Учените откриха как да подобрят способностите за научаване на език с 13%

Предишни изследвания сочат, че за подрастващите е много по-лесно да научат нов език, отколкото за техните родители или дори по-големи братя и сестри. Ново проучване предлага решение, как да се прескочи това еволюционно препятствие.

Използвайки малка, незабележима мозъчна стимулация през ухото, учените забелязват подобрения в способностите на възрастните да разпознават чужди езикови тонове. Този вдъхновен от научната фантастика ход, може да помогне на възрастните да преодолеят собствените си ограничения.

Защо не ни е лесно?

Част от това, което затруднява придобиването на знания по чужд език в по-късен етап от живота е, че мозъкът на възрастните вече няма същата пластичност. Това е способността му да прекроява синаптичните си мрежи, за да приспособи нова информация.

Някои проучвания са установили, че стимулирането на нервната система в съчетание с поведенчески подтици може да доведе до подобрена пластичност на паметта. За да провери промяната при изучаването на езици, екипът проектира малко устройство, което се поставя на ухото. То стимулира неинвазивно определен нерв, чрез безобиден електрически импулс.

За установяването, как това може да повлияе усвояването на чужд език, изследователите набират група от 36 англоговорящи възрастни и ги карат да слушат. След това е необходимо да идентифицират четири различни мандарински тона.

Когнитивно обучение

Стимулирането на периферните нерви може да улесни изучаването на езици и потенциално отваря вратата за подобряване на когнитивните резултати в широк спектър от домейни. Техниката е достатъчно добра, за да може да се прилага за всякакви езици.

Изследователите са установили, че участниците, които слушат тонове получавайки стимулация, превъзхождат всички останали групи средно са с 13%. Те са били по-добри при идентифицирането на звуците от останалите участници и са достигнали максималната си способност за запаметяване, два пъти по-бързо.

За кого е полезен методът?

Иновативният подход може да изравни условията за естествена променливост в способността за изучаване на чужди езици. Като цяло хората са склонни да се обезсърчават от това, колко трудно може да бъде изучаването на нещо ново. Ако обаче, някой покаже 13 или дори 15% по-добри резултати след първата си сесия, може би ще бъде насърчен да продължи.

Що се отнася до това, което се случва в мозъка, изследователите прогнозират, че може да има нещо общо с временно увеличаване на вниманието върху големи участъци от него, което улеснява обработката на новата информация.

Интересният продукт вероятно ще бъде най-достъпен за клиенти страдащи от мозъчно увреждане, в рамките на следващите две до пет години. Сега основно предизвикателство пред учените е да разберат механизма на нервите и да установят идеалния набор от параметри на стимулацията, които биха могли да увеличат максимално пластичността на мозъчните клетки.