В случай че не сте забелязали, настолните игри са голяма работа. Лично моето мнение е, че разцвета на това сравнително ново хоби, се дължи на факта, че голяма част от игрите, излизащи в днешно време са оригинални и интересни. Иска ми се да мисля, че при настолните игри оригиналността все още е на почит, а талантливите дизайнери и артисти биват оценявани подобаващо. И именно поради тази причина и у нас започва да се говори все повече за създаване на игри.
Играта, за която ще ви разкажа днес е дело на българи. Тя е създадена от български дизайнери, нарисувана от български артисти и издадена от български дистрибутор. Казвам това за първи и последен път сега, защото нямам намерение по стара наша традиция да я възхвалявам само защото е българска. Имам намерение да я възхвалявам поради съвсем други съображения.
Battalia: The Creation (или само Battalia) е резултат от успешна Kickstarter кампания и представлява интересна смесица от концпеции и механики. Ако някога сте играли Heroes of Might and Magic, на ниво замисъл, Battalia веднага ще ви напомни за нея. Това, което имам предвид е, че играта предлага развитие на градове и герои, но най-хубавото е, че приликата с популярната видео поредица е само вдъхновение – Battalia използва собсвен подход към добре познатото класическо фентъзи.
Това е постигнато чрез смесица от декбилдинг и строене и развиване директно върху игралното табло. Това означава, че на първо място в Battalia ще трябва да разработите собственото си тесте с разнообразни карти, след което да го използвате за модифицирането на общата за всички участници карта. Причината, поради която харесвам тази комбинация от механики и считам, че тя работи много добре в полза на качеството на играта е защото декбилдингът (строенето на тесте) традиционно е самотно занимание, а общото игрално табло и конфронтацията, което то предполага, го правят доста по-интерактивен.
Но нека не се отплесвам с прекалено много от личното си мнение, или поне не още. Както предполагам сте разбрали, Battalia е фентъзи игра със съвсем традиционна тема на конфронтация между четири елементални (елементни, елементалически… хмм) народа. В нея участниците наемат единици и създават артефакти, чрез които изграждат основите на своята нация. Краят на играта идва когато построите и задържите пет града от четвърто ниво, или когато напълните цялото табло с постройки. И в двата случая обаче, печели не този, задействал края на Battalia, а този с най-много точки.
Макар да изглежда, че в Battalia строенето е най-важно, играта се развива както на полето, така и в самата ви нация (тесте). Класическият декбилдинг елемент е основната механика в играта и много подхожда на насоката на развитие, която Battalia следва. Точно като в популярни заглавия като Доминион, играчите в Battalia започват с идентични тестета от базови карти, които могат да обогатят по различни начини в зависимост от стратегията и вкуса си.
Интересното е, че Battalia не разчита на система от ресурси, подобно на много други декбилдъри, а разпределя тежестта на подобряването на тестето върху всички карти в него чрез така наречените комбинации. Това означава, че всяка от картите в играта участва в една или повече комбинации, с която закупувате някоя от останалите карти (бойни единици и артефакти), като бойните единици са малко по-специални. Те се придобиват с най-разпространените карти – тези с провизиите, и имат централно място в тестето ви, тъй като участват в повечето комбинации, а и служат за строене и подобряване на градове и пътища.
Системата от комбинации на Battalia може да изглежда сложна на пръв поглед, но това е така, само защото отнема известно време да свикнете с това какво ви е нужно, за да закупите определена карта. В това отношение много помагат листовете с кратко описание на основните правила, където схематично са изобразени всички комбинации. От друга страна обаче, тази система позволява на играта да е изцяло независима от език и веднъж понаучите ли изискванията на картите, Battalia става далеч по-бърза като време за изиграване. Хубавото е, че количеството стратегия, което Battalia изисква от играчите не страда от това, че в нея няма текст по картите.
По-горе споменах фракциите и предполагам, че това е част от Battalia, която на пръв поглед грабва вниманието на играчите. Макар да имат яки имена като Живите въглени или Облачнородените (било е облачно когато са се родили или могат да раждат само когато е облачно? Никога няма да разберем…), народите са различни само визуално – това предполага и равните възможности на всеки от играчите. Все пак не бива да омаловажаваме работата на дизайнери и артисти – илюстрациите на различните фракции са страхотни, а уникалните за всяка единица мъжки и женски вариант показват вниманието към детайлите, което са положили.
В комбинация с факта, че в Battalia не винаги можете сами да изберете фракцията си, е редно да се каже, че играта просто не се фокусира толкова върху разнообразието на самите народи (въпреки че в Kickstarter копието на играта можете да добавите уникални умения на героите). За сметка на това без значение от фракцията, имате свобода да изберете сами стратегията си, а и началният баланс е доста добър. Все пак вашият цвят карти е нещо, към което искате да се стремите, защото от създаването на тесте само от него зависят доста бонуси като теглене на повече карти, висок морал в битка и дори безплатно движение из земите на фракцията ви (във варианта за напреднали).
Както споменах строенето на тесте в Battalia е стандартно за механиката – по време на хода си теглите по шест карти, с които (евентуално) „закупувате“ нови такива. Уникалното тук е по-скоро в действията, които можете да предприемете извън набавяне на допълнителни карти. Строенето на пътища ви помага да стигнете до неутралните градове по таблото, а и до съседите, които планирате да поступате. Ако сте льольо и не обичате конфликтите, можете и само да строите градове, но в този случай е хубаво поне да си подготвите защита – печеленето на точки чрез завземане е далеч по-лесно (а и забавно!).
Заедно със строенето, в Battalia можете да ползвате тестето си и за наемане на герои, движението им и водене на битки с противниковите фигурки или градове. Тъй като за всички тези действия ползвате само едно тесте, трябва да имате предвид, че следва да внимавате при построяването му – прекаленото фокусиране върху една стратегия директно отслабва останалите ви показатели. В общи линии искате да постигнете внимателен баланс между създаване на предпоставки за големи комбинации, докато все пак оставите достатъчно от по-слабите и базови карти, без които не можете да използвате определени действия. Това е особено трудно през първите няколко игри, когато не познавате много добре картите и възможностите им, но не бива да се отчайвате – какво работи добре и какво не, най-лесно ще научите като опитате!
Както вече сами сте се досетили, картите са основен елемент в Battalia. Макар и всички те да са с еднакъв размер, градовете и пътищата служат само за попълване на игралното табло, а в тестето ви влизат само останалите – артефактите и единиците. Последните идват в четири ранга (сила) и са основният пълнеж на тестето ви, но истинското разнообразие идва от артефактите. Те са това, което добавя уникални „умения“ в нацията ви. Оръжията например са нужни за водене на битки и набиране на герои, амулетите ви дават възможност да си пробвате късмета, а титлите – да повишите ранга на някоя единица.
Седемте вида артефакти не са равнопоставени обаче. Докато някои от тях са ключови (оръжията и палатките), други са съвсем ситуационни. Препоръчвам в първата игра да добавите по един от всеки, за да ги изпробвате и да усетите кой от тях ви е по-нужен според избраната стратегия. Във всяка сесия добавяте и няколко от така наречените Велики артефакти, които предлагат интересни ефекти и могат да бъдат от полза при определени стратегии. Говорейките за артефактите не мога да не спомена и Слънчевия оракул – компонентът, който веднага ще ви привлече вниманието при отваряне на кутията.
Бих казал, че аз спадам към семейните играчи, но Баталия ме спечели още с първата игра. Това, което ме притесняваше най-много, беше продължителността на играта, но тя е толкова интересна, че не се усеща. Притежавам Kickstarter изданието и определено мога да кажа, че бонусите на героите внасят допълнително разнообразие. Напълно съм съгласен, че е на световно ниво.
Comments are closed.