Инструментът нагледно представя, как резултати по чувствителни теми се различават в отделните региони на планетата Земя

Алгоритмите, които обработват заявки, може да са непонятни, но крайните резултати са ясно видими. Как търсачка като Google определя, анализира и класифицира информацията? Какви фактори отчита и как ги претегля?

Search Atlas е нов инструмент разработен от академици, който има за цел да представи, как Google ще показва резултати от търсенето, ако заявката е въведена на различни места по света. Това е експериментален интерфейс за търсене, който показва три, а не една, колона с резултати. Те са избрани от повече от 100 географски локализирани версии на търсачката по целия свят. Например, в САЩ някои резултати могат да бъдат премахнати поради оплаквания от Закона за авторските права в цифровото хилядолетие. Във Франция и Германия определени сайтове за отричане на Холокоста могат да бъдат блокирани в крайния резултат.

Има ли полза?

Създателите на Search Atlas за първи път са представили своя продукт на конференция за проектиране на интерактивни системи през юни. Той обаче остава в частна бета версия. Налични са и други материали за предварителен преглед на уебсайта на проекта. Инструментът вече показва интересни резултати. Например, използването на Search Atlas за търсене изображения на „Бог“ показва християнски образи в САЩ и Европа, докато в Азия те са заместени от Буда. В Персийския залив и Северна Африка ще открием арабска писменост.

Нагледни примери

В Обединеното кралство и Сингапур при търсене на площад Тянанмън се откриват изображения, свързани с клането. При търсене, настроено към Китай (където Google е блокиран от 2010 г.), се реализират скорошни, слънчеви изображения на площада, изпъстрен от туристи. Резултатите за „как да се борим с изменението на климата“ подчертават политическите решения в Германия, докато островни държави като Мавриций и Филипините получават отговори, подчертаващи непосредствения характер на заплахата, като повишаване на морското равнище.

Създателят на Search Atlas сподели, че проектът цели да разсее упоритото схващане, че търсачки като Google са неутрални арбитри на информацията. Точно обратното – съществуват морални и политически приоритети. Съавтор на проекта и доктор по компютърни науки смята, че хората търсят неща, за които не биха се обърнали към друг човек. Резултатите могат да променят начина на мислене и дори на живот.

Тези разнородни показатели не са непременно резултат от някакво намерение за потискане на информацията. Google се опитва да локализира данните, за да представлява по-голям интерес за хората в конкретни географски региони, поради търговски, местни и други закони. Създават се и информационни граници, които отразяват частични перспективи. Тези предполагаемо аполитични корекции неизбежно се вливат в политиката. Докато разликите в търсенията на „Бог“ се дължат на начина, по който терминът е преведен на различните езици, резултатите за площад Тянанмън отразяват желанието да се показват изображенията, подходящи за туристи, с цел стимулиране на пътуванията.

Равносметката

Крайният резултат е частична реалност, основана на предположенията на Google за света и повлияна от желанието да се максимизират приходите, според изследователите. Не едно проучване предполага, че търсачките систематично потискат някои сайтове в полза на други, в съответствие с финансови интереси. Търговските търсачки използват алгоритми, които подсилват съществуващите социални структури, особено расистки и сексистки модели на излагане, невидимост и маргинализация. Поради това е жизненоважно да се разкрие частичната перспектива на търсачките.