bohemian villages 1Всеки фен на настолни игри рано или късно е в позицията на обясняващ правилата на дадено заглавие. Когато правим това в една от моите групи, винаги започваме с израза “Ние сме…”, за да можем веднага да въведем ролята на участниците като основен контекст на това, което предстои в играта. Понякога сме търговци, друг път – приключенци, а от време на време дори убийци на зомбита. Този подход обаче не винаги се получава. Така например при първото ми разяснение на правилата на Bohemian Villages започнах с традиционното “Ние сме…”, но сам не можах да си дам отговор на екзистенциалния въпрос какво всъщност сме в тази игра.

На първата страница на книжката с правилата на Bohemian Villages е поместено откровено странно обяснение на контекста на играта. Като първото нещо, с което ще се сблъскате в играта на dlp games, то би трябвало да ви въведе в темата и да постави някакви рамки на геймплея, нали? Не сте познали! Вместо това получавате разяснение на немска поговорка, изразяваща, че нещо е неразбираемо (how useful). Нищо де, въведението продължава с интересното твърдение, че за разлика от този израз, играта Bohemian Villages е лесна и разбираема… какво по дя…?! Тоест името на играта е изведено израз за нещо трудно разбираемо, защото е… лесно разбираема?

Най-безсмислено голямата кутия, която съм виждал.
Най-безсмислено голямата кутия, която съм виждал.

И тъй като сме в третия абзац на ревюто, а едва ли имате представа какво се случва (колко подходящо – точно като в книжката с правилата), време е за кептън обвиъс момент – Bohemian Villages просто няма тема, а дизайнерът ѝ Reiner Stockhausen обича да прави игри със села. Ето! Можете спокойно да пропуснете недоразумението на първата страница на правилата и да преминете към самата игра, която, изненадващо, е доста интересна. В нея получавате една шепа пионки и се опитвате да населите няколко плочки, изобразяващи села по оптимален начин, тъй като всеки ви носи определено количество пари/точки. Играта успешно комбинира равно количество късмет и стратегия и с тридесетте си минути за изиграване дори се класира за филър.

Не се подлъгвайте по голямата кутия – Bohemian Villages е малка като компоненти игра, която прави доста интересно първо впечатление (геймплейно де, тематично… видяхте горе…). В нея няма едно игрално табло, а няколко големи плочки с отделни села. Вашата задача е да ги населите с човечетата си и, използвайки различни резултати от четирите зара, да ги комбинирате така, че да съберете повече пари от противниците си. Макар да е описана в повече страници от необходимото, играта наистина е проста и всичко, което правите в нея се свежда до мятане на зарове и поставяне на пионки. Именно мятането на зарове е причината за първото впечатление на играта – тя донякъде напомня за класиката Катан с честото ползване на два зара.

Липсата на тема не си личи от шаренията по масата.
Липсата на тема не си личи от шаренията по масата.

На практика обаче между двете няма кой знае каква прилика, тъй като в Bohemian Villages имате право на избор при ползване на заровете. По време на ходовете си се редувате да хвърляте четири от тях и да създавате комбинации с числа от две до дванадесет. Можете да комбинирате зарчетата както пожелаете – два по два, три на един или дори всички четири на едно място. Най-честата комбинация обаче е от два зара, тъй като това ви позволява да изпълните две действия. Самите действия включват поставяне на пионка на сградата със съответното число, вземане на епископа (който носи точки за всяка църква, която контролирате) или вземане на плочка за re-roll. Иии… това е всичко! Bohemian Villages е изключително опростена откъм правила и можете спокойно да започнете да играете в рамките на пет минути от заветното “ние сме…”.

Не си мислете, че от елементарните правила на играта произтича и изпразнен от съдържание геймплей. Силата на Bohemian Villages идва от различните локации, на които можете да поставите човечетата си, както и комбинацията между тях за формиране на цялостна стратегия. Обяснението на единадесетте места, на които можете да сложите пионка е поместено в цели две страници, както и на специалните плочки за всеки от участниците (които са доста удобни). Ефектът на всяка от сградите варира – така например магазините (резултат на зара от две до пет) награждават играчите, които ги съберат всичките, фабриките бележат точки когато всички от същия тип се запълнят, а кръчмите експлоатират останалите пионки в селото – ако имате достатъчно клиенти, печелите пари!

Комерсиална локация за създаване на кръчма.
Комерсиална локация за създаване на кръчма.

Bohemian Villages напомня за игра с поставяне на работници (worker placement), но много от сградите в нея значително се различават от стандартните за този жанр начини на поведение. На някои локации пионките ви печелят точки при определени условия, други – в края на играта. Има места, на които човечетата ви остават завинаги, а от други могат да бъдат изгонени от друг играч. Самите хора също са важен ресурс в играта, тъй като с привършването им свършва и тя. Така че при избиране на сгради в селата, където да ги сложите трябва да внимавате – можете да “заробите” прекалено много на места, от които не можете да си ги вземете и да задействате края на играта, без да имате най-много точки.

Късметът е важен елемент от Bohemian Villages. Тъй като все пак става дума за зарове, не си мислете, че ще имате неограничени възможности при поставянето на хората си. Освен ако не сте супер каръци, разполагате с три или четири начина да използвате пионките си, което в общия случай е достатъчно, за да се насочите към няколко стратегии и да усетите, че все пак имате право на избор. Следва да имате предвид, че броят на сградите е съобразен с трудността да създадете определено число. Така например пекарната (2), като най-трудна за комбиниране, обикновено се среща по рядко по плочките, а фермите (8) са навсякъде.