

Филмът „Робокоп“ (Robocop, 2014) излезе на големия екран преди доста време (този февруари, ако трябва да сме точни), така че защо повдигам този въпрос сега? Провокиран от няколко статии из интернет и разговори с приятели, реших да спра да отлагам и да изкажа мнението си за един от най-любимите ми герои в киното някога.
Много хора, чувайки „новият филм Робокоп“, правят гримаса и се обръщат с гръб към събеседника си. Признавам си, и аз съм един от тези хора. Но защо? Защо не го гледах, когато излезе и защо няма да го гледам дори сега? Причината е проста и изисква само няколко примера, за да бъде доказана. Просто ще ви кажа, че в един от първите дни на прожекции на филма на 4DX в залата е имало 25 души, от които някои са били заспали… НА 4DX!! Филмът е скучен. Това го доказва. Край на статията.
Хаха, не. Шегувам се – стойте и четете. Това по-горе е слух. Дали наистина е така, само някой присъствал в залата може да потвърди (или ако е спал, да не потвърди, хаха). Ще започна с първоначалните си впечатления още при анонсирането на филма.
Първото нещо, което видяхме, беше официална снимка на Алекс Мърфи (в ролята Джоел Кинаман – Секретна квартира), облечен в костюма на Робокоп. Не може още тогава да не сте забелязали нещо много странно и да не сте си казали „Защо, по дяволите, костюмът е черен?“ Да, черен. Точка по въпроса. Разбирам, че режисьорът Хосе Падила е искал да покаже нещо иновативно и различно от оригинала, но аз ли съм единственият, който би се изкефил супер много, ако костюмът му беше едно към едно с оригинала?
Продължавам нататък. Малко по-късно в интернет беше пуснат и първият официален трейлър за филма. Реакциите бяха много различни. Аз също бях със смесени чувства. Екшънът изглеждаше сносен, но черният костюм направо ми бъркаше в здравето. На всичкото отгоре излиза, че първоначално не е черен. Героят на Майкъл Кийтън просто казва (перифразирам), че с обикновения метален цвят не изглежда достатъчно добре, „Да го направим черен!“ Кое, да му се не види, в металния цвят на оригиналния (този от 1987) костюм го прави да не изглежда добре/заплашително/фантастично/епично? Не мога…

“Alex, you need to speak to your son!”
Не, няма нужда да говори със сина си! Няма нужда да говори с никого, той е машина! Той е най-bad*ss полицаят, съществувал някога. Той първо стреля, после пита! И тази защо прилича на Чарлиз Терон? … Да, ако жената на Алекс Мърфи беше играна от Чарлиз Терон, може би щях да гледам филма…
Пат Новак (в ролята Самюъл Джаксън): “This is the future of justice!”
Не, бъдещето на справедливостта беше точно 27 години по-рано и в ролята беше Питър Уелър! Великият Питър Уелър! Разберете, това е човекът, който е Робокоп И Батман едновременно.
Още нещо – Хю Лори (доктор Хаус) е отказал ролята на изпълнителния директор на Omnicorp. Какво ви говори това? Същата роля по-късно поема Майкъл Кийтън. Да бе, и той е бил Батман, ама…
И последно – едно от най-емблематичните неща, които правят Робокоп Робокоп. Помните ли как умира Алекс Мърфи в оригиналния филм? Да, бива брутално убит от банда престъпници. Бива разчленен от куршумите на оръжията им. За капак му откъсват ръката с пушка помпа. Тук важна е сцената – престъпниците правят това, защото им харесва. Те унижават Мърфи и оттам нататък всички нямаме търпение той да ги намери и да си отмъсти (както и става). За Бога, този филм е смятан за един от най-кървавите и ужасяващи филми на 80-те. 18+ е. А какво става в новия филм? Той е оценен PG-13. Тийнейджъри имат право да го гледат! Какво мислите, че става? Алекс излиза от вкъщи и колата му експлодира до него. Той дори не умира, това го казват в трейлъра – „… he has suffered 4th degree burns over 80% of his body. If he survives…“ Еми, съжалявам, след такава сцена няма да очаквам отмъщението с нетърпение.

В заключение ще кажа още нещо. Оригиналният „Робокоп“ от 1987 година е на режисьора Пол Верховен. С римейка на „Зов за завръщане“ (Total Recall) от 2012-та (който, между другото, също е PG-13) не се ли научихте, че Пол Верховен не може да бъде надминат. Да, и този филм не може да стъпи на малкия пръст на оригинала от 1990 година (който, между другото, е по разказ на Филип Дик – „We Can Remember It For You Wholesale“). Това, че тези римейкове не могат да са добри колкото оригинала е ясно – това се постига трудно. Но да бяха поне малко по-добри. Е, да бяха… Вижте „Възходът на планетата на маймуните“ (Rise of the Planet of the Apes), за който писах тук. Ето така се прави ребуут на класически филм!
Да… ето защо няма да гледам новия „Робокоп“. Или може би трябва да го гледам, за да видя дали съм прав? Засега ще се въздържа.