Коя компания без приходи, почти навършила третата си година, би отказала предложение за изкупуване от три милиарда долара? Snapchat, социалната мрежа на двама 20-годишни предприемачи, които до миналия месец работиха в бунгало на калифорнийски плаж.
Надпреварата за най-горещите стартъпи нареди Snapchat сред имената на Tumblr и Instagram, които нямаха приходи, но въпреки това бяха изкупени за милиарди долари от уеб гигантите Yahoo и Facebook. Засега, обаче, създателите на Snapchat се въздържат от продаване на компанията си — включително за три милиарда щатски долара от Facebook.
Snapchat е създаден през 2011 г. от Евън Шпигел и Боби Мърфи, приятели от университета в Станфорд, и позволява на потребителите си да изпращат снимки и видео клипове, които се премахват веднага след гледане. Услугата набра популярност сред тийнейджърите като удобен начин да споделят сексуално разгорещени снимки помежду си или да обменят забавни снимки и клипове, без да се налага да ги споделят публично с целия свят.
Но защо, след като вече закупи за един милиард долара, Марк Зукерберг би искал неговата компания да инвестира още три милиарда в Snapchat? Отговорът лежи в демографията на най-голямата социална мрежа, която все повече почва да тревожи инвеститорите. Тийн потребителите все по-малко използват Facebook и избират алтернативи като Snapchat, Instagram, WhatsApp, KakaoTalk, Kik, WeChat, и Line, които предлагат по-лични чатове.
Да откажеш предложение за три милиарда долара изглежда повече от налудничаво, но Евън Шпигел и Боби Мърфи имат своя скрит коз — потребителската база на Snapchat нараства с огромни темпове, нетипични дори за набираща популярност социална мрежа. Услугата обслужва 100 милиона активни потребителя и 350 милиона съобщения всеки ден. През месец февруари, Snapchat обслужваше само 60 милиона съобщения на ден.
Мотивацията на създателите на Snapchat е проста. Отказаха три милиарда за мобилното си приложение, за да получат оферта за повече от три милиарда долара в близко бъдеще.