Силно земетресение измества коритото на буйната река, разделяла племената на Абла и Убла поколения наред. Сега те отново могат да общуват помежду си и да бъдат щастливи. Уви, това не се случва точно така. Годините разделение са изменили диалекта на всяко от двете племена и сега българи и мак… племената на Абла и Убла не могат да се разберат. Кралица Абла и крал Убла се обръщат към вас за помощ!

Играта не заема особено много място.

С този кратък урок по история започва книжката с правила на Abla Ubla. Лека, забавна и доста смешна на моменти парти игра от Desyllas Games. За разлика от повечето други заглавия, тук няма да влизате в ролята на герои или приключенци, а сте самите себе си, помагайки на двете племена. Освен книжката с правилата, в кутията ще откриете поле за отбелязване на точки и “колело на късмета” – чрез него ще определяте трудностите за съответния рунд. След като изкарате тези неща на масата, слагате двете пионки в началното поле за отбелязване на точки и на лесно достъпно място жетоните за прекъсване.

Експертна карта – не използвайте думи, съдържащи “е”.

Трудността в играта се определя от картите за предизвикателство – те са разделени на три групи – за лесна, смешна и експертна игра. Лесната е за въведение – предизвикателствата за тип “Използвайте не повече от три думи” и такива неща. Смешната е сърцето на купона – “Говори със стиснати зъби, размахвай ръце” и подобни неща. Експертната купчина е, ами за експерти – там нещата наистина са сериозни. Избирате си желаната купчинка, отваряте една карта и подредбата на играта е завършена. Преди да започнете, обаче, трябва да се разделите на два отбора и да определите кой от тях ще играе първи. След това активният отбор си избира също толкова активен играч, който взима тестето с категории и молив.

Ами сега?

За да започнете игра, активният играч завърта “колелото на късмета”, което реално представлява стрелка върху картон, тип Twister и ако тя се спре на буква, то всички думи, с които обяснявате думата си трябва да започват с тази буква. Ако спре на въпросителен знак, то тогава се съобразявате с текста на изтеглената карта предизвикателство. Щом приключите с тази стъпка, противниковият отбор завърта пясъчният часовник и екшънът започва.

Кратък пример с карти Категория.

Активният играч тегли карта категория, записва дума, която отговаря на категорията и започва да я обяснява на съотборниците си. Те от своя страна се опитват да отгатнат думата, но през това време противниковият отбор също може да се включва. Уловката е, че ако предположението на противника се окаже грешно, те нямат право да се обаждат повече този рунд. Всяка позната карта активният играч запазва пред себе си. Ако по някое време сметне, че опитите на съотборниците му само губят време, може да я даде на противника и да изтегли нова. Позната от противника дума също им носи картата. Всичко това продължава докато изтече пясъка в часовника. За ужас на по-спокойните играчи, това време никак не е много. Не веднъж се случи противника да получи пет-шест карти за сметка на една за нас, само защото активният ни играч не можеше да измисли бързо хубава дума за категориите, които теглеше.

Придвижване по полето и 10-тата точка.

С изтичането на времето рундът в Abla Ubla приключва. Активният отбор печели толкова точки, колкото карти има пред себе си и мести пионката си по полето. Противникът получава за всяка своя карта по един жетон за прекъсване. Подавате тестето с категории на противника, те си избират активен играч и повтаряте. Който отбор първи направи двадесет точки печели. Просто и лесно, но разбира се има и няколко уловки. При достигането на десет точки от който и да е отбор се тегли нова карта предизвикателство. Всяка карта с категория се маха след като е играна – щом тестето свърши, едва тогава ги разбърквате и правите ново. Също така не можете да пишете повече от пет думи на карта, т.е. толкова уникални думи се събират на една карта, след това се трият и наново. Повтарящите думи не се толерират – върху картата трябва да има само различни една от друга думи, като при обясненията не можете да назовавате категорията си – отборът ви не трябва да има идея дали говорите за планина, певец или континент. За финал – ако отборът, започнал играта първи, първи направи двадесет точки, противникът получава още един ход, за да може всички да са играли еднакъв брой ходове.

Жетоните за прекъсване.

Ако сте изтърпели цялото това изброяване, имам две последни уточнения като награда – всеки ход активният отбор трябва да избира нов активен играч. Нямате право да се повтаряте, освен ако всички други не са се изредили. Точно така – и вашият ред ще дойде! Второто, което искам да поясня е употребата на жетоните за прекъсване. До сега ги споменах няколко пъти, но почти нищо не съм обяснил. Всеки отбор има собствени жетони и не може да има повече от пет. Те се ползват за две неща – можете да платите два жетона и отново да се включвате в познаването на думите на активният отбор след като сте сбъркали. Разбира се, при нова грешка правото на глас отново ще ви коства два жетона. Някои са родени под щастлива звезда и ако сега е ваш ред и смятате, че сега е моментът да натрупате точки, при съгласие на отбора си, можете да платите всичките пет жетона, за да може противникът да си държи езика зад зъбите. Тази тишина не може да бъде нарушена или откупена – срещу само пет жетона си осигурявате рунд, непрекъсван от противникови вметки.

И победа за отбор Убла!

Abla Ubla е тотален хаос и доста шумна като процес на игра. Като времетраене ще отнеме около тридесет минути до час, в зависимост колко е голяма групата ви. Разнообразието от категории и предизвикателства е достатъчно, за да не ви писне бързо, а като правила се обяснява за пет минути. Качеството на картите е добро, но моите полета за точки и предизвикателства се огънаха. Това по никакъв начин не пречи на играта, но не е особено приятно. Пионките на кралица Абла и крал Убла са изрязани от картон, но поне са върху пластмасова основа и това ги прави стабилни. Най-голям проблем може да ви създаде липсата на играчи, владеещи западни езици в групата ви. Колелото с букви, както и категориите и предизвикателствата в играта са на английски, френски или немски, което я прави невъзможна за игра в някои ситуации у нас.

Всичко супер, но да бяха сложили и гумички…

От Desyllas Games са свършили добра работа – Abla Ubla е парти игра, която ще ви хвърли в екшъна на социалното общуване на бързи обороти. В нея всеки ще има своя шанс да блесне и да се забавлява – точно както се очаква от този тип заглавия.

 

Играта в пълния си блясък.

ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?

GameBox-House-game-review-iconСемейни играчи – Може би

Abla Ubla е свежо предложение за парти игра, но това не пречи да е чест гост на семейната маса.


GameBox-Social-game-review-iconСоциални играчи – Да

Обясняването на думи, прекъсването на противника – всичко това е ключова част от Abla Ubla. И сериозна социализация…


GameBox-strategy-game-review-iconСтратегически играчи – Не

Парти игра. Лека игра. Лесна игра. Нищо, което да привлече вниманието на стратези и тактици. Съжалявам, това не е вашето заглавие.


GameBox-casual-game-review-iconCasual играчи – Да

С толкова лесни правила и бърз геймплей, всеки може да навлезе в играта за пет минути.


GameBox-hardcore-game-review-iconHardcore играчи – Не

Поради същите, а и много други причини, както при стратегическите играчи. Abla Ubla е парти игра. ПАРТИ! Стига сте търсили дълбок смисъл в нея…