Своеобразният календар на Battalia е не само готин на вид – той позволява на различните артефакти да получат подсилен ефект всеки „ден“. Колелото със седем лъча е така направено, че всеки ход огрява със златна стрелка един вид артефакти, които стават по-ефективни докато са посочени. Наред с това друг лъч от Оракула посочва съвпадащи артефакти, което значи, че в рамките на хода можете да избирате цвета на картите от този тип. Тъй като обикновено не можете да избирате цвета на която и да е карта в Battalia, а просто получавате най-горната, последното е ключово за оптимизацията на тестето ви.
Рано или късно ще ви се наложи да погледнете към игралното табло на Battalia. Тъй като за разлика от стандартните декбилдинг игри, в нея не печелите точки от самото тесте, е редно да се ориентирате към строенето на градове и инфраструктура около тях – и двете директно кореспондират с крайната ви цел в Battalia. Естествено като най-важни точки на картата, градовете са както добра инвестиция за излишните ви ресурси, така и мишена за кръвожадните ви противници.
Битките в Battalia се водят малко странно. На първо място, пригответе си оръжия! Без тях не можете да инициирате битка (но можете да се защитавате). На второ място, героите представляват просто мулета за войските ви, а последните, както всичко останало, идват от ръката ви с карти, съответно от тестето. Тук единиците и начина, по който сте построили нацията си наистина оказват най-голямо влияние върху изхода на играта. Ако не сте взели достатъчно от тях, можете просто да вдигнете парти за новите собственици на градовете си.
Тук е редно да спомена, че след няколко преигравния, Battalia показа наличието на известна доза късмет както при битките, така и при бонусите от календара (Оракула). В основата си, Battalia е игра на оптимизация и правилно ползване на предварително подбрани ресурси под формата на различните карти. В битките обаче, винаги има шанс да изтеглите лоша за ситуацията ръка, колкото и добре да сте построили тестето си. При сесии с начинаещи играчи пък забелязах, че Оракулът се възприема като съвсем случаен елемент на Battalia.
Последното е само отчасти вярно обаче. Оракулът в Battalia е най-предвидимото нещо в цялата игра, защото всичката информация за това коя карта ще получи бонус е пред вас. Това, което не можете да предвидите обаче, е вашата ръка от карти по време на хода, следователно никога не знаете, дали ще можете да се възползвате от бонусите на календара. След повече от двадесет преигравания, смея да твърдя, че е възможно да увеличите шансовете си чрез няколко трика като палатки и поставяне на карти в засада, но все пак не мога и да отрека, че късметът донякъде е налице. Все пак обаче, от всички тези преигравания шансът на Оракула беше решаващ само в една сесия.
Което означава, че Battalia е по-скоро игра на правилно планиране и ползване на разполагаемите ресурси. Макар да няма допълнителни видове карти, като Доминион например, играта успява да ви предложи интересни избори при съставянето на тесте дори с малкото на брой единици и артефаки. За това спомагат четирите цвята карти (нации) и допълнителния слой оптимизация, който изисква създаването на тесте от само един от тях. Тъй като в Battalia трябва не само да построите нацията си, а и да я използвате, за да влияете директно върху таблото, имате на разположение доста възможности да покажете умение извън декбилдинга – при използването на избраните от вас карти.
Това е осоебено важно, тъй като много от декбилдинг игрите страдат от автоматизиране на изборите, или с други думи – липсата им поради невъзможност за ползване на картите по различен начин. При Battalia това също е налице, но само в началната фаза на играта, когато все още не сте построили пътища около себе си. Наистина първите няколко хода може бързо да ви омръзнат и започването на нова игра да е малко неприятно и повтаряемо, но за щастие поне в средата и края на Battalia, автопилотът е сведен до минимум.
Прави чест на дизайнерите, че са се постарали да помислят точно за този проблем и в това отношение играта се справя страхотно. Изборите към края на всяка сесия се увеличават доста и бързо ще откриете интересни приложения за на пръв поглед ясните карти. За това много помагат палатките, както и възможността да изтънявате тестето си чрез премахване на вече ненужни карти. Това ще се хареса особено на опитните играчи, защото ви позволява не само да създадете ефективна машина от карти, но и да я полирате (почти) до достигане на неконтролируемост.
И като стана въпрос за опит, трябва да знаете, че Battalia не е най-щадящото заглавие за нови играчи. Въпреки опитите на дизайнерите да ни подмамят с кратка (на пръв поглед) книжка с правила и липса на текст по картите, Battalia е насочена към геймърите. Това не значи, че не можете да я опитате и с по-лежерна компания, но в този случай по-опитните със сигурност ще смажат новаците.
Най-важното качество на Battalia за мен е фактът, че играта успява да разнообрази една от интересните, но лесно изчерпващи се механики – декбилдинга. Въпреки че няма огромно разнообразие от различни карти, играта предоставя достатъчно избори при строенето на тесте, тъй като използва уникална система на закупуване на картите, а и всяка от тях служи за няколко неща. Наред с това строенето на тесте не е самоцелно – тъй като точките се печелят извън него, играта изисква от вас и да го използвате по най-правилния начин.
Battalia ме впечатли още с това, че много успешно прикрива доста обикновената си тема. Всички компоненти в нея са със страхотно качество и още по-хубави илюстрации, което ви кара да забравите, че всъщност използвате ръка от символи, за да създадете комбинации от символи, които да добавите в тестето си от символи. С други думи, макар да не намерите особени проявления на темата като различни умения на народите или уникално за всеки играч тесте, Battalia няма да ви позволи да се сещате за това, тъй като чрез вида си пресъздава усещането, че предвождате собствена нация.
Не на последно място е редно да кажа няколко думи за вариантите. В основната книжка с правила са поместени няколко такива, които допълнително могат да разнообразят преживяването ви. Освен това игрите с двама или трима са специално балансирани, за да не са излишно дълги или да улесняват един от участниците. В случай че решите да пробвате Battalia, препоръчвам да се сдобиете с изданието с бонусите от Kickstarter кампанията, тъй като в него са включени доста повече варианти.
Battalia: The Creation може да не е най-популярната игра на пазара, но изглежда и се държи точно като заглавие от световна класа. Тя е заглавие, което бих играл винаги, защото е уникална и интересна със своите възможности за създаване на тесте с карти и реализиране на потенциала му. Това е особено важно за заглавие от този калибър, тъй като големите игри трябва винаги да имат с какво да привличат участниците отново и отново и считам, че Battalia се справя страхотно с това начинание – след всяка сесия ще искате да я играете пак! И определено е една от най-големите и красиви игри, които някога ще притежавате!
Battalia: The Creation можете да закупите от тук.
ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?
Семейни играчи – Едва ли
Правилата на Battalia може да не са от най-сложните, но комбинацията от механики изисква доста концентрация и планиране от играчите, така че едва ли ще бъде голям хит в семейна обстановка.
Социални играчи – Едва ли
Декбилдингът е механика, която предполага доста самостоятелна игра от страна на участниците.
Стратегически играчи – Да
Създаването на тесте може да е забавно, но ако искате да спечелите, ще трябва да се постараете при планирането му.
Casual играчи – Едва ли
Времето за изиграване е основният фактор, който няма да се хареса на тази група – пригответе се за няколкочасова сесия.
Hardcore играчи – Да
С голямото количество конфронтация между играчите поради тясната карта, Battalia е силно състезателна игра, която ще се хареса на търсещите предизвикателства.
Бих казал, че аз спадам към семейните играчи, но Баталия ме спечели още с първата игра. Това, което ме притесняваше най-много, беше продължителността на играта, но тя е толкова интересна, че не се усеща. Притежавам Kickstarter изданието и определено мога да кажа, че бонусите на героите внасят допълнително разнообразие. Напълно съм съгласен, че е на световно ниво.
Comments are closed.