Винаги става така, нали? Трудите се, стараете се нещо да стане както трябва и в момента, в който вече ви няма, всичко отива в канала. Така се случва и в Rival Kings – заглавие от HUCH!. Кралят е ритнал камбаната, но вместо неговото наследство да продължи да живее и кралството да просперира, настава хаос. Всички лордове, рицари, контеси, дукеси, търговци и прочие измет желаят да са на върха и да властват. Да, ама не! Не става толкова лесно, защото конкуренцията в тези среди е жестока. За да бъдете новият крал или кралица, първо ще трябва да се преборите с всички останали „претенденти“ (в кавички, защото са толкова законни наследници, колкото и вие) за трона.
Преди да започнете надпреварата за короната, първо трябва да наредите играта. Rival Kings е изключително минималистично заглавие с приятен арт и ужасни правила. И като казвам ужасни, разбирайте, че са пълно мазало – трябваха ми две видеа и няколко изчитания на книжката, докато разбера кое как става. Не се притеснявайте – веднъж схванете ли как се играе всичко е лесно. А и ще се постарая да ви обясня нещата подробно. Освен правилата, в кутията ще намерите тесте карти, няколко малки жетона и солидно количество маркери за конфликт. Маркерите за конфликт са във формата на юмрук (не, няма да се налагате, спокойно) и ще ги получавате всеки път, когато имате… ами, конфликт с друг играч. Държа да отбележа – те не са хубаво нещо. За всеки от тях ще си махате по две точки на края на играта.
Супер, минах през малките компоненти и вече мога да говоря за същината на играта – картите. Тестето, което пристига с Rival Kings е разделено на три – герои, сгради и поданици. Героите са най-различни, като са разпределени по ранг от А до F. Повечето от тях имат конфликт с по-нисък ранг герои, както и с такива, които са им равни. Всеки ранг има различен брой действия, които може да изпълните по време на хода си. Сградите и поданиците са разделени по цветове и символи, като вашата цел е да съберете максимално много перфектни двойки. Искате цвета и символа на сградата да си съвпадат с тези на поданика. От сградите няма друго, което да ползвате, но различните поданици имат умения, които можете да използвате веднъж на ход.
Както споменах по-горе, Rival Kings е минималистична игра. HUCH! са решили, че няма смисъл да печатат допълнителни жетони за пари и да оскъпяват производството и крайната цена на играта. Вместо това на гърба на картите със сгради и поданици имате съответно принтирани по две и по една жълтица. Така картите имат двойно приложение.
За да започнете игра, всеки от вас си взима два от малките жетони и един маркер за конфликт. След това размесвате добре и по отделно тестетата за сгради и поданици и правите по две купчини с осем открити карти от всеки вид. Иначе казано, трябва да имате две купчини със сгради и две купчини с поданици. Поставяте по една карта с две жълтици под всяка купчина и също така раздавате на всеки играч една такава и три с по една жълтица. Това е началният ви капитал.
Rival Kings се играе на цикли, като всеки цикъл продължава два рунда. В началото на цикъла раздавате три героя на всеки играч. За да започнете рунда едновременно играете избраните от вас герои. Тук идва забавната част – вече знаете, че всеки герой има ранг и може би конфликт с друг герой. Първо проверявате за конфликти между герои с еднакъв ранг – ако имате такива, то и двамата получават маркер за конфликт и могат да използват само едно от действията на героя. Също така няма значение дали имат конфликт с герои от по-нисък ранг. Пример: Двама играчи са играли герои с ранг В. При това положение и двамата получават маркер за конфликт и могат да използват само едно от действията си. Героите от ранг В обикновено имат конфликт с герои от ранг С, но това не се случва, тъй като има два героя с ранг В в игра и те са в конфликт помежду си. Ако играният от вас герой няма конфликт с равен, тогава се случва конфликтът с по-нисък ранг герой.
Той получава маркер за конфликт, а вие крадете едно от неговите действия. За тази цел маркирате това действие с един от малките жетони – той няма право да го използва. Всичко това може да ви изглежда много объркващо и реално това е най-трудната за разбиране част от играта. Това не е защото е сложна, а просто има твърде много повтаряне на думите конфликт и ранг. Просто е, наистина!
Цялата тази идея с конфликтите е изключително семпла, но за сметка на това много разнообразява играта и внася допълнително ниво на стратегия. Дали ще играете на сигурно с герой висок ранг, който няма много действия, но пък и шансът да получите маркер за конфликт е нищожен или ще рискувате с ранг F и ще се надявате да минете между капките? Изборът е изцяло ваш.
С приключването на конфликтите ходът може да продължи. Играчите се действат по низходящ ред на ранга на играните от тях герои. Ако има изиграни еднакъв ранг герои, не се притеснявайте – винаги единият има медал и кара първи. Важно е да отбележа, че сте длъжни да играете действията си в реда, в който са показани на картата на героя. За сметка на това откраднатите действия и тези от поданици могат да бъдат изпълнени по всяко време на вашия ход. Има няколко базови действия в Rival Kings – можете да върнете един от маркерите си за конфликт или да го дадете на друг играч, да вземете някоя от купчинките с пари под тестетата сгради и поданици или да построите сграда или купите поданик. Закупените сгради и поданици подреждате в отделни колони. При закупуване на нов поданик можете да решите дали да играете неговото умение или за последно да
използвате умението на стария. Това, разбира се, ако още не сте използвали умение на поданик в този рунд. За улеснение в книжката с правила има подробно описание на уменията на всеки поданик, както и таблица с всички базови умения. Картите в играта нямат никакъв текст, което ги прави изцяло езиково независими. Говорете ми за минималистичност и икономия…
След като всеки е изиграл действията си, правите още един рунд, в края на който ще ви е останал само един герой. Размесвате всички герои и раздавате наново по трима на всеки играч и започвате нов цикъл. Rival Kings продължава докато едно от тестетата с поданици или сгради не свърши. Когато това стане довършвате рунда и броите точки. Идеята с двойките между сгради и поданици е ключова. За всяка двойка само по цвят получавате по високата карта като точки. Ако двойката ви е перфектна, т.е съвпада и по символ – печелите сбора от точките на двете карти. Останалите самотни карти ви носят само по една точка и за всеки три жълтици също получавате по една точка. Накрая си вадите по две точки за всеки маркер конфликт и виждате победителя. В случай на равенство печели играчът с по-малко маркери за конфликт. Никой не обича сприхави крале…
Rival Kings е изключително приятно заглавие. След като веднъж разберете правилата, няма да ви е никак трудно, но… трябва да ги разберете. Стане ли ви ясна цялата идея с конфликтите, след това процесът на игра е супер плавен и лек. Спокойно мога да кажа, че независимо, че е от двама до четирима играчи, най-добре е да играете трима. При игра с двама всеки път ще отваряте допълнителен герой за да видите дали някой няма да получи маркер за конфликт. Това е допълнителното правило от HUCH! за да бъде Rival Kings възможна само с двама души. При четирима всичко свършва прекалено бързо. За да контрират това, създателите на Rival Kings предлагат да изиграете няколко игри, от които да сборувате точките си, когато сте повече народ.
ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?
Семейни играчи – Да
Rival Kings е бърза, забавна и приятна. Само се постарайте добре да обясните правилата на по-малките играчи.
Социални играчи – Едва ли
Комуникацията е абсолютно незадължителна и по никакъв начин няма да повлия на процеса на игра.
Стратегически играчи – Да
Независимо, че се разчита на известна доза късмет, в Rival Kings правилното предвиждане на хода на противника е ключово.
Casual играчи – Едва ли
Докато обясните какво е конфликт е много вероятно вие да влезете в реален такъв.
Hardcore играчи – Едва ли
Rival Kings ви поставя едни срещу други, но едва ли ще ви накара да стоите на ръба на стола. Състезателният дух не е толкова силно застъпен тук.