Ще бъде ли в крайна сметка успешна системата или ще продължаваме да сме свидетели на провали

Третата фатална катастрофа с жертва ни кара да си зададем редица въпроси за автопилота на Tesla.

Инцидентът подновява въпроса за способността на функцията за подпомагане на водача да открива опасности и предизвика загриженост относно безопасността на системите, които могат да изпълняват задачи за шофиране с удължен период от време с малка или никаква човешка намеса, но които не могат да заменят напълно водачите.

Tesla рекламира Autopilot в шоурума на американския производител на автомобили в Цюрих, Швейцария на 28 март, 2018 г.

В предварителния доклад се казва, че шофьорът е активирал Autopilot около 10 секунди, преди да се блъсне в полуремарке. Системата не е открила ръцете на водача на волана за по-малко от осем секунди преди катастрофата. Сблъсъкът е довел до счупване на покрива и колата е навлязла под полуремаркето.

Превозното средство е пътувало с около 109 км/ч при магистрала с ограничение на скоростта от 89 км/ч. Нито системата, нито водачът са извършвали маневри с отклонение. В изявление на Тесла шофьорът е включил системата на автопилота и веднага е свалил ръцете си от волана. Автопилотът не бил използван в друг момент на въпросното шофиране.

Тесла съветва шофьорите да държат ръцете си на волана и да обръщат внимание, докато използват системата.

Компанията добавя, че водачите на Tesla са регистрирали повече от един милиард мили с Autopilot. Данните показват, че когато се използва правилно от внимателен шофьор, който е готов да поеме контрола по всяко време, шофьорите, поддържани от Autopilot, са по-безопасни от опериращите без помощ.

При всички случаи инцидентът повдига сериозни питания относно системата и липсата на ограничения за използване й. Очевидно тя

не може самостоятелно да навигира в обичайните пътни ситуации

и не успява да получи съдействие от водача, когато най-много се нуждае от него.

Може би Тесла трябва да ограничи автопилота до условия, при които може да се използва безопасно и да се инсталира много по-ефективна проверка на ангажираността на водача.

През май 2016 г. шофьор на Tesla Model S е бил убит близо до Уилистън, Флорида, докато автопилотът е бил ангажиран, когато той се е ударил в ремарке с трактор, което също е отрязало покрива на автомобила.

При фатален сблъсък в Маунтин Вю, Калифорния, през март 2018 г. с модела X в режим на Автопилот се е установило, че системата е изпратила предупреждение към шофьора да постави ръцете си на волана, но водачът не е предприел никакви действия преди катастрофата.

Изводът е че на Tesla липсват подходящи предпазни мерки, които да позволяват на водачите да използват системата извън средата, за която е проектирана, а тя дава твърде много свобода на действие и успява да отклони вниманието.

През 2017 г. на 24 февруари е имало отново фатален инцидент в Дейви, Флорида, включващ модел 2016 на Tesla. Той се запали и изгоря заедно с 48-годишния шофьор. Не се е установило дали Autopilot е бил активиран при този инцидент.

Разследва се и пожар от акумулаторната батерия на Tesla през август 2017 г. в Калифорния, в която собственикът е управлявал автомобила в гаража си.

Освен горепосочените, още няколко инцидента се разследват във връзка с произшествия, в които са участвали модели на Тесла. След всичко това остава да си зададем въпроса, до колко успешни могат да бъдат новите технологии и колко време ще трябва да изчакаме, преди да можем да им се радваме безопасно.