Заради същината на работата си не винаги ми остава време да се върна назад във времето и да изиграя някое от по-старите заглавия, което е грабнало вниманието ми. Когато успея обаче, най-приятното чувство е да открия игра, която да събуди интерес у мен – това винаги ми напомня, че хобито ни съвсем не е ново и е започнало развитието си преди няколко десетилетия.
Играта, която ще ви представя днес е на повече от двадесет години, а неин дизайнер е небезизвестният Райнър Книция, който има зад гърба си десетки успешни заглавия. Става дума за играта Кралства, която се разпространява на нашия пазар изцяло на български език от приятелите ни от Фантасмагория.
През годините тя е претърпявала няколко трансформации, най-вече в арт дизайна, но в основата си е останала същата. Кралства идва в средно голяма кутия с много тематична илюстрация, но скоро след като я отворите, ще откриете, че играта е по-скоро абстрактна. Основните ѝ компоненти са замъци в четири разновидности и цвята, по един комплект за всеки играч.
Фигурките са хубави и ме радва това, че са във формата на истински замъчета, въпреки че играта може да се играе съвсем спокойно и с неутрални по форма маркери. Игралното табло на Кралства може малко или много да ви изненада, защото е доста семпло и представлява разделена на квадрати карта.
Сред останалите компоненти ще намерите купчина плочки, за които ще поговоря след малко, както и картонени монети. Последните са качествени и хубави, но след няколко игри ще ви се сторят излишни, защото е много по-лесно да отброявате точките като ги записвате. Монетите не са голям проблем на играта, но ми се стори, че издателите са се престарали, за да може тя да изглежда по-голяма или сложна.
На практика Кралства е излкючително проста като правила игра, която можете да обясните за по-малко от пет минути. Това я прави доста подходяща за представяне на нови играчи или деца. В нея могат да се включат от двама до четирима играчи, всеки от които избира цвят, взима замъците от него пред себе си и тегли една плочка от купчината.
Именно плочките са в основата на играта. На тях ще намерите красиви илюстрации на мирни селца или ниви, а заедно с тях и такива на агресивни чудовища и животни. По-важен обаче е символът в долната част на плочките – той най-често е позитивна или негативна стойност, но има и няколко по-специални такива.
По време на хода си всеки от играчите на Кралства може да направи едно от три действия – да изтегли и сложи плочка, да сложи замък на полето или да обърне „тайната” си плочка, изтеглена в началото. Играта протича в три рунда, наречени епохи, всеки от които свършва при запълване на всички полета на картата, а победител е играчът с най много пари.
Противно на очакванията ви, основното действие, което ще използвате в Кралства е тегленето на плочки. Стойността на всяка от тях има значение за пресмятането на парите, които ще получите или върнете в края на всяка епоха. За да ги получите обаче не е достатъчно само да сложите плочка, трябва да имате и замък в същата колона или редица, в която се намира тя.

Бързо ще се досетите, че Краства представлява игра с борба за контрол над определена територия – всеки иска да притежава замък в редицата или колоната на плочките с позитивни стойности, но от друга страна всеки може да изтегли неприятна плочка и да ви развали резултата, като я добави в близост до замъка ви.
Самите замъци са четири разновидности –малки, по-големи от малките, по-големи от предишните и наистина големи. От всеки размер имате различен брой – така например най-големият е само един. Освен че трябва да ги поставяте на полето за да участвате в борбата за точки, трябва и да прецените колко голям замък искате да сложите, защото всеки от тях умножава парите, които ще спечелите (или загубите) по различна стойност.
Най-малките крепости в Кралства умножават крайния резултат на колоните и редиците по едно, докато големият – по четири. Това прави играта много по-стратегичека, отколкото изглежда – ако сложите голям замък прекалено рано, то опонентите ви могат да изсипят всички негативни плочки в неговата територия.