Smirk & Dagger Games са американски издател на настолни игри, за чиито заглавия напоследък говоря много (Dread Curse, Cutthroat Caverns). След като имах възможността да тествам пет от техните игри, спокойно мога да заявя, че компанията, както и концепцията им за настолните забавления, се нареждат сред любимите ми.
Това е така, защото Smirk & Dagger винаги залагат на многото конфронтация в игрите си, а както може би знаете, прецакването на другарчето е може би най-любимото ми занимание след писането на тролски коментари в интернет. Играта, която ще представя днес не прави изключение от традицията на компанията и предлага широки възможности за съкращаване на списъка ви с приятели.
Hex Hex XL (или само Hex Hex) е базирана на небезизвестната парти игра hot potato, в която участниците си подават малък предмет докато не изтече предварително зададено време и този, който го държи когато това стане изгаря. Идиотската концепция, която може да бъде обяснена в едно изречение, е доста пипната в Hex Hex, за да може да стане играема и интересна извън кръговете на малки деца или умствено изостанали (или и двете).
Hex Hex XL е последното издание на играта, което включва всичко, излязло до сега, както и две съвсем нови разширения, но за това след малко. В основата на играта е идеята за премятане на проклятия, които играчите, в ролята на магьосници, трябва да отклонят от себе си, защото в противен случай ще ги сполетят негативните им последици. Темата веднага прави впечатление – идеята за магьоснически дуел може да не е най-оригиналната, но е подходяща.
В добавка към тематичността на Hex Hex, точките, които печелите или губите в хода на играта се наричат „voice”. На края на играта този от вас, който е акумулирал най-много глас печели и може да властва над останалите магове. Интересно е, че победата ви носи не само престиж и правото да фукате, но и възможността да изберете правило за следващо преиграване.
Подготовката на играта е доста проста – всеки участник получава по пет карти, табло, на което да отбелязва точките си и стъклено топче със същото предназначение. Един от играчите избира първия омагьосан, който получава един hex жетон. В Hex Hex този от играчите, който е омагьосан в момента има правото да изиграе карта, с която да се опита да отклони проклятието от себе си и да го подаде на някой от останалите.
Играта продължава определен брой рундове, всеки от които свършва когато няма повече проклятия. Ако някой не може да отклони черната магия от себе си, тя „избухва“ и отнема определено количество точки. Скоро след като започнете да играете, ще разберете, че точките глас се губят много лесно, а начините да ги възвърнете са сериозно ограничени.
Естествено огромното тесте карти на Hex Hex променя много тази базова концепция. Няколкото вида карти започват от основните отклоняващи магии, които услужливо подават проклятието на другарчетата ви, минават през такива, които удвояват или засилват ефекта на черната магия и стигат до карти, които могат изцяло да премахнат hex жетоните от масата, при това с разнообразни ефекти.
Ако кажа, че картите са всичко в Hex Hex, това ще е омаловажаване на влиянието им върху играта. Макар повечето от тях да се повтарят, тестето е доста голямо и разнообразно и ще ви трябват няколко преигравания само за да се запознаете с всички тях. След като разгледате основните отклоняващи карти може да ви хрумне, че играта е много случайна и рундовете представляват просто изчакване, докато на някой му свършат картите и понякога наистина се получава точно това.
В повечето случаи обаче в играта влизат няколко от по-сложните карти, които имат интересни ефекти върху проклятието. Не е нечувано да имате повече от един hex жетон на масата, а понякога нещата съвсем излизат от контрол и може дори да станат повече от играчите. Според мен тези ефекти правят Hex Hex доста по-разчупена и интересна, защото ангажират повече от играчите, а и предполагат прецакването на повече от един от тях.
Специалните ефекти включват доста интересни неща като увеличаващо негативните си ефекти проклятие, което става все по-голямо с времето, или пък магия, която задължава играчите да я движат само в определена посока, докато някой не може да продължи. В добавка в тестето на Hex Hex можете да намерите и карти, които проявяват ефектите си чак когато проклятие „гръмне“ върху вас, както и такива, които имат дълготраен ефект и променят из основи правилата.
С други думи – разнообразието в Hex Hex е голямо. Може да се каже, че доста от картите въвеждат нещо като мини игри. Като добавим и голямото тесте, играта едва ли ще ви писне бързо, особено като се има предвид, че всяка една от картите може сама да създаде много интересни ситуации, а когато се комбинират (целенасочено или случайно), се получават неповторими ефекти.
В една от игрите ми например, един от участниците попита защо в кутията на играта има толкова много hex жетони. Два рунда по-късно повечето от тях бяха на масата, а ние се чудехме как да се справим с реда на изиграване в тази ситуация. Което ме навежда на мисълта за големия проблем на Hex Hex.