоукени и карти.

Преди да обърнем внимание на правилата, нека ви покажа какво идва в кутията на настолния вариант на Вещера. Освен големият борд (да, разчистете голямата маса в хола, ще ви трябва…цялата!), играта съдържа няколко комплекта карти, четири  изключително детайлни миниатюри (неоцветени), един куп жетони и две книжки с правила (за начинаещи и напреднали). Картите са разделени на няколко групи – quest тесте (три цвята), investigation тесте (отново три цвята), foul fate тесте (лошите карти), good fortune тесте (хубавите карти, естествено най-тънкото от всички тестета), чудовища (разделени в три категории – бронзови, сребърни и златни) и по едно тесте карти за развитие на всеки от героите. В началото ще се объркате с толкова карти и тестета, но това не бива да ви плаши – бързо се свиква кое за какво е, а и картите от различните тестета съвсем удобно са различни по размер.

Както вече споменах, миниатюрите са изключително детайлни, но идват неоцветени. Ако сте достатъчно уверени, можете да си ги оцветите – прекрасно се връзват с темата на играта и внасят доста повече атмосфера. Жетоните – разделени в няколко групи, биват следи (лупички в три цвята), три вида артефакти, които в повечето случай са основното, което ви трябва за да изпълните главният си куест, злато, обикновени маркери, foul fate маркери и индикатори за рани. Книжката за начинаещи съдържа основни стъпки в The Witcher Adventure Game, докато тази за напреднали е по-скоро справочник, целящ да даде по-разширен поглед върху отделните аспекти на играта, както и да разрешава спорове и неясноти по време на игра. Полето за игра представлява много детайлно и красиво нарисувана карта на света на Вещера. Колкото повече се вглеждате, толкова повече скрити детайли ще откриете по нея.

Играта започва като изтеглите от тестето със задачи по две карти от съответния цвят, указан върху листа на героя ви. Запазвате една, връщате другата и след като вече сте получили „голямата задача“ и  можете да започнете своето пътешествие. По време на хода си може да извършите две действия от общо шест възможни. Пет от тях са еднакви за всички герои, а шестото е уникално за всеки.

Вещерите никога не се задържат дълго на едно място.
Вещерите никога не се задържат дълго на едно място.

Действията, еднакви за всички герои, са пътуване (премествате се до друг град, който е директно свързан с този, в който се намирате в момента или през един град и теглите foul fate карта, след което получавате следа/и от крайната ви дестинация), разследване (теглите една карта от ivestigation тестетата и изпълнявате нейното условие), развитие (теглите две карти от тестето на героя си и запазвате едната) и почивка (премахвате една сериозна или две малки рани от листа на героя си). Индивидуалните действия са това, което наистина различава героите един от друг и определя стила ви на игра. Гералт „вари“ поушънки, Трис „зарежда“ своите магии, Лютичето пее и ви носи пари, а Ярпен може да използва две умения от общо четирите на свитата си.

След като извършите своите действия, може да изпълнявате куестове, ако покривате изискванията им, да обменяте злато и следи с други играчи, ако се намирате в един град, или да използвате някое умение. Подобни дейности не се водят стандартни действия и могат да бъдат извършени по всяко време на хода ви, освен ако на някоя карта не пише друго. Това е златното правило в The Witcher Adventure Game – текстът върху картите е с предимство пред този в правилата.

Последната фаза на хода е препятствие – или се биете с чудовище от региона, в който се намирате, или си теглите foul fate карта, ако има такъв жетон във вашата зона. Ако нито едно от двете не е налично, то днес е щастливият ви ден – нищо не се случва, но премествате маркера на войната едно поле напред и попълвате чудовището/foul fate жетона, който се падне.

Оцветените (дори некадърно) миниатюри придават съвсем друга атмосфера на играта.
Оцветените (дори некадърно) миниатюри придават съвсем друга атмосфера на играта.

Ходовете се повтарят по този начин, докато някой не изпълни третия си главен куест (забележка: ако изпълните главния си куест, завъртате картата с лицето надолу и си теглите нова, всякакви недовършени второстепенни куестове от старата карта отпадат!). Задачите се делят на два основни вида – по-лесни за изпълнение, но даващи по-малко точки и обратното. За да изпълните главен куест трябва да отидете до съответния град и платите съответните артефакти, който на свой ред закупувате срещу следи, а „обменният курс“ е индивидуален за всеки герой и е показан на неговия лист. Има няколко начина да си набавите така нужните за задачата следи – освен най-видния, да пътувате, можете да разследвате. Картите от трите тестета са най-различни и ще ви осигурят нужните „блага“ по един или друг начин. Но внимавайте – дори сред тях има капани!

Както споменах по-горе, индивидуалните умения са това, което наистина различава героите и определя стила ви на игра – опознайте героя си! Не може да играете с Лютичето и да скачате на всяко чудовище „Златен ранг“ или да се опитвате да изпълнявате само дипломатически мисии с Гералт. Героят ви има силни и слаби страни и ако използвате картите си правилно, в повечето случай няма да ви интересува толкова какво се пада от заровете.

Заровете са изключително красиви...и също така красиво не хвърлят това, което ви трябва...
Заровете са изключително красиви…и също така красиво не хвърлят това, което ви трябва…

Крайната цел в играта е не просто първи да изпълните последния си главен куест, а да съберете най-много точки. За целта не е задължително да сте със завършени три главни задачи – точки се печелят от всичко (определени чудовища, карти „Разследване“, второстепенни куестове). The Witcher Adventure Game изглежда еднотипна и лесна на пръв поглед, но е много по-сложна под повърхността. Всяка карта, която теглите има някаква история, която се развива в нея и това още повече допълва атмосферата на играта. За това не губете време – пуснете си любимата фентъзи музика и се потопете в един мрачен свят, който не се нуждае от герои, а от професионалисти!

Дали ще ми хареса?

bg_icon 1Семейни играчи – Да

Играта поддържа до четирима участници и спокойно всеки може да се разхожда по картата и да върши собствените си дела, докато си говори с останалите членове на семейството.


bg_icon 2Социални играчи – Едва ли

Въпреки че се играе от няколко души, отношенията между играчите са сведени до минимум – освен да изпълните поддържащия куест на друг играч или да обмените ресурси, почти няма взаимодействия между отделните герои.


bg_icon 3Стратегически играчи – Може би

Планирането на пътешествието и изпълняването на куестовете по най-бързия възможен начин, използвайки максимално силните страни на героя си са ключови в играта. При правилната тактика малко са факторите, които ще успеят да провалят плана ви.


bg_icon 4Casual играчи – Едва ли

Играта е много интересна, но има доста малки правила за научаване, а и често ми се случва след като всичко е подредено и обяснено да получавам въпроси от типа: “А сега какво да правя?”. Очевидно голяма куест карта пред персонажа не е достатъчна. Странно…


bg_icon 5Hardcore играчи – Да

Ако искате да изживеете едно приключение, в което всеки куест и всяко нещо, което се случва е подплатено с история, потапяща ви в света на Вещера, то това е играта за вас. Предварително планиране, различни герои, разнообразни куестове и опасност на всяка крачка – всичко нужно за епично приключение е пред вас!