dungeons and dragons 8Ники: Именно background системата, както и допълнителните възможности за персонализация на расите, са причината класовете да не са толкова определящи за историята на вашият персонаж в новото издание. Докато външите белези на героя ви определят как света вижда него, то уклонът и произходът му слагат в рамки това как самият персонаж вижда света около себе си. Уклонът е традиционна част от D&D, но в петото издание той не е съвсем сам в изграждането на личността зад вашия приключенец.

Иван: Може да се избере от тринадесет произхода в PhB и всеки от тях дава дребни бонуси и предмети, също така естествено влияе на характера ви, който може да опишете в свободен текст на по четири показателя – недостатък, идеал, привързаност и особеност. Тази система ви дава свободата да интерпретирате тези тринадесет архетипа и заедно с расата определя силите ви и позволява да спечелите точки „вдъхновение” като ги отигравате.

Ники: От всичко казано до тук можете да си представите колко внимание са обърнали Wizards of the Coast на детайлите около вашия персонаж. Въпреки фокуса върху личността на героите, в PhB ще намерите и немалко конкретни правила за това как те се сражават, използват уменията си или магьосничестват. Гореспоменатите произходи например играят голяма роля за това какво може вашият герой, защото добавят по две умения, към които той добавя така наречения proficiency bonus.

Иван: Всъщност proficiency bonus-ът представлява увеличаваща се през двадесетте нива стойност от 2 до 6 и има значение не само за уменията, но се добавя и към атаките и магиите. Така в зависимост от раса, клас и произход сте „опитен“ само в някои умения, а другите ги хвърляте стандартно със закачения за тях атрибут. Това улеснява както физическите персонажи, които преди си следяха бонуса към атаката, така и магическите, които трябваше да балансират и физически атрибут за да уцелват с магиите си.dungeons and dragons 5

Ники: С други думи proficiency bonus-ът е механика, която много елегантно съкращава досадното пресмятане на различните стойности, от които имате нужда по време на игра. Голяма промяна в новото издание на Dungeons & Dragons претърпяват и класовете, които боравят с магии. Вълшебствата в PhB не само са много по-силни, но и някои от магическите класове могат да възвръщат spell slot-овете си и при едночасовите почивки на групата ви.

Иван: Все пак трябва да се отбележи, че D&D 5 не прави играта по-лесна. Малкото същества в PhB биха създали големи неприятности на играчи на същото ниво, а вече няма негативни точки кръв или вградено лекуване, така че играч свален на нулева кръв припада и има само три опита да се стабилизира.dungeons and dragons 11

Ники: Можем да ви говорим още много за конкретните правила в PhB, защото книгата изобилства от такива. Ако трябва да посоча нещо, което не ми хареса в нея обаче, то със сигурност ще е това, че тя е доста неясна откъм детайли, като изключим класовете. Предполагам, че идеята зад това е била да се даде по-голяма свобода на играчите да опишат вселената и героите си, но от друга страна считам, че това е за сметка на класическата идентичност на D&D.

Иван: Пето издание улеснява играчите, създава динамични и опасни битки, но по същите причини затруднява разказвачите с измисляне на допълнителни правила на момента и балансиране на приключението. Освен придаване на идентичност на самата вселена, е препоръчително разказвачите да имат някакъв предишен опит с по-подробно описана бойна система, за да са уверени, че могат да предложат разнообразни стратегически битки, в които простотата на системата на героя не засенчва съобразителността му.

Нашето мнение е, че книгата е повече от добър старт на новото издание, а хубавото е, че виждаме доста раздвижване около Dungeons & Dragons. Какви са вашите впечатления от Player’s Handbook?