kanagawa 1Чували ли сте някога за IELLO? Естествено, че въпросът беше риторичен! А дори и да живеехте в някоя тъмна и безцветна вселена, в която издателят на най-шарените настолни игри евър не съществуваше, пак щяхте да чуете, след появата на техния каталог за 2016-а. Е, пригответе се за наситени цветове, азиатско усещане и уроци по рисуване, защото тяхното ново заглавие, Kanagawa, поставя вас в ролята на художник от великия залив на Токио!

Kanagawa е настолна игра с прекрасни илюстрации, в която се учите да създавате прекрасни илюстрации, за да станете майстор на прекрасните илюстрации. Намекнах ли достатъчно дебело, че играта е красива, или да напиша “прекрасни илюстрации” отново? Тази година IELLO вдигнаха летвата във визуалното оформление на игрите си дотолкова, че ми се струва, че останалите издатели на пазара ще трябва да наблегнат малко повече на това, ако искат да включа “прекрасни илюстрации” в ревютата на техните игри.

В типичен IELLO стил, Kanagawa е лека семейна игра, която е тотално елементарна за научаване, но едновременно с това подплатена с достатъчно възможности, за да не е скучна. Поемайки ролята на ученици по рисуване, вие и до трима от вашите приятели имате задачата да създадете платното на живота си – огромна пейзажна картина, която допълвате със симпатични квадратни карти. Не само трябва да подбирате правилните обекти, които да включите в шедьовъра си, а трябва и да се учите на различни техники в движение. Когато един от участниците достигне определен брой карти в произведението си или преминете през всички уроци, Kanagawa свършва, а победителят се определя от точките – такива можете да печелите от самата картина, но и от дипломи, които събирате по време на игра.

В центъра на масата Kanagawa поставя училището под формата на навито на руло “килимче”, което, като един истински специалист по всички азиатско, професионално определям като онуй, дето се ползва за направа на суши. Освен че провокира простаци като мен, бамбуковото табло е доста оригинално, защото следва стилистиката на Kanagawa и замества съвсем успешно обикновеното хартиено такова. Точки за IELLO! Наред с таблото, готино направени са и картите. Те са разделени на две части – едната ползвате за картината си, а другата можете да добавите към студиото си, за да се сдобиете с нови умения.

А, да, студиото… Започвате Kanagawa с плочка, която дава начало както на бъдещото произведение на изкуството (отгоре), така и на студиото (отдолу), което изобразява комбинация от умения и инструменти, нужни на всеки обещаващ художник. И можете наистина да постигнете нещо, ако останете в училище! Гореспоменатото табло-килим играе основна роля в първата част от рундовете на Kanagawa. На него се поставят карти според броя на играчите, които представляват уроците на майстор-художника. Колкото повече време останете в училище, толкова повече от тях ще вземете със себе си. Но внимавайте – това е нож с две остриета, тъй като останалите играчи дебнат същите “уроци” като вас. За капак на всичко някои от лекциите са закрити и не знаете какво ще ви се падне (досущ като българското висше образование).

Таблото е функционално и красиво... докато не се наложи да добавите карти.
Таблото е функционално и красиво… докато не се наложи да добавите карти.

Този push your luck елемент ми хареса много, защото внася в първата фаза на Kanagawa известна доза интеракция между играчите, която липсва във втората. Не само че можете да прекалите в алчността си за знание и да изтеглите неподходящи карти, но и другите участници имат възможността да ви вземат набелязаната купчинка. Ако изберете да останете в училище до последно, можете да вземете до три карти, но дотогава може да са останали само смотаните.  Затова ролята на първия играч е особено важна и оспорвана – готината дървена пионка носи точки на края на играта, но и голямо преимущество при фазата с уроците.

Далеч по-badass действието, което можете да предприемете, е да напуснете училище с това, което сте научили до момента, Бил Гейтс стайл, и да вземете по-малко, но по-важни карти. Тъй като точките в Kanagawa до голяма степен се печелят чрез set collection, това решение е свързано с доста интересни избори. От една страна определени карти, но по-малко такива са важни, защото взимате това, което със сигурност ви трябва, но от друга разликата между една и три карти например може да се окаже решаваща – в определени ситуации опонентите ви просто могат да ви бият с количество, а не с качество.

Stay in school, kids!
Stay in school, kids!