Станция Аврора планира да стане първият космически хотел
Доколко е вероятно да можем да почиваме в орбита около Земята?
Официалното съобщение за станция Аврора, първият в света орбитален хотел, беше направено през април миналата година по време на конференцията Space 2.0 в Сан Хосе, Калифорния. Гостите ще могат да се наслаждават на епически изгледи на планетата и северните и южните светлини, на височина 200 мили над земната повърхност.
Най-скъпата хотелска стая
Престоят няма да е евтин: 12-дневното пътуване на борда на станция Аврора, планирано да бъде изведена в орбита до 2022 г., започва от £ 7.3 милион на човек. Въпреки това, според компанията, списъкът с чакащи е резервиран близо седем месеца напред.
„Искаме да дадем на хората усещането на живота на професионален астронавт“, казва Франк Бънгер, основател и главен изпълнителен директор на Orion Span, фирмата, която стои зад станция „Аврора“. „Очакваме повечето гости да се наслаждават на гледките през прозореца, да се обадят на всички, които познават, и ако все пак се отегчат, ние имаме „холодек“, т.е. виртуална реалност. В него можете да правите всичко, което искате – да плувате в космоса, да ходите по Луната, да играете голф.“
“Пикник” с изглед към Земята
Станция Аврора е луксозен потомък на строгата Международна космическа станция (МКС). Ще има някои прилики: и в двете, посетителите ще могат да се отпускат в дрямка в спалните чували, прикрепени към надстройката, храната ще бъде изсушена чрез замразяване и всички гости ще трябва да преминат през медицински преглед преди началото на пътуването.
Самото пътуване до Автора означава да бъдеш подложен на 3Gs гравитационната сила. Освен вглеждане в звездите и обратно към Земята, очаква се посетителите на Аврора да прекарат част от престоя си в микрогравитация. Ще има и някои различия: водата ще се внася с всеки кръг гости, вместо да се обработва от собствената им урина.
Мнозина в научната общност виждат това като неизбежен следващ голям скок за човечеството. Да се каже, че цивилните космически пътувания са в ембрионален етап, е преувеличаващо. Докато медиите бяха екзалтирани от Аврора, експертите бяха далеч по-предпазливи. “Очакваме да проектът да бъде изпълнен, за да го видим.”
Това, което все още предстои да бъде определено, са стандартите за безопасност и инженеринг за цивилно космическо превозно средство. „В момента космическият туризъм е област, в която реалността, измислиците и научната фантастика се смесват по такъв начин, че е трудно да се разграничи реалност и желание”, добавя Роберт Гьолих от Аеронавтическия университет „Ембри-Ридъл”, който води единственият клас в света, посветен на космическия туризъм.
И двамата са съгласни, че космическият туризъм вече е реална идея. Той започна през 2001 г., когато американецът Денис Тито плати на Руската космическа агенция 20 млн. долара за седемдневно посещение на МКС. Някои страни вече поставят основите за бъдещето на индустрията. 10 търговски космодрума вече се оформят в Съединените щати. Ерик Сталмър, президент на Федерацията за търговски космически полети посочва, че САЩ имат разпоредби под формата на конкурентноправен закон за търговските пространства, приет през 2016 г., който разглежда въпроси като отговорност, компенсация и риск.
Гьолих не е скептик, но е на изчакване, за да разбере дали гражданските туристически фирми могат да доставят подобни услуги и как ще бъдат осъществени. Бънгер описва станция Автора с по-новата си технология, опростени системи и по-малка площ (като по този начин се избягват повече сблъсъци с микрометеори), толкова по-безопасна от МКС, но дори той признава, че няма да бъде сигурен до момента, в който не стане факт.
Засега не е ясно откъде ще бъде пусната станция Аврора и откъде ще бъдат извадени гостите, след като се върнат на повърхността на Земята. Нещо повече, това е индустрия, където определянето на дати е рецепта за разочарование. Virgin Galactic, която имаше първия си успешен тест за полет в пространството и обратно през декември, все още е с години назад от официалното стартиране на подобни програми. SpaceX и Blue Origin още тестват своите превозни средства, а XCOR Aerospace обяви несъстоятелност през 2017 г. Възможността по-възрастните кандидати от различните списъци на чакащите да развият здравословни проблеми е напълно реална, което би ги изключило. Самият модул Aurora Station дори не е предвиден да бъде построен до края на тази година.
Орбитална романтика
Дългосрочното излагане на нула-g отслабва костите и променя структурата на очната ябълка достатъчно радикално, за да повлияе на зрението. Има и редица други здравни проблеми. Хората, страдащи от клаустрофобия, дори в лека форма, трябва да помислят добре преди да резервират стая с дължина 43.5 фута с диаметър 14.1 фута (не е като да можете да отворите прозорец). Тъй като обектите, включително течностите в тялото, са склонни да се увеличават в ниска гравитация, гостите трябва да се подготвят за някои неласкави селфита с допълнителен бонус от гадене, докато стомахът се приспособява към безтегловността.
За щастие, микрогравитацията не оказва неблагоприятно влияние върху менструацията (въпреки че проблемите със съхранението на санитарни продукти и ограничената вода за измиване могат да накарат жените астронавти да предпочетат хапчета). Поради включената кинетика, НАСА изисква от астронавтите да се въздържат от секс, което може да отнеме част от романтиката от такова пътуване.
По-тревожни са заредените частици, влизащи в кабината, които потенциално могат да причинят генетични увреждания. Колкото и космическите превозни средства да са изолирани, те не са напълно защитени срещу такава радиация. В миналото астронавтите съобщаваха, че виждат светкавици, които изследователите отдават на космическите лъчи, които засягат оптичните нерви или зрителната кора в мозъка.
Laesser разглежда космическия туризъм като естествено развитие, отбелязвайки, че екстремните среди само забавят, но не възпрепятстват проучването. Той заявява: „Ако се върнем 30 години назад, Антарктика беше мисия невъзможна, а сега е достъпна за посещения. Предстои и космическото пространство да я последва. “
Така или иначе, никой не е сигурен кога точно ще бъде отворена Аврора и колко препятствия ще трябва да се преодолеят, преди космическият туризъм да се превърне във факт.