Стартирането на електрически въздушени таксита Lilium завършва тестовете на новия си 5-местен самолет

Lilium Jet ще има обхват от 300 км и максимална скорост от 300 км/час

В Германия беше обявен първият тест на изцяло електрически самолет с пет места. Това беше последният от поредица успешни тестове за въздушно такси Lilium. То е част от стремежа за изграждане на електрически „летящи коли”, които ще извършват превози над градовете през следващото десетилетие. Самолети на Lilium могат да излитат вертикално като хеликоптер, летящи за кратко и след това да кацнат. Това е голяма стъпка за компанията, която се надява да пусне в експлоатация напълно полезна таксиметрова услуга в множество градове до 2025 година.

ПЪРВИ ПОЛЕТ

В сравнение с останалите, вече произведени електрически самолети, Lilium Jet определено се отличава. Има кабина с яйцевидна форма, разположена на шаси с двойка успоредни крила с наклонен ротор. Крилата са снабдени с общо 36 електрически реактивни двигателя, които се накланят нагоре за вертикално излитане и след това се преместват напред за хоризонтален полет. Няма опашка, рул, витла или скоростна кутия. Когато бъде завършен, Lilium Jet ще има обхват от 300 километра и максимална скорост от 300 km/h.

Това е много повече, отколкото много от неговите конкуренти предвиждат за електрическите си самолети. Основно тези предимства се дължат на дизайна на Jet, който изисква по-малко от 10% от максималните си 2000 конски сили по време на круизния полет.

Първият полет е протекъл точно така, както е било запланувано.

БАТЕРИИ ИЛИ РЕАКТИВЕН ДВИГАТЕЛ

Съотношението мощност-тегло е огромно съображение за електрически полет. Количеството енергия, съхранявана в дадена система е в основата на успеха, а днешните батерии не съдържат достатъчно енергия, за да издигнат подобен самолет. Горивото за реактивни двигатели ни дава около 43 пъти повече енергия от батерията, която е също толкова тежка.

Още през 2017 г. Lilium обяви първия тестов полет на своя изцяло електрически прототип на двуместен вертикален самолет. Но, докато прототипът е в състояние да демонстрира преминаването от вертикален към преден полет, пълномащабният Lilium jet не успя.

Обещанията на компанията са, че ще успяват да превозват до 5 пътника заедно с пилот и багаж.

За разлика от някои от конкурентите си, Lilium планира да задържи човешки пилот на борда на самолета си. Това ще позволи по-лесен процес на сертифициране. Компанията е в процес на одобряване на 5-местното въздушно такси от Европейската агенция за авиационна безопасност и ще представи заявление до Федералната авиационна администрация на САЩ.

Идеята е базирана на приложения, чрез които клиентите ще могат да резервират полет през смартфона си.

Lilium не е единствената компания с проекти за летящи таксита. В световен мащаб има над 100 различни програми за електрически самолети с големи имена, включително Joby Aviation и Kitty Hawk, чиито модели са електрически роторни, а не реактивни, както и планирани предложения от Airbus, Boeing и Bell.