Днес, след като организациите са инсталирали модерни фишинг филтри и защитни стени и разполагат със специализирани инструменти за контрол на киберзаплахи, престъпниците, насочиха вниманието си към служителите като начална точка на навлизане в информационните системи на компаниите. Използването на пропуски в познанията на потребителите или използването на човешки слабости като невнимание, невежество или небрежност е значително по-лесно и по-евтино, отколкото да се опитват да заблудят сложен софтуер за защита.

Според проучване на Kaspersky и B2B International 52% от фирмите признават, че служителите са най-голямата им слабост в ИТ сигурността, със своите небрежни действия или липса на знания, компрометиращи стратегията за корпоративна ИТ сигурност.

Причините за това са очевидни – служителите все още проявяват опасно поведение. Според доклада на Wombat анализиращ рисковете за потребителите през 2018 г. Цели 55% от  работещите възрастни позволяват на приятели и членове на семейството да имат достъп до работния компютър или телефон, а 66% от анкетираните, които не използват инструмент за управление на пароли, признават, че използват повторно 60% от своите пароли за различни профили онлайн. Около 60% от служителите имат поверителни данни на своето корпоративно устройство (финансови данни, имейл база данни и т.н.), а 30% от служителите признават, че споделят паролата за работния си компютър с колеги. Според доклада на Verizon за кражбите на данни за 2018 г. 4% от хората все още вярват, че щракването върху подозрително прикачено приложение не представлява голяма заплаха.

Никоя организация не е твърде малка или твърде голяма, за да не попадне в полезрението на киберпрестъпниците:

  • През 2018, 43% от кибератаките са били фокусирани върху малки и средни бизнеси
  • През 2017, течът на данни от Equifax изложи на неоторизиран достъп данните на 146 млн. души, а беше резултат от човешка грешка. Служител, пренебрегнал съобщение свързано със сигурността.

Просто не е достатъчно да има внедрена политика за ИТ сигурност, за да бъде разрешен този проблем. Сама по себе си една политика няма да защити бизнеса от заплахи – отчасти защото политиките за сигурност в ИТ не винаги се следват от персонала, за който са предназначени, и отчасти защото не могат да покрият всеки възможен риск.

„Обучението е от съществено значение за повишаване на осведомеността сред служителите – мотивирайте ги да обръщат внимание на киберпрестъпленията и противодействията, дори ако това първоначално не се възприема от тях, като част от техните служебни ангажименти“, заяви Богдан Писмиченко, директор за България, Румъния и Молдова в Kaspersky, и добави: „Разбирането на това, което се крие зад всеки процес на обучение и преподаване, помага да се изгради ефективна образователна програма. Нашите програми не само предоставят знания, но по-важното – променят навиците и формират новите модели на поведение, които са истинската цел на такива обучения“.

Обучението на персонала и привличането на специализиран персонал в компанията за прилагането на политиките за сигурност е логичен отговор на проблема с небрежността на служителите. И това е отговорът, който много фирми по целия свят искат да прилагат. Трябва да се постигне правилен баланс между фирмената политиката и ангажираността на служителите, за да се предотврати небрежността на персонала или опасностите поради слаба информираност на работещите в организацията.

Инсталирането на актуализации, гарантирането, че защитата срещу злонамерен софтуер е включена и правилното управление на личните пароли не трябва винаги да бъде в дъното на списъка със задачи на служителите.

Kaspersky предлага серия от компютърно базирани продукти за обучение на служители от всички нива, които съчетават опит в киберсигурността с образователни техники и технологии, с най-добри практики. Този подход променя поведението на потребителите и помага да се създаде среда за киберсигурност в цялата организация.

За допълнителна информация посетете специализираните страници на Kaspersky Interactive Protection Simulation (KIPS), Cybersecurity for IT Online (CITO) и Automated Security Awareness Platform (ASAP).

Сподели
Предишна страницаInstagram тества нов инструмент за редактиране на видео
Следваща страницаОткрито е същество, изчезнало преди 30 години
Технологичен журналист от 1999 г. (nauka.offnews.bg, сп. Икономика, сп. Enterprise, в. БАНКЕРЪ, в. Computerworld и др.) и предприемач от 2007 година. Съсобственик е на уеб медиите Smartnews.bg, Avtora.com, Newbusiness.bg и Teenews.eu, както и собственик на Pixelmedia.bg, Uchi.bg, Kreativen.com, Smartage.bg, Projectmedia.bg, Stroimedia.bg, Vsichkikoncerti.com и др. Партньор е в няколко стартъп начинания и други бизнес проекти. Начинаещ автор на фантастични разкази и запален фен на Pink Floyd, Led Zeppelin, StarCraft, Half-Life, Джей Джей Ейбрамс, Уилям Гибсън, Дан Симънс, Стан Лий и Майкъл Крайтън.