Препятствията се определят чрез до четири от тези зарчета.
Препятствията се определят чрез до четири от тези зарчета.

Уловката е, че няма как да знаете дали капитанът ви може да се справи и често трябва да вярвате на думите му. Тъй като играта е състезателна, трябва да преценяте дали капитанът блъфира, а когато дойде вашият ред – да се опитате да надхитрите останалите участници да слязат по-рано от необходимото, като по този начин намалите печалбите им от текущия етап. Трябва да имате предвид обаче, че капитанът не може да излъже и да катастрофира кораба нарочно, ако има нужните карти.

Това, което ме притесняваше докато четох правилата на Celestia, беше елиминацията на играчи. На практика ако слезете рано, нямате възможност да участвате в пътешествието, докато останалите не катастрофират или стигнат до последния град. Това всъщност никога не отнема повече от пет минути, така че не считам, че елиминацията (или както става в повечето случаи – самоелиминацията) е някакъв реален фактор в играта. И все пак, не слизайте на първия град, защото рискувате да гледате завистливо как останалите събират дебелите пачки/съкровища.

След като етапът завърши, успешно или не, корабът се поставя в началото и започва ново приключение, в което участват всички. Освен това играчите допълват ръцете си с по една карта, която не винаги е достатъчна, за да ви подготви за следващото пътуване и често срещана случка е да катастрофирате няколко пъти, докато всички понапълнят ръцете си. Хубаво е да знаете, че не печелите веднага, когато съберете 50 точки – трябва да изчакате докато настоящият тур свърши, като през това време някой друг може съвсем спокойно да ви задмине!

Първото нещо, което не ми хареса у Celestia е фактът, че играта е интересна и балансирана само с четирима участници (и донякъде с трима). Ако сте само двама, или пък повече от четирима, тя е прекалено случайна. Това се усеща особено силно с петима или повече играчи, тъй като в тези случаи трябва да следите толкова много неща, че няма как дори да правите обосновани предположения, когато решавате дали да слезете. Знам, че в това е идеята на „push your luck“-а, но в случая изборът се свежда до абсолютен шанс – можете просто да метнете монета и резултатът ще е сходен.

Когато Celestia работи както трябва обаче, тя е много динамична и интересна. Макар изборите да се свеждат до „слизам/не слизам“ и „прецаквам останалите“, няма да усетите липсата на възможности. Това е така, защото играта има силно застъпен социален елемент – ако не си говорите, не лъжете и мамите, Celestia губи голяма част от чара си. От друга страна можете да сте честни капитани до един момент, след което да се възползвате от доверието на другите и да ги гледате със задоволство, докато продължавате сами към следващия град. С други думи играта впечатлява и интригува по-скоро с възможностите за социална интеракция, а не с механиките си.

Ако все пак обичате да влагате стратегия в игрите си, Celestia ще ви разочарова. Най-големият виновник за това са специалните карти. Освен четирите цвята, съответстващи на четирите препятствия на заровете и универсалните (wild) карти, в играта има няколко по-различни умения. На пръв поглед те спомагат за разнообразието от действия, които можете да предприемете и когато ги изтеглите, те вършат тази роля перфектно. Проблемът е, че е напълно възможно да не ви се паднат от тези хартиени благини, което много ограничава шансовете ви за победа. В повечето игри, в които участвах победителят беше този, който изтегли най-много Jetpack карти.

Когато играете Celestia, трябва да имате предвид следното: тя е лека и неангажираща игра, в която късметът просто трябва да бъде приет и приветстван. Като такава тя се справя страхотно – правилата ѝ са елементарни, изборите – лесни, а илюстрациите – завладяващи и подсилващи атмосферата. Да, от време на време комбинацията от събития, независещи от вас ще ви прецакват, но като се има предвид калибъра на Celestia, това е по-скоро плюс – поне вие и компанията ви ще се забавлявате от този факт. Именно поради това тя е доста подходяща за начинаещи или групи, които търсят филър/бърза игра, с която могат да се запознаят за минути и да започнат да се забавляват почти веднага.

Celestia е игра, за която имам смесено финално мнение. От една страна много харесвам разнообразието от смислени избори в игрите, а тя не предлага точно това. От друга социалният елемент в нея е огромен спасител, защото точно той ме кара да преглътна липсата на възможности. Наред с това играта е прекрасна визуално, а темата – приятна и грабваща окото. Това винаги е плюс при подобни леки игри, които могат съвсем спокойно да минат и без тема, но когато имат добре реализирана такава, това ги изстрелва в небесата. Ако приемете, че не винаги можете да се борите с шанса, Celestia е едно препоръчано от мен заглавие, което ще ви изненада със социалната интеракция между играчите.

gb icon yes

ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?

GameBox-House-game-review-iconСемейни играчи – Да

Играта е чаровна и привлекателна със страхотните си картинки, а лесните правила спомагат, за да я играете в семейна обстановка.


GameBox-Social-game-review-iconСоциални играчи – Да

Както казах в статията, Celestia губи много, ако не комуникирате помежду си.


GameBox-strategy-game-review-iconСтратегически играчи – Едва ли

Можете да се опитате да спечелите чрез стратегия. Не че няма да проработи, но… абе няма да проработи.


GameBox-casual-game-review-iconCasual играчи – Да

Celestia е елементарна за обясняване, което значи, че десет минути след отварянето на кутията сте готови да започнете!


GameBox-hardcore-game-review-iconHardcore играчи – Не

Играта е лека и неангажираща – трудно можете да се състезавате насериозно в такава обстановка… Challenge considered?