Нашата история започва с падането на първата снежинка над малко японско село. Фермерите са се трудили много през годината и хамбарите им са пълни. Богата реколта обаче не означава само хубава зима, но и опасности. От планините слиза клан нинджи, дошъл да напълни избите на крепостта си с храна наготово. Треперейки за живота и реколтата си, ужасените селяни са наели седем ронина (за незапознатите това са самураи, останали без господар), които да ги защитят.
7 Ronin е интересна тактическа игра на Grey Fox Games, в която двама души се изправят един срещу друг за съдбата на малко японско село. От едната страна са седем ронина, готови на всичко да защитят жителите му, а от другата клан безмилостни нинджи, които няма да се спрат пред нищо, за да изпълнят целта си. Говорейки за цел, в 7 Ronin победата се постига или когато нинджите окупират достатъчно голяма част от селото или избият всички ронини, или когато последните удържат селото достатъчно дълго или избият всички нинджи.
Няма да намерите много компоненти в кутията, но и това, което ще откриете е изключително красиво и качествено като изработка. Освен основното поле за игра (карта на селото), има и две по-малки карти, по една за всеки от играчите и с различен дизайн. Тази на ронините е изкусно нарисувана, докато на нинджите е просто драсканица в пясъка (буквално). Карти за ронините и лидера на нинджите няма… те са по-скоро плочки с формата на карта (толкова са дебели). За всеки провалил се самурай ще намерите цветен дървен пул и стикери с ликовете им, които да залепите на пуловете за по-лесното им идентифициране. Също така са ви предоставени 50 черни дървени шурикена, изобразяващи нинджите и дървен куб за отбелязване на рундовете. Последни са книжката с правилата и два паравана, с които всеки играч да крие действията си.
Подредбата на играта е изключително бърза и лесна – поставяте основното поле за игра на масата и слагате кубчето за отмерване на рундовете на първото квадратче от скалата за време. Единият играч взима всички плочки и пулове за ронините, както и своята карта на селото и параван. Другият играч получава плочката с лидера на нинджите, върху която слага четиридесет шурикена (нинджи), а останалите отделя в обща купчина. Освен това слага пред себе си другия параван заедно с картата на нинджите.
Искам да отделя специално внимание на картата на селото (основното поле за игра). Върху нея е представена почти цялата информация, която ви трябва в играта. Тя е разделена на няколко района. Всеки един от тези райони има специален ефект, който нинджите могат да използват. В лявата част на картата е скалата за време – на нея са отбелязани рундовете, като за всеки рунд са посочени максималният брой зони от селото, които нинджите могат да нападат, както и минималния брой нинджи, които трябва да атакуват този рунд.
Самата игра протича в осем рунда (максимум), като всеки рунд е разделен на три фази – разпределение, битка и разчистване. В първата фаза всеки играч разпределя силите си тайно, върху своята карта. Ронините решават кои зони на селото ще патрулират, като не може да слагате повече от един в зона от селото (освен Тасуке). Играчът с нинджите решава колко от своите сили ще отдели, съобразявайки се с ограниченията на съответния рунд. Всяка зона от селото има ограничение колко нинджи могат да бъдат изпратени в нея в разпределителната фаза. Това ограничение важи само и единствено за тази фаза. Когато и двамата сте готови, едновременно премахвате параваните си и пренасяте силите си от вашите карти върху основната.
По този начин зоните на селото се разпределят на три – окупирани (само с нинджи), свободни (празни или с ронин) и размирни (нинджи и ронин). С това разпределението приключва и е време за битка. В началото на битката използвате уменията на своите ронини. Всеки от тях има собствено специално умение, както и изисквания към него.
Например Хайай може да се премести в окупирана територия, ако самият той се намира в свободна и в окупираната няма друг ронин (освен Тасуке). Други ронини ще ви позволят да махате нинджи или да ги гоните от един район в друг. След като изиграете всичките специални умения на ронините, е време за битка. Взимате шурикените от всяка размирна зона и ги разпределяте по плочката на патрулиращия в нея ронин. На плочката на всеки ронин са нарисувани рани, върху които поставяте шурикените. Щом запълните всички рани, ронинът е убит – обръщате плочката му на обратно и поставяте пула му върху нея.
Битката приключва когато няма повече размирни зони в селото. Ако нинджите са успели да окупират даден район, използват неговото специално умение. Например стражевата кула позволява да нанесете по една рана на всеки ронин в съседна зона или ако сте окупирали обора – да вземете два шурикена от общата купчина и да ги добавите към силите си върху картата на нинджа лидера. След като сте готови с използването на ефектите на зоните в селото, проверявате дали някой изпълнява условията за победа. Ако не, махате пуловете на ронините от селото, слагате обратно параваните, местите куба на следващия ход и повтаряте.
Има една специална зона, в средата на селото, която се нарича “The Green“ или селския площад. Тази зона не може да бъде окупирана. Вместо това на всеки ход, нинджите могат да поставят един шурикен в нея. В началото на разпределителната фаза за всеки шурикен на площада можете да увеличите лимита на някоя зона с едно и да изпратите повече нинджи там. Ронин може да бъде изпратен на площада само ако там вече има поне един шурикен. Битките там протичат по друг начин – вместо да получи рани, ронинът изпратен там премахва всички шурикени от площада директно в общата купчина. Също така специалните умения на ронините, както и на зоните на селото не действат в тази зона.
От Grey Fox Games са отделили време не просто да предоставят хубава игра, но и да пренесат атмосферата на Япония. В книжката ще намерите предистория на конфликта, детайлна информация за всеки самурай и ефект на район от селото. Освен това от вътрешната част на всеки параван ще намерите същата тази информация в съкратен вид, което много улеснява процеса на игра. За да бъде още по-лесно са я изкарали и на последната страница на книжката с правилата.
7 Ronin предлага много интересен поглед върху тактическите битки между двама играчи. Вместо да играете с подобни фракции, всеки получава напълно различно изживяване. От Grey Fox Games препоръчват след приключване на играта да размените ролите си и да пробвате пак, за да може да изпитате пълния тактически потенциал на играта. Абсолютно е така – имате усещането, че играете друга игра – тактиките и геймплеят се променят напълно.
За заглавие от този калибър, 7 Ronin предлага изключително интересни решения на често срещани проблеми. Не само, че най-важните неща като умения, ефекти и ред на хода са описани на няколко места, ами и е отделено специално внимание кога съответните ефекти не могат да се изпълняват. В книжката ще намерите цял абзац, който изброява всички умения на героите, както и ефекти на зоните на селото, които не действат в The Green. Компонентите са изключително качествени, а решението със стикерите върху пуловете улеснява играта неимоверно. Самият процес на игра също е много изчистен и бързо ще свикнете с него, дори и със завъртените имена на ронините. Въпреки, че не е голямо заглавие, 7 Ronin е тематична, забавна и определено ще ви накара да размърдате сивото си вещество.
ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?
Семейни играчи – Не
Играта е силно тактическа и само за двама играчи. Може би не е най-добрият избор за семейна вечер.
Социални играчи – Едва ли
Имате постоянна комуникация с противника си при изпълняването на уменията и ефектите в играта. Но това е всичко.
Стратегически играчи – Да
Всичко в 7 Ronin се върти около правилно разпределение на силите ви и предугаждането на хода на противника. Истински рай за тактиците.
Casual играчи – Не
Всеки ронин със собствено умение, а зоните в селото с различни ефекти. Само това докато обясните и сте загубили несериозните играчи.
Hardcore играчи – Може би
7 Ronin не предлага особено разнообразие, но винаги можете да измислите нови тактики и да пробвате нови неща за да спечелите играта по-рано от очакваното. От вас зависи.