Четирима крадци, един рубин и градската стража в шеметно преследване из улиците на Хадрия.
„Тичах с всички сили по каменните улици. Източната порта на града беше вече пред погледа ми, на един хвърлей разстояние. Чувах тропота на метални ботуши зад гърба си и виковете на стражата. Още малко и ще съм богат, свободен и ще имам всичко, за което някога съм мечтал. Най-великият крадец, безшумната сянка в нощта – никой не разбра, докато не бе твърде късно. Усещах как кралският рубин тежи във вързопа на кръста ми и това ми даваше силите да продължа да тичам, докато в един момент… вече не го усещах. Успях да мерна с крайчеца на окото си как голямата кесия се издига към единия от покривите право в ръцете на закачулена фигура, която я грабна и изчезна, но не преди да ми покаже злорадата си усмивка. Миг след това усетих студения вкус на стоманена ръкавица в устата си… стражите бяха успели да ме пресрещнат и засадата беше щракнала. Някой ме беше прецакал…“
Тук е моментът, в който, ако сте имали някой от „онези“ дни и жената, децата, шефът, пътната обстановка или международното положение са ви се качили на главата, ще искате да обърнете масата и да удушите някого от другите играчи, тъй като гореописаната случка е съвсем възможен сценарий в настолната игра Age of Thieves. Преди да се впусна в скучните и задължителни подробности на правилата и компонентите, нека ви разкажа с няколко думи за нея.
Тя е най-новото отроче на Ставомир Щепиен и Galakta и е с доста интересна концепция. Действието се развива в град Хадрия, намиращ се в северните части на огромна Империя. Както всеки себеуважащ се фентъзи мегаполис и тук има гилдия на крадците. Докато си живеят живота, крадат от богатите, крият от бедните и хвърлят димни гранати по стражите, шансът им се усмихва с новината, че самият Император ще идва на посещение в Хадрия. Разбира се, един император е интересен на един крадец, колкото постна супа на върколак, но пък съкровищата му… Всеки знае, че империите може да са бедни или богати, но владетелите им са само богати и винаги, винаги имат нещо, което им е най-ценно и е под солидна охрана (скъпоценни камъни, дъщери, главата им). В случая късметът се пада на огромен, кърваво червен рубин, притежателят на който мигом би се превърнал в най-великия крадец на всички времена. А да си кажем честно, този бизнес винаги е бил предимно за слава.
След като предисторията е разказана, масата е разчистена, вдигаме капака на кутията и започва интересната част. Първото, което ще видите след отваряне на кутията на Age of Thieves е книжката с правилата (уау, не мога да повярвам!), която е пълна с примери и подробно описание на различните ситуации, в които ще попаднете в процеса на игра. Представянето им е добро, макар че повечето ефекти са описани в контекст и е трудно намирането на удебелените думи за справка.
Действието в Age of Thieves е представено под формата на рундове, като всеки е разделен на пет фази. Накратко могат да се опишат по следният начин – теглите карти и хвърляте зарчета, за да видите какво се случва в града и колко заспала/нащрек е стражата. След това си теглите карти с действия, обявявате какви такива ще извършвате този рунд и ги изпълнявате (крадете, прецаквате се и евентуално някой отива в тъмницата). Накрая разчиствате бъркотията и повтаряте. Крайната цел на играта е рубинът. Той носи автоматична победа на изнеслият го успешно от града. Тъй като това не винаги е възможно има и други начини да победите – из мегаполиса са разпръснати всякакви богатства и постоянно се появяват нови (освен по време на тревога), така че просто вземете достатъчно и се изнесете успешно за да се пенсионирате на някой плаж, по възможност в южните райони на империята.
Age of Thieves не е безкрайна – времето ви е ограничено.
В идеалният случай имате петнадесет рунда (десет карти за спокойно време и пет при тревога). Ако случайно през това време кралският рубин не е откраднат и изнесен от града или поне един от крадците не го е напуснал, няма победител. При това положение стражата ви хваща всички и отивате в зандана за да гниете като некадърниците, които сте.
Играта пристига с голямо и детайлно поле, изобразяващо Хадрия с четирите си квартала, стражеви кули, входове и изходи към подземията и цитаделата с рубина в центъра. Имате избор между шест детайлни миниатюри, които да бъдат преследвани от фигурките на стражите по картата. Освен това ще разхвърляте жетони и скъпоценни камъни по игралното поле, за да е по-забавно. Нека това не ви притеснява – масата в нито един момент не изглежда претрупана, така че ще ви е лесно да се ориентирате. Освен своя крадец, в началото на Age of Thieves ще получите кубчета за действие, няколко карти (включително тази на героя със специалното му умение) и разбира се, екран, зад който да криете всичко това (крадци сте, все пак). Другата полезна функция на екрана, освен да крие богатствата от алчните ви приятели, е че на гърба му има кратко описание на различните жетони, които са разхвърляни по картата. Така не ви се налага да ги помните или проверявате постоянно в книжката.
Като казах карти – в Age of Thieves има три вида такива, като всички, освен тези за действие, basic и special action картите, имат различни гърбове и са лесни за разпознаване. На всяка има описание с нейния ефект и рядко ще се налага да правите справка с правилата какво точно се случва, когато някой я изиграе. Получавате и солидно количество жетони, цветни камъни и кубчета, с чието предназначение ще ви отегчавам по-надолу, докато обяснявам процеса на прецак… игра.
Следва да отделя и няколко реда, за да ви запозная с главните действащи лица в Age of Thieves. В тъмнината на сенките се подвизават шест различни и гениални в своята област персонажа, обединени около една едничка цел – рубинът. Независимо дали ще спрете избора си на красивата куртизанка Жасмин, злият гений Николай или Мориус, кралят на Подземния град, приключението ви е гарантирано. Всеки има собствен бонус или специално умение, което ще накара противниците ви да отправят цветущи пожелания по ваш адрес. Или вие по техен…
Стражите от своя страна са типичните представители на закона – докато не ви надушат, ще си седят на своето поле и няма да мръднат от там. Звуковите гранати и заповедите за преместване обаче ви дават шанс да ги разкарате от пътя си, а защо не и
да ги пратите по петите на някой друг. Щом рубинът бъде откраднат, нещата рязко тръгват на зле… за вас естествено. Капитаните на градската стража излизат на улицата, патрулите се увеличават, стават по-бдителни и единственият изход от града е силно охраняван. Не си мислихте, че в Age of Thieves всичко приключва с прибирането на рубина в кесията, нали?