Ето, че най-новата серия на Star Wars – The Last Jedi, вече е по кината. Спокойно, спойлери в това ревю няма да има, така че четете без притеснения. Днес ще си говорим за Rebellion – заглавие на Fantasy Flight Games, което излезе през 2015-а, а през 2017-а излезе първият експанжън – Rise of the Empire. За базовата игра и продължението ще говоря поотделно, тъй като има солидни разлики, върху които искам да наблегна.

Star Wars: Rebellion е стратегическа игра за двама до четирима души, която ще ви позволи да пресъздадете епичния конфликт между Бунтовническия съюз и Галактическата империя, но не в цели три филма, а в рамките на само няколко часа. В нея играчите поемат ролята на една от двете фракции и ще се опитат да надделеят над опонента си чрез епични битки или подмолни саботиращи мисии. Поемате контрол над огромни флоти от имперски звездни разрушители, ескадрили от X-Wing изтребители или смели бунтовнически воиници. А защо не и командването над самата Звезда на смъртта? Също така ще имате на ваше разположение емблематични герои от сагата, които да изпращате на мисии или в битка, заедно с войските си – можете да изправите Таркин и Вейдър със Звездата на смъртта срещу Люк и Хан на Явин 4.

Още щом видите кутията на Star Wars: Rebellion ще ви стане ясно, че говорим за сериозно заглавие – тя е доста по-висока от стандартните и в нея ще откриете над 150 (!!!) фигурки. Те са с много добро ниво на детайл и различен цвят пластмаса според това дали са принадлежат на бунтовниците или на Империята. Не всичко по миниатюрите е страхотно обаче – явно производственият процес не е бил толкова напреднал тогава, защото голяма част от TIE изтребителите ми бяха с криви крила, а двете половини на Звездата на смъртта така и не пасваха. За щастие чаша гореща вода и десет минути от времето ви оправят всичко това, но все пак при игра от този калибър (а и цена/лиценз) не е особено приятно да ви се случи. След като приключите с радването/изправянето на миниатюрите, е ред да изкарате всички жетони, зарчета, карти и стойки от кутията – за всяка от двете фракции имате голямо количество карти и герои. Последно ще спра вниманието ви върху полето – то е огр… абе големичко си е! Разчистете си голяма маса – картата на галактиката е от две части, за да може да побере всички тридесет и шест системи, разделени в няколко сектора.

Подреждането на Star Wars: Rebellion ще ви отнеме известно време и е подробно описано в книжката с правила, затова няма да се спирам много върху тази част. Просто всеки си взима неговите купчини пластмаса, картон и хартия и сяда от своята страна на масата. Крайната цел в Star Wars: Rebellion е различна за Империята и Бунтовническия Съюз. Като „лошите“, целта ви е да намерите и превземете тайната база на бунтовниците, докато тяхната е да спечелят достатъчно репутация, за да може цялата галактика да се вдигне на бунт. За да се случи това, трябва да накарате жетона с емблемата на Бунтовническия съюз да се срещне с жетона за време, който се мести напред всеки рунд. Накратко целият процес може да бъде описан като игра на котка и мишка, но на космическо ниво.

Star Wars: Rebellion протича на ходове, като те от своя страна са разделени на различни фази. Първоначално всичко изглежда много сложно, но в действителност нещата са доста семпли – имате ръка с мисии и група лидери. Лидерите (героите) ви служат за всичко и са основен двигател на играта – с тях ще местите единици по картата и ще изпълнявате мисии. Давам пример – първоначално всеки започва с четирима лидери. Решавате, че ще изпратите двама от героите си да изпълняват мисии, а останалите запазвате. Тези свободни герои ще ви послужат в следващата стъпка, защото с тях ще можете не само да местите корабите и войниците си, но и да попречите на противниковите лидери да изпълнят успешно своите мисии.
Изпращането на мисии, изпълняването им и местенето на единици са първите две фази от рунда. Третата е за разчистване, когато всеки прибира лидерите си, допълва ръката си с карти и в зависимост от номера на хода, строи нови единици или вербува герои. С приключването на тази фаза е ред на следващият ход и така, докато някой не постигне победа.

Това е накратко Star Wars: Rebellion. За щастие играта е много по-богата и с повече възможности, които произлизат от многото различни карти и качествата на лидерите ви. Ще ви обърна внимание на някои ключови моменти, без да задълбавам излишно. Започвам с лидерите – всеки от тях има набор от иконки на стойката си – те определят какви са неговите качества. Всяка мисия изисква определени умения. Логично е да пратите Мон Мотма на дипломатическа мисия, а Люк Скайуокър – на военна. Тези иконки определят и колко зарчета хвърляте – ако пратите лидер с три иконки, а опонентът ви се опита да ви попречи с такъв, който е само с една, то вие ще хвърлите три зара, срещу един на противника. Другото основно нещо, за което ще ползвате лидерите си, е местене на единиците ви – просто слагате ваш лидер в дадена система и издърпвате всички единици от съседни системи, стига да няма друг ваш лидер в тях. При местенето на единиците трябва да внимавате дали имате достатъчно капацитет на космическите си кораби за да пренесете наземните си единици и TIE изтребители, ако сте (мръсен) имперец.
За да бъде играта всеки път разнообразна, при вербуването на нови лидери теглите две карти от тестето и избирате един нов лидер, който да вкарате в игра – другият отива отдолу на купчината. Освен това, от Fantasy Flight Games са вкарали пръстени – картонени кръгчета, в които поставяте стойката на съответния лидер за да обозначите, че е под влиянието на даден ефект – в плен, с дроид, тренира за джедай и т.н.

Планетите в Star Wars: Rebellion са разделени на два вида – далечни и населени. Всъщност, когато казвам планета и система, за тази игра няма значение, тъй като всяка система има само една планета от значение и само тя е изобразена на картите. Населените планети могат да бъдат спечелени на ваша страна или окупирани, ако сте (мръсен) имперец. Освен това те ви дават ресурси, с които да захранвате военната си машина. В началото на играта всеки получава голям лист, върху който са изобразени бойните му единици с техните характеристики и „цени“ за производство. Цени е в кавички, защото всяка единица се произвежда от определен тип иконка, които ще намерите над името на населените планети. Ако планетата е лоялна в хода, в който можете да строите, то за всяка иконка поставяте по една единица от съответния тип на опашката, която е отстрани на картата. След определен брой ходове тази бойна единица ще бъде на ваше разположение.

Логично, след построяването на нови бойни кораби, ще насоча вниманието ви към битките – най-епичната част от Star Wars. В Rebellion те са направени семпло, но тематично. Първо правите космическо сражение, след това земно и после имате възможност да избягате. Повтаряте така, или докато някой избяга, или докато изпепелите последният противник. За всяка ваша единица хвърляте зарове, колкото и каквито са показани на листа пред вас. Също така теглите карти според тактическите нива на лидера ви в битката, които ще ви помогнат да манипулирате заровете или да предпазите единиците си. Освен това мислете тактически – да, имперските звездни разрушители са големи и страшни, но е глупаво да ги изпращате съвсем сами. Няколко TIE изтребителя с тях могат само да помогнат. Също така, тук нещата не се случват съвсем като по филмите – не очаквайте пет X-Wing изтребителя да свалят цяла имперска флота.

Дотук с общите разяснения, нека ви разкажа какво е да играеш с Империята, а след това ще се спра и на бунтовниците. В началото започвате стиснали здраво галактиката в железен юмрук. Имате звездни разрушители, рояци TIE изтребители, щурмоваци, канонерки и… Звездата на смъртта. Освен това сте се разпрострели в доста голяма част от галактиката. Само ако знаехте къде се крият онези гадни бунтовници… За щастие имате на разположение две тестета карти, които ще ви помогнат да ги изкарате по-бързо от мишите им дупки за близка среща с огневата ви мощ. Всеки рунд теглите по две карти от тестето със системи и виждате къде не е бунтовническата база. Така малко по малко стеснявате възможните варианти. Освен това, ако успеете да плените и разпитате противников лидер другият играч е длъжен да ви каже три системи, като на една от тях трябва да е базата му. Истински сладката част на играта с Империята е тестето с проекти – чрез него ще можете да строите супер звездни разрушители, втора Звезда на смъртта и… да стреляте с нея! Защо изобщо да се занимавате да сваляте войски на планетата, като можете директно да я взривите?

От другата страна на барикадата нещата са коренно различни. Силите ви не достигат за открита война, галактиката се е превила под мощта на Империята и само отделни системи открито споделят подкрепата си към каузата. За сметка на това всички се страхуват от тиранията на Императора, но ако само имаше кой да им покаже, че промяната е възможна… Бунтовническият съюз разчита основно на тестето с цели. Те са разделени на три нива, като някои мисии ще ви помогнат по-бързо да минете през това тесте. Именно с тези карти вдигате популярността на бунтовниците и местите жетона надолу. Така ще скъсите времето, през което трябва да оцелеете в тази надпревара, защото с всеки следващ рунд Империята намалява броя на системите, в които знае, че не сте. За щастие, ако базата бъде разкрита можете да я преместите и да спечелите още няколко рунда, но това не е хубаво да се случва изобщо, да не говорим няколко пъти.

Мога да кажа, че Star Wars: Rebellion е играта, която чаках по Star Wars – голяма, с много фигурки и на галактическо ниво. И най-важното – работи! Правилата са обмислени и след няколко рунда вече се концентрирам какво искам да направя, вместо да се чудя дали мога да го направя. Може би ми идва малко в повече елементът с късмета при битките, но пък и това е част от Star Wars. Шансът да унищожите няколко звездни разрушителя с три -Wing-a е малък, но съвсем реален, а повярвайте ми, случи ли се, дълго ще я помните. Ако обичате да „влизате във филма“ докато играете игрите си, то Star Wars: Rebellion е за вас – тематичността на играта струй отвсякъде, не само от арта, за който пропуснах да кажа, че е страхотен (но предвид, че говорим за Fantasy Flight Games, не мисля, че дори има смисъл да се споменава).

Star Wars: Rebellion пресъздава успешно атмосферата на гражданска война от оригиналната трилогия. Освен това е взела идеи, герои и кораби от всичките три филма, както и от разширената вселена. Тези от вас, които са играли Twilight Imperium, ще видят доста познати правила, което е само още един плюс. Напрежението, когато сте от страната на бунтовниците и усещането за мощ, когато играете с Империята са несравними. Също така можете да си вземете другарче – играта е от двама до четирима души, като при повече хора, един поема ролята на генерал, а друг на адмирал и поделяте задълженията, битките и лидерите. Разбира се, Rebellion не е перфектна игра – на моменти битките са излишно дълги и тягостни, а тегленето на карти преди битката не винаги върши работа. За щастие от Fantasy Flight Games имат навика да слушат, защото голяма част от проблемите са решени в разширението.
Rise of the Empire – разширението, което оправя всичко

В сравнение с Rebellion, кутията на Rise of the Empire е като кибритена кутийка. Въпреки това в нея ще намерите достатъчно неща – още 36 фигурки, нови лидери, нови мисии и изцяло ново тесте с тактически карти за битките! Разширението е базирано основно на миналогодишният хит Rogue One и, както можете да се досетите, новите лидери и бойни единици са предимно от него. Също така в кутията има нови зарчета и две малки листчета, които да сложите под основните в Rebellion, изобразяващи новите ви единици. Това може би е единственото нещо, което не ми хареса в Rise of the Empire, защото изглежда малко смешно. За сметка на това Fantasy Flight Games са направили скок през хиперпространството в произодствената си част – фигурките са от друга пластмаса, която е по-здрава и по-стабилна. Този път нямаше деформирани оръжия или крила.


След като вече ви обясних подробно какво представлява Star Wars: Rebellion, сега само ще ви разкажа какво променя и подобрява това разширение. На първо място – началната подредба е различна и имате нови мисии. Империята вече не започва с готова Звезда на смъртта, а тя е в процес на конструиране. За сведение, в оригиналната игра първите няколко рунда Звездата на смъртта е неуязвима, но и безполезна, защото бунтовниците нямат карта, с която да я унищожат, а имперците – карта, с която да взривяват планети. Другата голяма разлика е в битките – цялата система е променена и лидерите вече не ви дават да си теглите карти. Вместо това тактическите им умения ще ви дадат възможност да хвърляте отново заровете, които не ви харесват. Картите за битка са изцяло нови и са налични всичките в ръката ви. Уловката е, че първо трябва да използвате цялото тесте, преди да можете да разбъркате играните и да си изтеглите нова ръка. По този начин не само получавате допълнителни тактически възможности, но и ще трябва да мислите занапред.

Освен да вкарва нови единици и да оправя правила, Rise of the Empire набляга много на тематичността – когато играете с това разширение усещането е друго. Няма го чувството на гражданска война от базовата игра, вместо това положението е точно като в Rogue One. Империята тепърва показва своето истинско лице и зла същност, но все още не е на върха на силите си, Бунтовническият съюз още прохожда, Звездата на смъртта официално не съществува и като цяло в Галактиката цари несигурност и напрежение.

Все пак трябва да ви предупредя – ако искате да играете с Rise of the Empire, ще трябва да използвате цялата кутия или нищо от нея. Не можете да вземете просто бойната система и да оставите новите единици и герои – всичко е свързано. За феновете на базовата игра това разширение е всичко, за което са мечтали! То адресира най-големите проблеми на Rebellion, като освен това вкарва абсолютно тематично всички нови единици и герои. Новите играчи също ще са доволни – Rise of the Empire значително улеснява геймплея, без това да е за сметка на изживяването.

Като финални думи на и без това дългото за мен ревю искам да кажа, че ако сте фенове на Star Wars, които винаги са искали да разиграят епичните битки от вселената – то тази игра е за вас. Дори да не сте особено запален по творението на Джордж Лукас, сама по себе си играта е страхотна – механиките работят в унисон, правилата са ясни и геймплеят е плавен. Бонус е, че фигурките са ясно различими и хубави, а ако решите като мен да предприемете допълнителната стъпка и да ги оцветите, повярвайте ми, резултатът си заслужава (това е и основната причина това ревю да се забави толкова, не само мързелът ми)! За вас не знам, но моята програма за уикенда е ясна – търсете ме в една далечна галактика!

ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?
Семейни играчи – Едва ли
Всъщност, знам ли? Ако те фенове на сагата и обичате да прекарвате поне три часа в опити да се надцакате, то Star Wars: Rebellion може и да мине за семейно заглавие…
Социални играчи – Не
Интеракциите помежду ви се случват единствено и само на полето, чрез фигурки, стендита и карти.
Стратегически играчи – Да
Играта е създадена за този тип играчи. Не мисля, че изобщо има смисъл дори и да обяснявам защо, ревюто горе е достатъчно дълго.
Casual играчи – Не
Стойте далеч от тази игра! Тя иска сериозно отношение и мислене! Star Wars: Rebellion не е за между другото, докато си пиеш биричката. Поне не и за неопитни в жанра.
Hardcore играчи – Може би
Star Wars: Rebellion няма особени турнирни претенции, но пък е достатъчно дълбока, за да можете да пробвате различни стратегии, тактики и като цяло нови подходи за постигане на победа.