
Не е тайна, че Китай е на едно от първите места (може би дори точно първото) по най-високо замърсяване на атмосферата. Парниковите газове, които изхвърля цялата държава от индустрия, транспорт и енергия, са голяма част от световните. Може би не всички знаят, че Китай също така е на едно от първите места по инвестиции в зелена енергия. За 2013 г. страната беше на първо място, а цели 30% от световните инвестиции във възобновяема енергия са нейни. Точно затова ще си говорим днес. И по-точно, общественият транспорт в Китай.
Виж още: Художник рисува портрети само с очите си
За да се справи със силното замърсяване на атмосферата, индустрията на азиатската държава прави малки, но сериозни стъпки – беше обявено създаването на първия влак, задвижван от водород. Той е произведен от компанията Sifang, която е дъщерно дружество на Китайската железопътна корпорация. Разработката се е случила в железопътна фабрика в Циндао. Според главните инженери на Sifang им е отнело две години да превъзмогнат сериозните технологични пречки за направата на такъв влак. Все още не се знае кога той ще влезе в серийно производство, но официални източници твърдят, че това ще стане скоро.
Водородните резервоари съществуват от известно време, като дори Mercedes-Benz показаха кола, движеща се на водород. Има дори опити за автобуси от обществения транспорт, които да използват водородно гориво, но все още технологията не е достатъчно развита за направата на влакове с водород… поне не и досега. Китай доказа, че това е възможно, като новосъздаденият влак е напълно функционален.
Водородът е много удобен източник на енергия за транспорт, тъй като не произвежда вредни емисии – при влака специално горивните клетки са с температура под 100 градуса по Целзий, което не позволява на никакви парникови газове да се оформят. Единственият изходен продукт при него, както и всички други автомобили, задвижвани с водород, е чиста вода. Китайският железопътен транспорт ще бъде широко облагодетелстван, защото средната дължина между гарите на влаковете там е 15 километра – при пълен резервоар влакът може да се движи със 70 км/ч и да измине 100 километра. Това означава няколко обиколки на гари без зареждане, което пък отнема не повече от три минути.