celestia 1Celestia е симпатична нова настолна игра, която всъщност съвсем не е нова – тя представлява подобрено и много разкрасено издание на почти двадесетгодишната Cloud 9. Новият тираж е дело на Blackrock Games – издателите, които ни представиха и изненадващата AYA. Споменавам последното не само за да използвам възможността да пусна линк към статията за нея, но и да ви обърна внимание, че компанията като че ли се фокусира върху страхотния арт дизайн и Celestia не прави изключение. За разлика от иновативната и интересна AYA, тя разчита на добрия стар „push your luck“.

Механиката е в основата на Celestia – в нея ще преминете през поредица от споделени с останалите участници пътувания, в които целите да ги надхитрите и да стигнете колкото се може по-далеч в приказния свят. Преди да разгледам правилата на играта, редно е да обърна внимание на компонентите и оформлението ѝ. Това, което ми направи най-голямо впечатление не е сглобяемият въздушен кораб, както може би сте очаквали. Celestia блести със страхотни илюстрации, както на картите, така и на плочките с градовете, които ще обикаляте.

И все пак – в кутията има сглобяем кораб! Макар да намирам детайлните инструкции за леко обидни за средното ми ниво на интелигентност, издигането на основния компонент на Celestia беше доста забавно. Наред с това считам, че той придава на играта доста повече атмосфера, а и можете да го дадете на приятелите си за занимавка, докато обяснявате и без това кратките правила.

По същество Celestia е игра с карти – по-голямата част от съдържанието на кутията включва два размера от тях. В началото участниците трябва да направят съдбоносния и труден избор на цвят на пионка, на която съответства и персонаж. Макар и малко странни или откровено страшни, приключенците не се различават по нищо, освен по цвета, което прави изборът още по-труден! Celestia протича в поредица от ходове, в които един от играчите трябва да поеме ролята на капитан и да се опита да преведе останалите малко по-напред в пътуването.

Играта има нестандарно разположение на масата.
Играта има нестандарно разположение на масата.

Игралното „табло“ представлява поредица от плочки с градове, към всеки от които има малко тесте със съкровища. Напредването в пътуването носи на останалите в удивителния въздушен кораб играчи както възможности за разкриване на нови съкровища, така и пропорционално повишаващи се рискове. Победител ще стане този от вас, който успее да събере най-интересна колекция от съкровища, или с други думи – този, който пръв достигне 50 точки. Колкото по-надалеч отивате, толкова повече точки носят и съкровищата, но тъй като победителят е само един, ще ви се наложи да разчитате на комбинация от късмет и умения да блъфирате.

Celestia няма рундове в класическия смисъл, а е разделена на етапи. Всеки от тях започва с качването на всички играчи в кораба и определяне на капитан. Наред с това в първия етап участниците теглят определен брой карти от споделеното тесте в средата на масата, които образуват тяхната ръка. В рамките на етапа пътниците в кораба ще се редуват да бъдат капитани между отделните пътешествия. Ролята на капитана е ключова, защото на практика той „играе“ през съответния ход. Той трябва да отведе останалите в следващия от поредицата град, като това почти никога не е лека задача.

Явно въздушните пътища на Celestia не са от най-безопасните, защото между чудните градове често ви чакат я пирати, я кръвожадни гарги или някакви природни стихии. За да определи сакатлъка, който се случва по време на пътуването капитанът през определения ход хвърля няколко зара – броят им зависи от това колко сте напреднали в маршрута. За щастие играчите са екипирани със средства, с които да предотвратят възникналите кризи. Картите, с които разполагате директно съответстват на резултатите на заровете и ако ги имате, можете да се справите с изпитанието и да продължите пътуването си.

Тук идва тънкият (и съответно интересен) момент в Celestia – преди да обявите дали сте капитан на място и сте подготвен за предстоящите проблеми, всеки от останалите играчи/пътници може да избере да слезе от кораба в града, в който в момента се намирате. Защо ви трябва да го правите, бихте попитали? Много просто – ако капитанът не може да се справи с определените от заровете ситуации, корабът ще катастрофира и вие, заедно с всички останали, ще останете с пръст в уста. Ако слезете навреме обаче, можете да се сдобиете със съкровище от съответния град, което най-често носи точки.