Изкуственият интелект си проправя път навсякъде, дори и в творческите изяви
До скоро те се считаха за запазена територия на музканти, поети и други креативни професии. AI дори започна да пише елементарни новинарски статии в помощ на репортерите. Някои стартиращи новинарски компании обявиха, че ще използват интелектуалния помощник за публикуване на новини с цел постигане на по-голямо разнообразие в тематиката.
Един от тези сайтовете се нарича Knowhere и създателите му смятат, че могат да използват изкуствен интелект за непредубеденост на новините. Информацията не само е твърде голяма по своя обем, но се разпространява твърде бързо в световен мащаб, за да може да се разчита надеждно на нея.
Сайтът работи чрез търсене в интернет за популярни новини. Алгоритъмът сортира новосъздадени статии в почти реално време, за да определи кои истории се покриват най-много от новинарските сайтове. Knowhere комбинира истории от повече от хиляда различни източника с различни политически убеждения, за да може да създаде база данни на всяка вест.
Човешката намеса тук се изразява в оценката на всеки източник относно неговата надеждност, така че публикация от сайт с дългогодишна реномирана история ще се оцени по-високо от по-малко четен. От това следва публикуването на няколко различни версии според политическите убеждения. Така се цели разграниченията да покажат на читателя, как чрез подбора на определени думи и акцентирането върху различни данни може да доведе до предубедени доклади.
БЪДЕЩЕТО НА ЖУРНАЛИСТИКАТА
Дали това е бъдещето на журналистическото поприще? Тук са от значение и редакционните отговорности, а не само техническите въпроси, свързани с професията. От голямо значение е премахването на идеологическите етикети от историите и предлагането на обективна, безпристрастна оценка.
ЧОВЕКЪТ ИЛИ МАШИНАТА СА ЦЕНТЪРЪТ
Въпреки че компанията ще използва Изкуствения интелект, тя все още възнамерява да разчита в голяма степен на хората. На AI ще бъде възложено само първоначалното програмиране за анализ на чувствата. Повече от един човешки редактор ще преглежда историята преди нейното публикуване. Това ще се прави за проверка на стила и грешките. Ще бъдат оценявани също така и признаци на пристрастие или благосклонност във версиите на историите. Екипът от редактори ще бъде многообхватен – съставен от инженери и журналисти на свободна практика.
Абсолютната безпристрастност е проблем почти невъзможен за преодоляване. Но шансът е максимален, когато материалите се преглеждат и след първоначалната им редакция. Това представлява една своеобразна проверка на баланса между алгоритмите, журналистите и редакторските екипи.
В момента Knowhere е ограничена до данни, изтеглени от проверени сайтове, което означава, че не може да променя нови истории, нито да докладва директни цитати от източници на платформи, като социални медии. Машината може да събере отчети за по-малко от минута и да пусне редактирана история за 15 мин. За предпазване от дезинформация, сайтът няма да публикува нито една история, преди неколкократни проверки на източниците, пуснали първоначално темата.
ТОВА НЕ Е ПЪРВИ ОПИТ ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА ИИ В РЕПОРАТЖИ
– Асошиейтед прес, например, използва технологията за бързо извличане на отчети за приходите за последните години.
– The Washington Post използва AI, за да докладва резултатите от олимпийските игри и актуализиране на резултатите.
– Reuters наскоро заяви, че иска да използва AI в партньорство с хората, за да създава кибернетична новина.
– Миналата година репортер от Атлантическия океан създаде бот за машинно обучение, за да открие дали Доналд Тръмп е написал свои собствени Tweets.
Повечето новинарски сайтове, които са стартирали употребата на ИИ смятат, че така ще облекчат работния процес и ще дадат по-голямо поле на изява за писатели, преследващи по-интересни теми. При Knowhere, машината не просто елиминира рутинната работа, а действа заедно с журналистите, за да покрие най-належащите истории. Компанията се стреми да пише за най-популярните и често политически разделени теми. Няма да съсредоточава усилия в доклади и статистики на цени на акции или спортни новини.
Новините се различават от предшестващите, както по съдържание, така и по структура. Вместо да следва строг шаблон, Knowhere произвежда съдържанието органично чрез използването на невронна обработка на естествения език. Това е техника за машинно обучение, която агрегира данни и я трансформира в умен текст, лесно смилаем за читателите.
Несъмнено статиите ще бъдат с малко по-роботизиран стил на писане от обичайните.
Някои остават скептично настроени по отношение на това дали технологиите за ИИ могат да покрият целите на журналистиката. Може би още дълго време човешкият елемент ще остане водещ в професията. Роботизираните системи само пренаписват оригиналното творение на хората.
Knowhere е получила $ 1.8 милиона от финансиране от рискови капиталисти. Те са отворени за разнообразни стратегии за монетизиране, включително абонаменти и платени реклами.
Хората са част от бъдещето и те трябва да се научат да работят съвместно с развиващия се ИИ, като се допълват взаимно.