Дойде време да погледнем и третата част от основните книги за петото издание на Dungeons and Dragons, а именно Dungeon Master’s Guide. Открай време книгата е първата врата за нови разказвачи в света на pen and paper игрите. Именно затова най-голямата част от трилогията книги е посветена на обяснения за това как може да изградите приключението, което винаги сте искали да водите.
С мен отново е Иван Вульпе, който ще ми помогне да ви предам структурирано колкото се може повече за различните съвети, препоръки и допълнителни правила, които ще намерите в третата част от книгите на новото издание на Dungeons and Dragons.
Ники: Иване, Dungeon Master’s Guide е разделен на три части, но на мен класификацията бързо започна да ми убягва. Първото ми впечатление беше, че задълбава толкова много в подробностите, че си губи структурата и на моменти става хаотична.
Иван: Книгата е направена така, че да се чете от корица до корица и за жалост разделението е само бегъл ориентир. Първата част (Master of Worlds) се опитва да помогне с главните очертания на изградения свят на приключението, а втората (Master of Adventures) дава съвети за подробностите за самото приключение и за по-игровата част. Аз считам, че изграждането на свят и приключение следва да става ръка за ръка и съответно двете части на книгата трябва да се прочетат, за да се добие основна представа за това какви са възможностите и правомощията на разказвача.
Ники: С други думи петото издание на книгата напомня на предишните, защото и тук няма съкратена информация, а трябва да се прочетат тези триста страници с всичките подробности, преди да се положат основите на едно приключение, което е в синхрон със сетинга и използва правилата, за да изразява предизвикателства, а не е като патерица или ненужно усложнение.
Иван: И все пак последователността в книгата не е случайна. Преди всичко разказвачът трябва да прочете Master of Worlds, за да добие представа в какъв свят иска да се развива действието. Тук книгата предоставя всички варианти на фундаменталните закони на един фентъзи свят – какво е отношението на боговете с хората, доколко хората познават света и доколко магията е част от техния живот.
Ники: Не е ясно изнесено, но подробностите в тази глава се извеждат от тези три фундаментални закона. На първо място са изредени видовете религия, пантеони, конкретни божества и видовете им връзки със смъртните. После са изредени човешките фактори – селища, видове управление, търговия и организации. На трето място са дадени съвети за магията и традиционните закони свързани с нея в Dungeons and Dragons като транспортация, съживяване и други. Останалата част на тази глава влиза в територията на приключението и се отнася до това, как изграждането на света с тези закони предразполага за атмосферата и целите на приключението и дава практични съвети за типовете история, стила на игра и атмосфера на разказа.
Иван: Втората и последна глава от Master of Worlds дава съвети за изграждането на мултивселена, като е изведен на преден план традиционния геометричен Dungeons and Dragons модел с вътрешни и външни светове и подробности и информация за всеки от тях. Трябва да се спомене, че книгата постоянно прави препратки и дава примери със стари сетинги като Eberron, Black Sun, Dragonlance, Greyhawke и други, с което внушава разнообразие и дава авторитет на различните типове космогония и атмосфера.
Ники: Най-дългата част от Dungeon Master’s Guide е Master of Adventures със своите 160 страници и пет глави. В нея можете да очаквате всичко, което ще ви потрябва от самата структура, темпо и среда на приключението, до обитателите му, капаните и съкровищата. Тук са главите, които липсваха в другите книги за създаване на врагове и интересни битки. Добро впечатление прави това, че тази глава лесно се комбинира с Monster Manual, така че да предоставя впечатляващо разнообразие от събития и препятствия.
Иван: На мен ми направи впечатление, че това, което много ми липсваше в Player’s Handbook, а именно Death Domain-а за Cleric и Oathbreaker варианта за Paladin, могат да бъдат намерени тук. За тези, които не са запознати, това представляват много популярни сред играчите класови опции за персонажи, които са извършили табу и имат тъмни сили. Макар да са представени накратко, със съвета да не се взимат от игрови персонажи, тези допълнения са важни и чакани от много почитатели на Dungeons and Dragons.