Световен рекорд за полет използващ само синтетично гориво

Кралските военновъздушни сили на Великобритания поставиха световен рекорд, след като старши пилот-изпитател на групата капитан Питър Хакет завърши първия полет в света, задвижван само от синтетично гориво.

Ikarus C42

Супер лекият самолет Ikarus C42 използва синтетичен бензин от британската компания за синтетични горива Zero Petroleum. Историческият тестов полет е продължил 21 минути.

Инициативата е част от по-широко усилие за намаляване на въглеродните емисии. Проектът е известен като MARTIN на RAF. Именно в неговите рамки е разработено синтетичното гориво. Целта е да се намалят до 90% от въглеродни емисии при полет, без да се компрометират характеристиките на самолета.

Златната среда

В стремежа си да намалим въглеродните емисии, ние електрифицираме опциите за градски транспорт. Въпреки това, военните не се ползват със същите привилегии като цивилните и не могат да очакват мрежа от зарядни устройства да бъде създадена в отдалечените райони на света, където работят. Като основни потребители на енергия, ние не можем да пренебрегнем резултатите, когато става въпрос за въглеродни емисии. Следователно златната среда е синтетичното гориво.

Създадени чрез улавяне на въглероден диоксид от въздуха и след това превръщането му в гориво чрез добавяне на водородни молекули от вода, синтетичните горива са атрактивни опции. Те осигуряват същата енергийна плътност като изкопаемите, но не допринасят за въглеродните емисии. Важно е, че тези горива могат да се използват с конвенционални двигатели, без да се налагат никакви модификации.

Възобновяеми източници

Производството на синтетично гориво също изисква изразходване на енергия. Но компании като Zero Petroleum използват възобновяеми енергийни източници, за да произвеждат тези синтетични горива. Военновъздушните сили на САЩ също се интересуват от тази технология, но само като добавка към изкопаемото гориво в своите самолети. В тази връзка опитът за пълен полет със синтетично гориво е смел ход.

Докато зелените технологии като производството на електрическа и водородна енергия са жизнеспособни за много платформи на RAF, високопроизводителните самолети изискват алтернатива на течното гориво, за да поддържат оперативните си способности.

Преди рекордния полет синтетичното гориво беше тествано обстойно върху двигатели на CFS Aero. В допълнение към демонстрирането на производителност, подобна на тази, която доставят изкопаемите горива, двигателите са работили при по-ниска температура. Това предполага, че използването на екологичното гориво може да увеличи живота им.

Net Zero

Висококачественият авиационен бензин ZERO® SynAvGas е бил разработен само за пет месеца и работи успешно за летателни апарати като цялостна смес без каквито и да било модификации в самолета или двигателя.

RAF планира да създаде въздушна база Net Zero до 2025 г. и да стане Net Zero сили до 2040 г., много преди поставената цел на правителството на Обединеното кралство за постигане на статут на нетна нула до 2050 г.