Какво би се случило, ако Pokemon и Spore имат дете? Нещо доста близко до Chimere, със сигурност! В тази игра няма да еволюирате същества, нито ще ги карате да се бият помежду си, но за сметка на това ще трябва да сътворявате всякакви причудливи чудовища, кое от кое по-шантави и с различни силни и слаби страни.

Годишната конкурсна програма.

В Chimere кралят е решил, че му трябва нов талисман и обявява конкурс за химера. В него се включват всички видни магьосници от кралството (вие) и се надпреварват цели три години (рунда). Явно в това кралство нищо друго интересно не се случва. Всяка година е разделена на четири сезона (точно както при нас) и за всеки сезон има отделен конкурс за химера. В кутията на играта ще намерите кръгло поле със сезоните, върху което ще сложите по две плочки с изисквания за всеки сезон – първична и вторична характеристика. Една химера може да бъде много неща – красива, бърза, тежка, агресивна – сещате се, химерски работи. Именно такива са изискванията всеки сезон. За лятото например, може да се иска тежка и защитена химера, докато за зимата – красива и бърза. А вие ще трябва да отговорите на желанията на краля по-добре от конкурентите си. Все пак позицията за главен кралски магьосник е само една!

Добре е да имате място на масата. И без напитки!

След като вече сте организирали годината, всеки си взима четири плочки – по една за всеки сезон. Те са разделени на три части – глава, тяло и г… задна част на химерата. Полезен съвет от производителя – за улеснение, нека всеки подреди плочките си така, както вижда сезоните от неговата страна на масата. А сега е време да вкараме и самите химери – за всяка част от тялото имате на разположение четиридесет плочки (!!!). Спокойно, няма да работите с всички наведнъж! Всяка плочка представлява част от различен вид животно (скакалец, слон, калмар и прочие гадини) и има различен набор характеристики (тегло, защита, агресия и др.). Крайната ви цел е аранжирате изтеглените плочки в най-добрите комбинации, отговарящи на изискванията за съответния сезон.

Купчините с части.

Магьосници, готови, три, две, едно… Химера! С тези думи започвате играта и голямото теглене. Създаването на химера е хаос и залагане – срещу късмета си и срещу противниците си. В тази стъпка теглите плочки от трите купчини с части за химера и ги слагате върху сезонните си плочи или върху тези на противника. Бъдете бързи и наблюдателни – можете да слагате не само върху вашите, а и върху тези на противника! В случай, че сте изтеглили част, която не ви харесва, можете бързо да я подарите на друг играч, като му я поставите върху някоя сезонна плоча. Същото обаче важи и за вас – докато умувате като нищо ще ви запълнят всичко с безполезни части. За да не се избиете, от Game Flow са въвели няколко прости правила. Можете да теглите части, стига да взимате само по една наведнъж, а не да имате по една във всяка ръка. Също така не можете да теглите част, ако съответните ѝ места върху вашите плочи вече са заети (няма повече място за задници, например). Тези правила създават добра ниша за тактическо мислене – ако си запълните първо един вид място (да кажем глава), можете да сте спокойни, че другите няма да ви прецакат поне там.

След голямото теглене.

Тегленето е доста хаотична стъпка в Chimere. Ако сте фенове на спокойната игра, можете да направите като нас – играйте походово. С хората, с които играх, не им хареса цялото това надцакване и решихме да се изчакваме – аз тегля, решавам дали ще я сложа при мен или на някой друг, после следващия и така, докато сезонните ни плочи се напълнят.

След голямото пренареждане.

Ако си мислите, че бракониерите са зли, то елате да видите магьосниците! Мазетата им са пълни с части от животни, нарязани и подготвени за ужасяващи експерименти. Но хей, те са за кралския конкурс, значи всичко е ОК. И така, напълнили сте мазето си с парчетии за цяла година и е време да се захващате за работа. Живите тъкани не са трайни и ако не сглобите бързо чудовищата си, няма да стават за нищо. С други думи, време е за втората фаза от рунда – пренареждането. Щом всички сте готови, завъртате часовника и започвате да размествате частите на химерите си по сезонните плочи, стараейки се да направите най-удачната гадина за всеки сезон. Първият, който приключи взима часовника пред себе си и го обръща (или го изчаква да свърши първо, ако има още пясък в него), давайки още малко време на другите играчи. Освен това си взима плочка за наградата на кралицата и става шампион на народа.

Това е моята най-заплашителна химера.

Наградата на кралицата е купчина плочки, които имат свитък от едната страна и текст от другата. След като изтеглите такава плочка и видите какво пише на нея, я поставяте върху химерата си, която най-добре смятате, че отговаря на изискването. За разлика от сезонните изисквания, кралицата не се интересува дали химерата ви има бързи крака или е тежка. В свитъците ще намерите заглавия като „Най-красива химера“, „Най-страшна химера“, „Най-жалка химера“ и т.н.

Опа…повтарящ се вид животно и…овца!

С второто изтичане на пясъчния часовник идва ред на последната фаза на рунда, а именно състезанието. По-нагоре споменах, че всяка част е от различно животно. За да бъде валидна една химера, тя не трябва да има части от еднакви животни. Ако все пак сте бил достатъчно прецакан или просто некадърен магьосник и не сте си доглеждали, завъртате една от повтарящият се тип плочки на обратната ѝ страна. Спокойно, все пак ще има химера, просто едната ѝ част ще бъде… овча. Точно така, от обратната страна на плочките с животни има овце! Ей така, да ви е гадно и да забие магьосническото ви его в земята. Представете си чудовище с опашка на скорпион, тяло на лъв и… глава на овца.

Пролетната титла за красота.

Добре, поотнесох се, да се върнем на основната част – конкурса. Всички са проверили дали химерите им са валидни, значи е време да сумирате характеристиките на химерата ви от съответния сезон и да ги сравните с другите играчи. Например пролетната химера трябва да бъде бърза и агресивна, а вашата има общо три символа за бързина и четири за агресия. Това ви поставя на второ място, тъй като единият ви противник има общо осем, а другият пет. Характеристиките за всеки сезон са първични и вторични, като играчът с най-голям общ сбор взима първичната характеристика, а следващият след него – вторичната. На всяка от тези характеристики има точки за победа (ако още не сте се досетили за какво са).

Събраното до края на играта.

Преминавате така през всички сезони, като в случай на равенство, печели играчът, който има повече символи за първичната характеристика. Ако пак не се разберете, шампионът на народа в този рунд отсъжда кой ще вземе първичната характеристика. След като приключите годината, е време и за наградата на кралицата. С гордост представяте избраната от вас химера, а останалите играчи правят същото. Изискването е, техните химери да са от същия сезон като вашата. Следва гласуване между вас, като не можете да гласувате за собствената си, а всички разногласия отново се решават от шампиона на народа. Победителят печели свитъка, който също носи точки.

За щастие това няма как да се получи по време на игра.

С това годината в Chimere приключва, махате химерите от сезонните си плочи, слагате нови изисквания за следващата година и повтаряте, докато не направите общо три рунда. След края на третия рунд си броите точките, събрани от характеристики и свитъци, а този с най-много точки печели. При равенство печели магьосникът, с повече свитъци или с повече първични характеристики, ако и свитъците не решат проблема.

За щастие една игра на Chimere няма да ви отнеме реални три години, а по-скоро тридесет-четиридесет минути. Артът на играта, както и компонентите са много хубави, в един стил и ясно различаващи се. Различните части на химерите са с различна форма и се идентифицират лесно. Освен това, от Game Flow са добавили и няколко разширения на правилата, които ще откриете в книжката. Те ще направят играта ви по-разнообразна, щом веднъж свикнете с нея.

Като финални мисли мога да кажа, че ако харесвате игри като Убонго или просто обичате да нареждате и пренареждате плочки, то Chimere ще ви допадне. Освен това е подходяща и като семейна игра, тъй като темата ѝ е свежа и приятна (като Touria), а правилата се схващат още след първия рунд. Ако направите допълнителната крачка и разделите различните плочки в отделни торбички, то подредбата на тази filler игра става още по-бърза. Запретнете ръкави, магьосници, кралят си иска талисмана!

ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?

GameBox-House-game-review-iconСемейни играчи – Да

Chimere е приятно заглавие, което е перфектно за след вечеря. Малко мислене, малко пренареждане и стресът от ежедневието го няма вече.


GameBox-Social-game-review-iconСоциални играчи – Може би

Общуването с другите магьосници е важно, но не е ключово в Chimere. Освен когато представяте изчадието си за наградата на кралицата.


GameBox-strategy-game-review-iconСтратегически играчи – Едва ли

В целия хаос на Chimere няма много място за стратегия. Въпреки това добрият тактик ще намери шанс да блесне.


GameBox-casual-game-review-iconCasual играчи – Да

Дори да изглежда сложна на пръв поглед, играта е с лесни и бързо запомнящи се правила.


GameBox-hardcore-game-review-iconHardcore играчи – Не

Това е filler. Добре измислен и направен, но все пак filler. Не виждам какво би грабнало интереса на закоравелите „настолници“.