Снимка: J. Emilio Flores за The New York Times
Снимка: J. Emilio Flores за The New York Times
Снимка: J. Emilio Flores за The New York Times

Коя компания без приходи, почти навършила третата си година, би отказала предложение за изкупуване от три милиарда долара? Snapchat, социалната мрежа на двама 20-годишни предприемачи, които до миналия месец работиха в бунгало на калифорнийски плаж.

Надпреварата за най-горещите стартъпи нареди Snapchat сред имената на Tumblr и Instagram, които нямаха приходи, но въпреки това бяха изкупени за милиарди долари от уеб гигантите Yahoo и Facebook. Засега, обаче, създателите на Snapchat се въздържат от продаване на компанията си — включително за три милиарда щатски долара от Facebook.

Snapchat е създаден през 2011 г. от Евън Шпигел и Боби Мърфи, приятели от университета в Станфорд, и позволява на потребителите си да изпращат снимки и видео клипове, които се премахват веднага след гледане. Услугата набра популярност сред тийнейджърите като удобен начин да споделят сексуално разгорещени снимки помежду си или да обменят забавни снимки и клипове, без да се налага да ги споделят публично с целия свят.

Но защо, след като вече закупи за един милиард долара, Марк Зукерберг би искал неговата компания да инвестира още три милиарда в Snapchat? Отговорът лежи в демографията на най-голямата социална мрежа, която все повече почва да тревожи инвеститорите. Тийн потребителите все по-малко използват Facebook и избират алтернативи като Snapchat, Instagram, WhatsApp, KakaoTalk, Kik, WeChat, и Line, които предлагат по-лични чатове.

Да откажеш предложение за три милиарда долара изглежда повече от налудничаво, но Евън Шпигел и Боби Мърфи имат своя скрит коз — потребителската база на Snapchat нараства с огромни темпове, нетипични дори за набираща популярност социална мрежа. Услугата обслужва 100 милиона активни потребителя и 350 милиона съобщения всеки ден. През месец февруари, Snapchat обслужваше само 60 милиона съобщения на ден.

Мотивацията на създателите на Snapchat е проста. Отказаха три милиарда за мобилното си приложение, за да получат оферта за повече от три милиарда долара в близко бъдеще.