Тази механика на Селище предполага доста стратегическо мислене в хода ѝ – ако искате да спечелите, ще трябва да внимавате какви умения взимате и откъде. Тъй като те се теглят на случаен принцип всеки рунд, може да се каже, че играта внася определена доза късмет по този начин, но все пак уменията са винаги точен брой и в повечето случаи от торбата „излизат“ винаги достатъчно от всяко. Естествено, има голяма възможност за блокиране на другите участници – ако успеете достатъчно добре да предвидите целите на останалите, можете да им вземете както нужните цветове кубчета, така и последния шанс да активират дадена локация.

Освен четирите умения, в Селище има и няколко на брой черни кубчета, които не символизират никакво умение. Те представляват чумата, с която рано или късно ще трябва да се сблъскате. Ако по време на хода си изтеглите такова кубче, то няма да ви даде никакво умение, дори напротив – всяко изтеглено „чумаво“ кубче съкращава живота на членовете на фамилията ви. Въпреки това обаче ,имате право да активирате локация с такова кубче и доста често ще ви се налага, особено в края на рундовете, когато всички останали са разграбени.

селище 6
Досущ като в реалния живот възрастта на хората е изписана на гърдите им.

Времето е особен ресурс в Селище. Освен чумата, голяма част от действията в селото ви костват и определено време. Него ще отмервате на фермата си и когато маркерът за това премине определена точка, ще трябва да се разделите с един от членовете на семейството си. Но не се притеснявайте – в зависимост от професията си, някои от членовете на фамилията ви могат да влязат в хрониките на селото и да ви донесат бонус точки (досущ като в истинския живот). Времето наистина е много интересна концепция в играта, защото макар и да е логично, новите играчи винаги се страхуват от смъртта на своите селяни. Така или иначе тя рано или късно ще ви се изпречи на пътя и, макар и малко цинично, е по-добре да спечелите нещо от преминаването на вашите дървени деца в настолния рай.

Интересното в случая е, че в Селище-хрониките не са само нестандартен начин да припечелите точки – ранното „убиване“ на вашите човечета си е съвсем валидна стратегия за победа, защото местата в селските легенди са доста ограничени. Ако не успеете да се преборите за някое от тях, е напълно възможно да се наложи да погребете някой от хората си в анонимното гробище, където той няма да ви послужи с нищо (точно като в истинския живот). Може да ви се стори малко прекалено, но включването на аспекта на смъртта в Селище напълно отговаря на девиза на играта – „Животът такъв, какъвто е!“.

Нека обаче да се насочим към по-весели теми. По-рано споменах за действията, които можете да предприемате – те всъщност са основата на геймплея в Селище. Без съмнение първият път, в който играете, ще се насочите към сватбата. Тя е единственият начин да се сдобиете с нови членове на семейството (за разлика от действителността), но трябва да имате предвид, че можете да взимате само фигурки с най-малката налична цифра.

След няколко хода ще разберете, че това има значение при смърт на член от семейството, защото ако ви се наложи да жертвате фигурка, тя винаги трябва да е от „най-старите“ ви. Скоро ще откриете, че има огромно значение как разпределяте хората си, защото може да се окаже, че е дошло времето на някоя фигурка, от която много се нуждаете. Добра идея е да използвате по-старите си селяни за занаятчийска работа или като земеделци във фермата, докато пращате по-новите да пътуват или да работят в кметството.

Освен че отмервате времето, на самата ферма можете да оставяте част от хората си, за да можете да се възползвате от друго действие – жътвата. Когато го активирате, можете да вземете определен брой торби жито в зависимост от инструментите, с които сте екипирали селяните си. Житото е важен ресурс, защото може да се продава на пазара или да се разменя за монети. Като стана дума за пазар, той също е представен от действие в Селище. Интересното при него е, че на неговото място винаги се слага само едно кубче, без значение броя на играчите, и може да се активира само по веднъж на рунд. За сметка на това, всички могат да участват в пазара, но само този от участниците, който го активира, печели специална „промоция“ – всички след него трябва да плащат по единица време и едно зелено кубче за всяка сделка. Самите плочки с търговци пък са просто замяна на определени ресурси за точки.

Ако искате да се сдобиете с определени ресурси за пазар или други цели, можете да направите това на улицата със занаятите. Обикновено това е локацията в Селище, която получава най-много кубчета с умения и се активира най-често. Тук можете да изберете какви стоки да произведете, като в обора например можете да си обучите вол или кон, а при писаря да направите свитък. Общият брой на сградите тук е пет, а голяма особеност е, че част от тях можете да активирате и чрез обучаване на член на семейството за съответната работа. По този начин не трябва да плащате цената в кубчета с умения, но пък самото научаване отнема допълнително време.

селище 10
Монети, търговци, някъде трябва да има и пръстен…

Останалите локации в Селище са малко по-интересни от дотук споменатите. Пътуването ви дава възможност да изпратите един от селяните си да обикаля света, като за всеки град, който той посети, печелите точки, както и различни бонуси. Това обаче е доста скъпо и ще трябва постоянно да използвате останалите си членове на семейството, за да набавяте нужните стоки и умения за пътуване. В кметството пък можете да се посветите на административна работа, която има доста привилегии в зависимост от това, колко се издигнете. Срещу значително количество красноречие (зелени кубчета) или свитъци можете да се възползвате от допълнителни ресурси, стоки и дори да заменяте монети за точки, карайки останалите да се съмняват дали не се възползвате от позицията си във властта.