Летенето изисква огромно количество енергия, а батериите се оказват твърде тежки

От десетилетия съществува идеята за полети с електрическо задвижване, но едва сега редица компании предприемат реални стъпки към осъществяването й. Те са вложили усилията си в разработването на електрически хибридни прототипи за полети с нулеви емисии през следващото десетилетие.

Концепциите, които се разработват днес не приличат на ретро-футуристичните модели от страниците на научните списания, нито пък на фантастиките от Blade Runner или Back to the Future. По-скоро можем да ги оприличим на хеликоптерно-самолетни хибриди, изработени от леки въглеродни влакна. Но проектът за безопасни самолети, излитащи и кацащи вертикално, е изцяло зависим от напредъка в технологията на батериите.

Поне 20 компании разработват планове за въздушни таксита, включително и гиганти като Boeing и Airbus. Стремежите са към изграждането на самолети, захранвани от електрически батерии, с цел да се елиминарт замърсяването и шума, които обикновено съпровождат полетите.

Летенето изисква невероятно количество енергия, а прекалено скъпите и тежки батерии не са подходящи за осъществяването на полет. Съществуващите батерии не съдържат достатъчно енергия, за да издигнат самолет от земята. Горивото от реактивните двигатели доставя около 43 пъти по-голяма енергия от алтернативните източници.

Как технологията за съхранение на енергия може да се подобри в бъдеще?

Това би могло да се случи, чрез увеличаване енергийната плътност на батерията. При сегашния темп на технологично развитие, може би до 2030 година няма да сме в състояние да използваме хибридната електрическа технология в авиацията.

През последните години се наблюдава значителен напредък в полетите с батерии. През юни 2016 г. самолет, задвижван от слънчева енергия, направи първата обиколка на земното кълбо. Solar Impulse 2 е покрит със 17 000 фотоволтаични клетки, които захранват неговите двигатели и зареждат батериите през деня. Кабината обаче е твърде малка, колкото да побере пилот, няма отопление и налягане. Скоростта е била 18 пъти по-бавна от обичайната. Това идва да покаже, че има да се извърви дълъг път преди да бъдат осъществени функционални разработки.

Друг подобен експеримент се извърши през 2012 г., когато Long ESA се превърна в един от най-бързо летящите електрически самолети, достигайки 202,6 мили в час, докато на борда е имало един единствен пътник. За сравнение Boeing 787 лети при 585 мили в час и може да превози повече от 242 пътници.

Някои електрически компании не се предават. Boeing HorizonX заедно с JetBlue Technology Ventures са планували да покажат на света своя 12-местен пътнически хибриден екектрически реактив до 2022г. Airbus E-Fan X, Rolls-Royce и Siemens вървят по техните стъпки.