През последните четири седмици се случи така, че имах възможността да играя почти само кооперативни настолни игри. В резултат на това този месец сме приготвили за вас ревюта на не една, а цели две такива. Първата от тях е небеизвестната Легендите на Андор, която е дело на един от най-добрите артисти в света на настолните игри – Михаел Менцел. Особеното при нея обаче е, че Менцел не е само автор на илюстрациите, но и дизайнер на механиките на играта. Първоначално издадена от KOSMOS, тя става голям хит в Европа и заслужено получава наградата Kennerspiel des Jahres за 2013-та. В България тя се разпространява от нашите партньори и приятели от Фантасмагория и е изцяло преведена на български. Трябва да призная, че бях доста развълнуван да я изпробвам, от една страна заради фактът, че това е първият проект на Менцел като дизайнер, а от друга, защото кооперативните игри са жанр, от който изисквам малко повече.
На пръв поглед Легендите на Андор не изглежда като игра, която е особено оригинална. Още от обложката става ясно, че ще поемете ролята на стандартно изглеждащи герои, а след като отворите кутията, ще разберете, че задачата ви е да спасите кралството от зъл дракон. И точно когато започнете да си мислите, че сте попаднали на една обикновена dungeon crawl игра, която събира всички до болка познати елементи на този жанр, Легендите на Андор ви показва, че е много повече. Тя определено е епично приключение, но не точно такова, каквото бихте очаквали. Да, имате основните характеристики на приключенска игра като герои, чудовища, които да победите, както и увлекателна история, но това съвсем не означава, че фокусът ви е върху екипировката и унищожаване на чудовищата.
В Легедните на Андор няма нищо стандартно. За да докажа това твърдение, ще започна от правилата – играта няма книжка с такива. Да, на снимките можете да видите краткото въведение, както и така наречения Алманах, в които има информация за основните механики на играта. Но няма никаква нужда да ги четете преди да започнете. Точно така – Легендите на Андор е една от малкото игри, в която може да се отпуснете, без да знаете абсолютно нищо за правилата. Повечето от тях се научават в движение и играта ви ги поднася на части заедно с развитието на историята. Тъй като в моята група аз съм този, който обикновено учи останалите на правила и чете всичко необходимо, това ми направи страхотно впечатление, защото предоставя на играчите само нужната им информация и по този начин прави играта безкрайно лесна за научаване. От друга страна, при развитието на историята през вас се поставят нови предизвикателства, механиките на които разбирате веднага и след това винаги можете да се консултирате с алманаха, ако ги забравите.
Но да се върна на темата – Легендите на Андор е кооперативна игра, в която играчите поемат ролята на герои, които участват в приключения. Няма как да ви кажа повече за целта ѝ, тъй като тя е вплетена в историята и не искам да издавам нищо за нея. Самата история е разделена на няколко на брой Легенди, които представляват разнообразни задачи, подредени в хронологичен ред. Първата такава е въвеждаща и има за цел както да ви опише началото на сюжета, така и да ви запознае с основните правила, за които говорих горе. След като завършите успешно тази Легенда (което може да се окаже по-трудно отколкото изглежда), ще имате възможността да изиграете останалите четири части. Всяка от легендите всъщност представлява малко тесте от карти, които разясняват целите ви, поставят нови противници на масата или внасят нови механики. Без да издавам никаква част от историята, мога да кажа че всичките пет (дори и въвеждащата) са доста интересни и разнообразни.
Персонажите, в които можете да се преобразите в Легендите на Андор, са четири на брой и са доста стандартни за фентъзи жанра, но уменията им са достатъчно различни, за да бъдат интересни. Имате на разположение воин, джудже, стрелец и магъосник. Уменията им наистина са определящи за това каква роля ще заемете в екипа. Така например воинът получава повече живот, когато пие от кладенец, което го прави подходящ за постоянни битки, докато стрелецът може да започва битка от разстояние – умение, което влиза в употреба при повече и по-бързи противници. Всеки от героите разполага със собствено табло, на което да отброявате основни показатели като сила и точки живот, както и да държите оръжия, предмети и злато.
Много интересно решение на дизайнера е да включи мъжки и женски варианти на всеки персонаж, които макар и да нямат никакви различия в уменията, внасят малко разнообразие. По време на хода си ще можете да вършите няколко основни действия като движение (а по-късно и битка), чрез което можете да отваряте „мъгливи“ плочки по картата, съдържащи бонуси или още врагове, както и да посещавате търговци и кладенци, където да пазарувате или почивате.