
Тук идва най-интересната част от Bohemian Villages – конфронтацията. В играта можете да изритвате човечетата на останалите от определени сгради и към средата на първата си сесия ще разберете, че това е колкото полезна, толкова и досадна част от играта. От една страна чрез това често ви се налага да предотвратявате края на играта чрез връщане на пионка в ръката на даден играч, но от друга финалът на Bohemian Villages може да се реши изцяло от късмета на зара при равностойни по умение участници. Хубавото е, че другата функция на изместването на чужди фигурки е балансиращата – в играта почти всяка стратегия може да бъде контрирана чрез избутване от определени места.
Тъй като по-голяма част от събирането на пари идва при финалното отброяване на точките, трябва да внимавате с някои сгради. Църквите и кметствата са традиционен източник на много точки, наред с магазините и това ги прави доста оспорвани. Имах опасения, че това може да доведе до analysis paralysis, или забавяне на времето за изиграване поради желанието на даден участник да предвиди всички ситуации (в случая – да сметне всички точки), но Bohemian Villages почти не страда от това – в повечето случаи ходовете са изключително бързи и е очевидно с какви възможности разполага този, който е на ред.
Вече няколко пъти споменавам разнообразието на стратегии в Bohemian Villages – то е породено от няколко неща, които работят доста добре заедно в тази насока. На първо място плочките със села са двустранни, което означава, че при всяко поставяне на играта на масата ще имате различен брой от наличните сгради. Ефектът от разбъркването на селата се забелязва при изготвянето на стратегиите – в отделните сесии определени сгради имат по-голям потенциал за отбелязване на точки поради рядкостта (или честотата) си. При повече църкви например се вдига възможността за набавяне на пари чрез тях, съответно контролът над епископа става ключов. Ако са налице много ферми, можете просто да комбинирате осмици и да жънете пари (стига да не ви спрат останалите, де).
Това, което искам да кажа е, че въпреки семплите си правила и привидната голяма доза късмет, в Bohemian Villages всъщност има достатъчно количество стратегия. Част от играта е именно идентифицирането на важните за определената сесия локации и контролирането им. И тъй като те са различни с всяко следващо изиграване, не е налице доминираща стратегия, която да прави играта скучна при много поредни сесии (а с максимум тридесет минути за изиграване, доверете ми се, ще искате да я пробвате отново).
Макар да засегнах грубо липсата на тема на играта в началото, истината е, че Bohemian Villages не страда кой знае колко от това. Да, има някакви наченки на тематичност при механиките, но в по-голямата си част играта е просто оптимизация на резултатите от заровете и не бих казал, че ще я запомня с нещо друго. Селищата имат приятни на вид илюстрации, но в повечето случай играчите просто търсят числата на сградите и отделните картинки не ги интересуват. В тази връзка последните дори можеше да са една идея по-семпли, защото не винаги е достатъчно видно къде има определена сграда/число. Плочките с подсказки пък можеше да съдържат реда на изритване от сградите – той е също толкова важен, колкото обясненията на самите сгради.
Една от проявите на шанса в Bohemian Villages е случайното поставяне на плочките със селата. В моите преигравания няколко пъти се случи така, че комбинацията от много на брой сгради и определен брой участници (най-често двама или трима) води до по-малко възможности за изритване, съответно липса на ключовата за играта конфронтация. Все пак това е по-скоро изключение и е важно да спомена, че Bohemian Villages се справя доста добре с всякаква бройка играчи.
Bohemian Villages е неочаквано добър филър, който компенсира липсата на тема със симпатична смесица от късмет и стратегия. Визуално играта може да е малко… обикновена на вид, но пък предлага неочаквано за размерите си разнообразие и преиграваемост – въпреки немалкото на брой сесии, навъртяни досега, бих я играл отново с кеф. Именно поради това и съм склонен да ѝ простя слабата тематична презентация – Bohemian Villages разчита на динамичен, но изпълнен с възможности геймплей, който е достатъчен, за да я препоръчам!
ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?
Семейни играчи – Да
Играта може да бъде оспорвана със състезателни играчи, но това не ѝ пречи да бъде интересна и в по-лека обстановка.
Социални играчи – Не
В Bohemian Villages дори няма нужда да говорите – може само да сочите и поставяте човечета и тя пак ще върви гладко.
Стратегически играчи – Да
50% от играта е късмет. Въпреки това трябва да сте доста ощетени от шанса, за да го обвините, ако загубите.
Casual играчи – Да
Можете да навиете по-непостоянните си приятели да пробват Bohemian Villages – просто пропуснете обяснението на сградите.
Hardcore играчи – Едва ли
Макар да има играчи, които могат да се състезават на всяка игра, тази група едва ли ще види нещо особено в Bohemian Villages.