
Тъй като започвате играта само с пет Intel, ще ви се наложи да разчитате на контактите си, преди да започнете да пренасяте картини. Почти всичко в Operation F.A.U.S.T. е скрито от очите на играчите, следователно всяка информация е изключително полезна – закупуването на картини на сляпо може да доведе до меко казано разочароващи резултати (като некадърното творение на самия Хитлер, например). Усвояването на умението да лъжете в правилния момент, ползвайки ефектите на различните контакти е ключово. Интересен елемент са двете умения на картите и възможността да ползвате повече от една карта от един и същи вид в определени ситуации. Едното активирате, като се откажете от съответната карта, а другото можете да ползвате и само чрез твърдението, че я притежавате.
И в двата случая обаче не е нужно да показвате картите, които играете, освен ако някой не се усъмни и ви предизвика. Тоест можете да лъжете колкото си искате и да ползвате всяко умение, стига да притежавате достатъчно големи топки. Самите ефекти на картите най-често ви носят повече пари (така де, Intel), информация относно картините на масата или в ръцете на другите участници и дори възможност да крадете от тях. С други думи не е нужно само да събирате за цената на картините – можете да се възползвате от колекциите на останалите. На plot картите (контактите) е отбелязана бройката на всеки вид, което доста помага при преценката дали да оспорите твърдението на друг играч, както и ви насочва към това колко е ценен съответният контакт.
Това, което разчупва Operation F.A.U.S.T. са именно предизвикателствата. Те са една от малкото форми на контриране на действията на играчите около масата, но в определен момент стават ключови за възпирането на насочилите се към победата. В случай че действието ви бъде оспорено, трябва да разкриете картата си и ако блъфирате, то не само, че не се изпълнява, а и се налага да платите на опонента си. Обратно, ако все пак не сте излъгали, той ще трябва да се раздели с половината си Intel. Трябва да призная, че цената на предизвикателствата в Operation F.A.U.S.T. е доста висока, поради което не винаги е удачно да рискувате. Тъй като губите половината си ресурси, ако сте натрупали повечко Intel, ставате лесна плячка за всички останали, а възможността ви да отвърнете с предизвикателство е лимитирана от риска да загубите повече от опонента си.
Според мен този аспект на Operation F.A.U.S.T. контрастира доста с конфронтацията като основна насока на играта. Понякога се стига до интересни ситуации, в които от значение е информацията, с която разполагате и преценката ви, но в повечето случаи се налага да избягвате сблъсъците, било то защото рискът е прекалено голям, или понеже нямате достатъчно ресурси. Това донякъде допринася за другият основен проблем на Operation F.A.U.S.T., който ми направи впечатление – играта може да претендира, че е бърза, но всъщност има склонноста да се проточва доста, особено в началото на сесията. Причината за това е, че играта условно може да се раздели на два периода – началото, в което всички събират информация, и същинската част, в която започвате да я използвате.

Това може да звучи окей, но на практика първата част е много повтаряема и в много случаи – изпразнена от интеракция между играчите. Неоправданите рискове тук могат да ви върнат прекалено назад и да не успеете да прескочите тази спънка, което създава атмосфера на изчакване – отново, не особено присъщо за подобен тип игри. Точно тук е редно да включа неизбежното сравнение с бързата и лека Coup. Operation F.A.U.S.T. безспорно е по-многопластова от хитовия филър и надгражда неговите възможности. Резултатът обаче е много различен и не бих казал, че феновете на Coup ще харесат Operation F.A.U.S.T. Последната включва повече търпение и внимание към детайлите, за сметка на което има доста по-муден геймплей и тенденция да се проточва повече от необходимото (особено ако я пробвате с повече от петима).
За сметка на това темата на Operation F.A.U.S.T. е безупречна. Вече споменатите в началото исторически снимки помагат на контактите ви да оживеят и да повярвате, че пренасяте картини нелегално – дори когато просто ползвате помощта на Съпротивата, за да се сдобиете с малко информация (Intel). Основата, заета от Coup, пресъздава доста точно контрабандната ви дейност – поради лимитираните ресурси, които имате, постоянно ви се налага да лъжете, а риск от разкриване винаги има в лицето на останалите участници. Тъмните цветове, ползвани от създателите на играта за графичното ѝ оформление допринасят за атмосферата, която Operation F.A.U.S.T. налага – усеща се военното положение и последиците от него.

Откъм геймплей играта едновременно ми допадна, но и забелязах сериозни пропуски. Operation F.A.U.S.T. определено се опитва да бъде оригинална, доразвивайки комбинацията от блъфиране и дедукция с разнообразни подходи към победата, но усложняването на традиционно леките правила на игрите от този тип не е само в положителна насока. Безспорно внасянето на допълнителни елементи разнообразява сесиите и дава на играчите повече възможности за стратегии, на което играта разчита. След няколко сесии, когато играчите могат правилно да преценят рисковете и познават възможностите си малко повече, Operation F.A.U.S.T. става значително по-интересна и отпадат всякакви съмнения, че е налице късмет.
Operation F.A.U.S.T. е една нелоша игра, която прави опит да разчупи подобните заглавия както с нестандартна тема, така и с нововъведения в геймплея. На практика обаче точно заради тях играта става нишова – темата е изненадващо сериозна на фона на другите игри от същия тип, а задълбочените дори само с една идея механики са непривични, отнемат известно време за научаване и могат да отблъснат феновете. Играта би се харесала на хора, които нямат нищо против да включват щедра щипка стратегия в социалните си вечери, но освен в този случай, не мога да я препоръчам. Operation F.A.U.S.T. е заглавие, при което трябва да сте наясно с какво се захващате, защото крайният ефект от нововъведенията ѝ е прекалено различен от очаквания.
ДАЛИ ЩЕ МИ ХАРЕСА?
Семейни играчи – Едва ли
Темата на играта и реализацията ѝ е доста сериозна, а първоначалното навлизане в правилата – не особено лесно заради многото умения.
Социални играчи – Да
Блъф и дедукция – двете съществени подправки на всяка игра, попадаща в полезрението на тази група.
Стратегически играчи – Да
В началото може да не усетите, но понаучите ли уменията на картите в Operation F.A.U.S.T., можете да създадете доста стратегии.
Casual играчи – Едва ли
Играта се побира в обещаните тридесет минути само ако сте трима или четирима, а ефектите на картите я усложняват до известна степен.
Hardcore играчи – Може би
С група от трима или четирима Operation F.A.U.S.T. е доста състезателна, тъй като можете много по-лесно да контролирате останалите играчи.