Всеки автомобил, произведен след 2027 г., може да има система за контрол на шофиране в нетрезво състояние
Нова разпоредба налага технологията да бъде включена във всички пътнически превозни средства в рамките на десетилетието. Идеята за система, която да засича пияните шофьори зад волана, може да ограничи някои от хилядите смъртни случаи, в следствие на тази волност, всяка година.
Как ще работи?
Системата работи по два начина. В първия тя открива нивата на алкохол в дъха на водача чрез околния въздух в кабината на автомобила. Предполага се, че той се отличава от този на всички пътници. Другият използва сензор за докосване с инфрачервени светлини, който може да бъде вграден в бутона за стартиране на двигателя, за да открие нивото на алкохол в кръвта през кожата.
И двете са проектирани да бъдат пасивни системи за наблюдение. Това означава, че водачът не трябва да прави нищо, за да бъде тестван. Ако на теория системата открие ниво на алкохол в кръвта над законовата граница, колата няма да се задвижи. Все пак тя ще остане включена за захранване на климатика или за зареждане на телефон. Технологията ще бъде с лиценз с отворен код, така че всеки доставчик или производител на автомобили може да я използва.
Приложима ли е идеята?
Всичко това звучи страхотно на теория. Големият въпрос е дали тази технология наистина ще работи. Дори обикновените алкохолни апарати, свързани към запалването на автомобили няма да се отразят добре на широката публика. Като се има предвид, че подобна технология вероятно ще бъде използвана стотици милиони пъти всеки ден, степен на грешка дори от 0,01% би довела до милиони неточности ежедневно.
Друг въпрос относно системата за наблюдение на шофирането в нетрезво състояние е поверителността на потребителите. Колите са кошмари за неприкосновеността на личния живот, събиращи множество данни за всичко, което шофьорът прави от отварянето на вратата до поставянето на колана, къде отива и с каква скорост. Ако данните за тези пасивни системи за наблюдение при шофиране в нетрезво състояние се съхраняват в самата кола, вероятно полицията би могла да ги получи.
Производители и потребители
Съвременните автомобили са толкова интегрирани с други технологии и платформи, че не винаги зависи от автомобилните компании доколко те са сигурни. Не отдавна хакери продадоха клиентски данни, откраднати от Audi и Volkswagen, които бяха хоствани на необезопасен облачен сървър. Електронните ключодържатели са изключително лесни за хакване от години. А през 2019 г. хакер придоби способността да деактивира отдалечени двигатели на автомобили, като влезе в хиляди платформи за мониторинг на автопаркове на трети страни, използвайки паролата по подразбиране.