Компанията разкрива своя план за наваксване в технологиите за батерии при електромобили
Toyota е най-големият производител на автомобили в света. Но сега се оказва, че гигантът има проблем. Въпреки че компанията е известна с въвеждането на икономични методи за производство и е ранен пионер на хибридни електрически задвижвания, преминаването към електрически превозни средства с батерии се оказа значителна трудност.
Toyota изглежда изостава на база постиженията на конкурентите. Някои от тях създадоха съвместни предприятия с производители на батерии или изградиха свои собствени такива.
Сега Toyota публикува нов план, показваща как ще си възвърне конкурентоспособността и ще продаде 3,5 милиона електромобила до 2030 г.
След някои ранни експерименти с електрически преобразувани RAV4, Toyota най-накрая пусна модерен BEV, bZ4x. Колата стартира трудно, но едноседмичният тест на bZ4x надхвърли ниските очаквания. Поглед към спецификациите на автомобила изяснява проблема на Toyota: има различни батерии за версиите с един и с два двигателя, произведени съответно от Panasonic и CATL.
Четири решения
За тази цел Toyota работи върху четири различни решения. Три от тях ще използват течни електролити и са предназначени за различни приложения. Литиево-йонна батерия с течен електролит, фокусирана върху производителността, е планирана да бъде първата, която ще се появи през 2026 г. Toyota се стреми към 20-минутно бързо зареждане и иска тези клетки да бъдат с 20% по-евтини от тези, използвани в bZ4x. Компанията планира да използва това в BEV, който ще може да измине почти 800 км с едно зареждане.
За превозни средства с по-ниска цена Toyota търси литиево-железни фосфатни клетки. Това е комбинация, която вече е изключително популярна в Китай и се използва от Tesla. Toyota планира да ги конструира като биполярни батерии, където активните материали за анода и катода са от двете страни на общ електроден носач, вместо да имат отделни електроди за всеки.
LFP клетките целят 40% намаление на разходите в сравнение с bZ4x батерията и 20% по-голям обхват. Тук Toyota иска да постигне бързо зареждане от 30 минути. Ако се получи, компанията очаква лансиране през 2026 или 2027 г.
Има и високоефективна литиево-йонна джаджа в процес на разработка. Не се очаква да е готова до 2028 г. Toyota иска да комбинира своята биполярна електродна структура с висок процент никел в катода, за да създаде пакет с изключително дълъг обхват – 1000 км. Но също така се цели 10% намаление на разходите в сравнение с пакета, фокусиран върху производителността.
Четвъртата технология за батерии е твърдото състояние. Както електродите, така и електролитите във въпросните батерии са твърди. Това означава, че устройството може да бъде по-малко и по-леко от клетка с течни електролити.
Компанията е направила пробив в издръжливостта на литиево-йонните клетки. Пускането им на пазара за масово производство е планирано за 2027 или 2028 г.
По-плоски батерии
Последното хрумване в стратегията на Toyota ще се понрави на много от потребителите. В допълнение към работата по тези четири различни типа батерии, компанията полага много усилия за намаляване на височината на батерийния пакет от 150 на 120 мм.
Понастоящем дебелата батерия изисквана от EV означава, че те са много по-лесни за опаковане в кросоувър или SUV, но с последващо увеличение на предната площ и следователно повече съпротивление във въздуха.